AB: "Kvinnan fick inte jobb - för att hon är gravid"

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har jag fått något om bakfoten, men varför är det konstigt att hon inte får jobbet när tillträdelsedatumet uppenbart är då hon inte kan jobba? Ska man få jobb och börja med att vara mammaledig? Man kanske ska omformulera sig, varför söka jobb om man inte har för avsikt att vara där första året (eller efter den tidsperiod man normalt återgår i arbete efter att fött barn). Visst, det är ju najs att få pengar när man går hemma, men vart blir det en arbetsgivares skyldighet att se till det?

Länken: http://www.aftonbladet.se/wendela/jobbet/article7549140.ab

Hur skulle en domstol ha dömt, utifrån givna fakta?

Eller missar jag något?

Edit: Visst, Aftonhoran, men fallet har faktiskt inträffat.

Att bli nekad anställning pga graviditet är att räknas som diskriminering enligt lagen. Vet dock ej vem som har bevisbördan för att visa att just det var det avgörande i anställningsfrågan.

Men jag håller med, blir hon anställd måste de hitta en vikarie under tiden hon är borta. När denna är upplärd och klar hinner han/hon inte jobba länge förrän ordinarie (som aldrig jobbat där) är tillbaka och ska läras upp. Dyrt, sa företaget.

Butiksinnehavaren verkar inte vara ett geni. Han kunde ju sagt att han hittat en mer kvalificerad. Ärlig, men det lär ju vara sista gången.

Fast grejen i det här fallet är ju att hon har jobbat på företaget i flera månader redan som praktikant och sommarjobbare. Att hon skulle behöva läras upp är ju inte aktuellt.
Jag tycker att hon skulle ha fått anställningen baserat på det som står i tidningen.

Att en kvinna som är kvalificared inte ska kunna få ett jobb enbart för att hon kommer att föda barn är inte OK om hon jobbat på företaget och bevisligen kan jobbet.
Hade det varit en nyanställning där de valt mellan 10 personer som aldrig jobbat på stället så hade det varit enklare.
Behöver man personal så tar man ju inte in en som inte kommer att kunna jobba. Men nu får ju butikschefen ändå ta in en ny person, så i detta fall borde han ha gett henne jobbet (om hon var en bra arbetare) och anställt en vikarie. Han får ju ändå ta in en ny person oavsett, så han har ingen anledning att neka henne jobbet enbart baserat på att hon är gravid.

Sådan är lagen och den är till för att inte kvinnor ska diskrimineras för att de föder barn. Ganska enkelt...

Last edited:
Sådan är lagen och den är till för att inte kvinnor ska diskrimineras för att de föder barn. Ganska enkelt...

Nuförtiden är det IOFS inaktuellt, men det gick mycket bra att diskriminera män som inte hade gjort lumpen med hänvisning till att dom skulle kunna bli inkallade och i såna fall behöva ersättas.

Jag ser inte direkt någon större skillnad?

Det kan väl inte vara lagligt idag iallafall!?
Som sagt, det är ju inte längre aktuellt, men menar du att det var så för, säg 10 år sedan?

Det kan väl inte vara lagligt idag iallafall!?
Som sagt, det är ju inte längre aktuellt, men menar du att det var så för, säg 10 år sedan?

Japp, och arbetsgivarna sa det rakt ut också.

Arbetsförmedlarna tryckte stenhårt på att man skulle ange "Fullgjord värnplikt" i alla ansökningar för att öka sina chanser.

Hade man haft "turen" att få frisedel var man knappt vatten värd på arbetsmarknaden ändå, ville inte ens militären ha en så var det något allvarligt fel på en...

Beklagligt då man kunde få frisedeln för astma och alla möjliga för abtetsmarkaden oviktiga sjukdomar.
men idag är det väl ingen som bryr sig?
Jag har visserligen med min värnpliktsutbildning i min CV fortfarande, men det är mest för att jag fick ledarutbildning där och att det inte kan skada att ha den med.

Jag har visserligen med min värnpliktsutbildning i min CV fortfarande, men det är mest för att jag fick ledarutbildning där och att det inte kan skada att ha den med.

Det är väl ingen arbetsgivare i dagsläget som kollar upp om man gjort lumpen... det gjorde man kanske på 70 & 80 talet.
Och om de skulle kolla upp det så är det juh bara att skriva vad man vill i CV, för ingen kommer att kolla det.

