abus golvankare

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har fått tillåtelse av garageägaren att bulta fast ett golvankare i garaget, under förutsättning att jag kan få bort det efter att jag slutar hyra platsen. Glad i hågen kollade jag på abus golvankare, vilket ser stabilt och bra ut. Problemet är att det i reklamen till ankaret sägs att skruvarna skadas så att de inte går att få loss efter montering, vilket jag såklart inte är intresserad av då jag måste kunna påvisa för fastighetsägaren att ankaret går att få loss med av mig enkla medel.

Ni som har ett sådant ankare - finns det sätt att montera det så att man får loss det? Om man monterar det utan de självdestruerande bultarna, finns det möjlighet för tjuven att få loss mitt ankare ur golvet då jag har en kätting fastlåst i det? Om jag monterar med de medföljande destruerande bultarna, finns det sätt att få loss även dessa när jag vill flytta?

Tacksam för svar
/Daniel

zilog skrev:
Jag har fått tillåtelse av garageägaren att bulta fast ett golvankare i garaget, under förutsättning att jag kan få bort det efter att jag slutar hyra platsen. Glad i hågen kollade jag på abus golvankare, vilket ser stabilt och bra ut. Problemet är att det i reklamen till ankaret sägs att skruvarna skadas så att de inte går att få loss efter montering, vilket jag såklart inte är intresserad av då jag måste kunna påvisa för fastighetsägaren att ankaret går att få loss med av mig enkla medel.

Ni som har ett sådant ankare - finns det sätt att montera det så att man får loss det? Om man monterar det utan de självdestruerande bultarna, finns det möjlighet för tjuven att få loss mitt ankare ur golvet då jag har en kätting fastlåst i det? Om jag monterar med de medföljande destruerande bultarna, finns det sätt att få loss även dessa när jag vill flytta?

Tacksam för svar
/Daniel
Det går inte använda en låsbult? (Som man har till fälgarna på bilen)
/Emil

Edit: Detta kanske kan vara något - http://www.davidssons.se/jo_lasbult.htm

Last edited:
Nu vet inte jag hur det aktuella golvankaret ser ut men kan du inte montera ett golvankare/ögla med riktigt kraftiga expanderbultar som du sedan svetsar fast muttern på.

När du sedan ska ha bort grejorna så är det bara att ta till rondellen, enkelt att göra men för ett jäkla liv och tar tid och det är något som tjyvarna inte är intresserade av. :tummenupp

Hos mig satt vi "ankaret" i väggen bredvid hojen. Kolla om det är en möjlighet, då kanske du slipper flytta på det vid eventuell flytt.

Hade ett golvankare om det var så nu de kallades minns tyvärr inte vilket märke. För det är väl bara en "ögla" som man skruvar fast i betongen.

När öglan var utfälld så var det omöjligt att komma åt bulten och skruva loss den. Så den satt fast med vanlig expander.

Hela grejen är ju att man inte ska kunna ta bort det. Varför skulle du behöva ta bort det när du flyttar, det är ju värdehöjande? Även om nästa hyresgäst inte använder det så är det ju inte i vägen.

Jag sågade upp mitt asfaltsgolv i garaget och göt ner flera hundra kilo betong, armeringsjärn och ett bygellås (med nyckeln i :D ) så jag fick en nersänkt härdad bygel. Jag frågade inte ens föreningen.

Neutral skrev:
Hela grejen är ju att man inte ska kunna ta bort det. Varför skulle du behöva ta bort det när du flyttar, det är ju värdehöjande? Även om nästa hyresgäst inte använder det så är det ju inte i vägen.

Jag sågade upp mitt asfaltsgolv i garaget och göt ner flera hundra kilo betong, armeringsjärn och ett bygellås (med nyckeln i :D ) så jag fick en nersänkt härdad bygel. Jag frågade inte ens föreningen.

Tja, nu är det så att kravet att kunna avlägsna öglan uttrycklingen ställts, och då har jag det att rätta mig efter.. så en lösning som faller inom de ramarna är vad jag eftersöker.

det är vell bara ta dom bultar som följer med eller expander och sen svetsa mutern. Och sen när den ska bort ta vinkelslipen och kapa bort skallen.

Det medföljer en liten stålkula till varje insexbult på ABUSankaret, meningen är att dom skall knackas fast i insexspåret efter att bulten dragits fast. Det är upp till var och en om man vill göra detta eller ej. :)

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!