ABUS GRANIT QUICK 37, Bra?

Poison

Member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skruttibangbang
ABUS Granit Quick 37, Bra lås?

Tjena

Tänkte kolla om det är någon utav er som har ett ABUS GRANIT QUICK 37 lås till MC:n... och om ni har det, har ni fått låset uppbrutet? (och vad hände?)

Är bara nyfiken för jag funderar på att köpa ett sånt, det ligger ju i säkerhetsklass 15. Men bryter tjuvarna lätt upp det så kanske man ska fundera på något annat...

Bifogat

• granit quick 37.gif
    granit quick 37.gif
    13.2 KB · Visningar: 1,680
Last edited:
Poison skrev:
Tjena

Tänkte kolla om det är någon utav er som har ett ABUS GRANIT QUICK 37 lås till MC:n... och om ni har det, har ni fått låset uppbrutet? (och vad hände?)

Är bara nyfiken för jag funderar på att köpa ett sånt, det ligger ju i säkerhetsklass 15. Men bryter tjuvarna lätt upp det så kanske man ska fundera på något annat...

Jag har pratat lite med en försäljare.. Han sa att de "byglarna" är sämre än de vanliga brosskivelåsen.
Det är mycket lättare att ta itu ett bygellås med vinkelslip tex..

Även om skivbromslåsen (oftast) är billigare än bygellås rekomenderade han dem.
ezms08_1.jpg

Last edited:
Det är bra, bättre än Abus victory. Sätter man det på skivbromsen bak är det ofta svårt att komma åt det med mindre än att montera av hjul eller avgasrör och då har dom ju regel iaf snott hojen redan.

Ett abus victory 'bänder' tjyven bort ur skivbromsen på platsen.. :fakta (som bilden ovan)

/Tie-F

Mitt Abus granit med bygel (15 märkt) kapade dom med vinkelslip på under minuten skulle jag gissa,

Kör ett Abus granit xtreme direkt i bromsskivan istället,

det ENDA som verkligen funkar är att låsa fast hojen i nåt... annars lyfter de bara med sig den utan problem(på t.ex. en skatebord..) så skaffa en stålögla i garage-golvet/väggen och lås med en fet kätting! skivbromslås är endast när man är ute på stan så man inte kan göra på nåt annat sätt... =(

johanp skrev:
det ENDA som verkligen funkar är att låsa fast hojen i nåt... annars lyfter de bara med sig den utan problem(på t.ex. en skatebord..) så skaffa en stålögla i garage-golvet/väggen och lås med en fet kätting! skivbromslås är endast när man är ute på stan så man inte kan göra på nåt annat sätt... =(

Jo, låsa fast den i något är nog bra. Då har ju de inte så lätt att arbeta med den. Men den delen har jag "nog" fixat men nu behöver jag ett litet bra lås att ha med sig när man är ute och åker.

Men hur stor skada gör ett skivbromslås om nån j-v skulle hoppa upp på hojen och rukka den fram och tillbaka? För jag antar att det är en möjlighet när den sitter på skivbromsen? :confused:

Felix skrev:
Mitt Abus granit med bygel (15 märkt) kapade dom med vinkelslip på under minuten skulle jag gissa,

Kör ett Abus granit xtreme direkt i bromsskivan istället,

surt... :mad:

då ska jag titta lite mer på det, men kan de bända bort den enkelt så betyder det ju mindre ljud och mindre risk för upptäkt?

Polarens hoj hade ett i skivbromslåset, det kapade dom med, såg dock ut som om det hade varit mer jobb att såga i det...

Det spelar fan ingen roll om man gjuter in hojen i betong och hyvar i havet.. den blir snodd ändå..

Felix skrev:
Polarens hoj hade ett i skivbromslåset, det kapade dom med, såg dock ut som om det hade varit mer jobb att såga i det...

Det spelar fan ingen roll om man gjuter in hojen i betong och hyvar i havet.. den blir snodd ändå..
de som var och hälsade på hos mig tyckte de visst att det var roligare att sabba dem, så hojarna fick vara på verkstan hela våren lång... =(

Re: Re: Re: ABUS GRANIT QUICK 37, Bra?

Nicke skrev:
När jag stegade in och sa att nu vill jag ha ett jäkligt BRA lås på Sthlms MC Varuhus så fick jag just det bygellåset i handen. Min hoj blev snodd förra sommaren. Hittad två dar senare efter ett postrån och då var skivan jävligt skev kan jag säga... När den blev stulen satt det ett Quick Extreme i ("knappvarianten"), därför köpte jag ett annat denna gång. Tänk på att de kan klippa i "blötjärnet" som håller skivan också. Med bygellås som greppar runt så funkar inte den varianten.

Sen skaffade jag larm också... fan att man inte ska få ha grejerna ifred...

Jag handlade

Meningen med skivbromslås är väl delvis att deformera skivan vid försök att ta bort låset så hojjen inte skall gå att rulla?

Poison skrev:
surt... :mad:

då ska jag titta lite mer på det, men kan de bända bort den enkelt så betyder det ju mindre ljud och mindre risk för upptäkt?

Verkar knepigt att hitta bra lås?! Hört att de lätt skruvar av bromsskivan så skivbromslåset hjälper föga. Tror att FET kätting med lås och separat skivbromslås i bakhjulet kan göra knepigare för skurken. Annars får man väl rulla in den i sovrummet om nätterna.

Nån som vet om det finns billigt larm med uppringningsfunktion, sms eller liknande?

Wax skrev:
Verkar knepigt att hitta bra lås?! Hört att de lätt skruvar av bromsskivan så skivbromslåset hjälper föga.
???? hur då? sparka bort oken först eller? kanske montera av hela hjulet? lätt att köra därifrån med den hojen sen,,,

dom här låsen har jag.
funkar perfa.

Bifogat

• ezmk07_1.gif
    ezmk07_1.gif
    16 KB · Visningar: 1,354
o det ndra

Bifogat

• ezms03_1.gif
    ezms03_1.gif
    13.2 KB · Visningar: 1,332
johanp skrev:
???? hur då? sparka bort oken först eller? kanske montera av hela hjulet? lätt att köra därifrån med den hojen sen,,,

A eller nå´t. Många är skickliga på att åka på bakhjulet så det är därför man sätter skivlåset bak. Lite svårare att åka därifrån på framhjulet :)

Nä jag har faktiskt ingen aning. Det var en bärgare som sa att han fått bärga ovanligt många återfunna cyklar med bortmonterade skivor.

Tror ändå att ett skivbromslås, kätting med bra Abus lås och styrlåset bör räcka. Kanske är larm en bra investering?! :rolleyes:

bästa investeringen är nog en rabiessmittad rottweiler uppfödd på anabola och ett fett jävla hagelgevär monterat i garaget, så dete går av och saltblästrar den horsaren som försöker bryta sig in...

Re: Re: Re: ABUS GRANIT QUICK 37, Bra?

Nicke skrev:
de kan klippa i "blötjärnet" som håller skivan också. Med bygellås som greppar runt så funkar inte den varianten.

Då verkar ju detta låset att vara något att satsa på när det gäller en lite enkel låsning (på stan tex) och som ett extra lås när den står förvarad (dock med lite mer låsanordningar).

Så får det nog bli då om det inte är någon som har några invändningar mot detta låset?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back