Lumpen bestod att bara vänta.

1.Man vänta på frukost
2.Man vänta på att städa
3.Man vänta på fys pass
4.Man vänta på lektion
5 Man vänta på lunch
6 Man vänta på "action'
7 Man vänta på middag
8 Man vänta på nästa dag

Framför allt väntar man på att komma hem, 60 mil i buss, yippie

Om man tycker lumpen är ett bra tillskott i CV ska man nog söka ett kommunalt arbete.

Nu har jag inte läst artikeln som TS länkade till.

Jag var och hälsade på en pucko arbetsgivare.
Arbetsgivare hade inga tjejer anställda ,jag fråga varför. Fick höra att vi kanske måste vara mammalediga och att vi har montan en gång i månaden då är vi hemma i en vecka.

Till honom arbetsgivaren sa jag att jag vill gärna motbevisa dig. Vad krävs för kompetens m,m.

Eftersom jag är tjej så var det ingen ide tycket han.:mad:

Varför skall man anställa någon som inte kommer dit?

Håller med. Söker man folk så söker man väl ändå någon som kan jobba, inte någon som bara är formellt anställd och kostar en massa pengar fastän hon bara går hemma? Känns lite som att kärringen vill ha en anställning fortast möjligt så att hon kan dra in lite kosing medan hon bara går hemma med ungen.
Jag hade inte anställt henne. Vill hon fortfarande ha jobb när hon är "klar" med ungen så hade hon varit välkommen tillbaka, men varför skulle man anställa någon som inte kommer kunna jobba på ett år?

Hur många jobb skulle man egentligen få om man började sitt cv med "Jag avser inte dyka upp på jobbet inom närmaste året, men ni kan väl anställa mig och ge mig pengar under tiden i alla fall så kanske jag kan göra något vettigt senare?"?

Det är väl ingen arbetsgivare i dagsläget som kollar upp om man gjort lumpen... det gjorde man kanske på 70 & 80 talet.
Och om de skulle kolla upp det så är det juh bara att skriva vad man vill i CV, för ingen kommer att kolla det.

Lumpen bestod att bara vänta.

1.Man vänta på frukost
2.Man vänta på att städa
3.Man vänta på fys pass
4.Man vänta på lektion
5 Man vänta på lunch
6 Man vänta på "action'
7 Man vänta på middag
8 Man vänta på nästa dag

Framför allt väntar man på att komma hem, 60 mil i buss, yippie

Om man tycker lumpen är ett bra tillskott i CV ska man nog söka ett kommunalt arbete.

Din och min lump skiljde sig nog en hel del. Min lump var mer i stil med:
1. Ät ingenting
2. Sov ingenting
3. Frys konstant
4. Stressa

Så jag är stolt över att ha stått ut med det i 10 månader även om jag inte tror att det kommer att ge mig någon direkt fördel på arbetsmarknaden. Jag tolkade det som att du tycker att jag borde söka ett komunalt arbete. men jag fattar inte vad det är för fel att visa i sin CV att man gjort lumpen. Jag har med allt jag gjort från gymnasiet och framåt, men lägger givetvis tonvikten på mina fasta anställningar.

@Bushido
Det är försäkringskassan som står för fiolerna för föräldralediga, så det skulle inte kosta butiksägaren en krona.

@Bushido
Det är försäkringskassan som står för fiolerna för föräldralediga, så det skulle inte kosta butiksägaren en krona.

Jo, fast kvinnan får under tiden en fastanställning utan att behöva jobba för den, så efteråt när hon kommer tillbaka och inte kan någonting, inte vill lära sig någonting och mest bara slappar på jobbet så måste dom säga upp den där duktiga tjejen dom har på provanställning istället.

Dessutom är kvinnor när dom kommer tillbaka väldigt ofta lediga för besök på barnavårdscentralen, inskolningar hos dagmammor/dagis, VAB, osv i all oändlighet.

En arbetsgivare jag känner sa att "anställa småbarnsmammor är som att anställa periodar-alkisar, kör det ihop sig på jobbet kan man ge sig fan på att dom vabbar tills det är lungt igen"

Och nej, jag är ingen mansgris, jag var hemma minst lika mycket som min sambo med våra barn, nästan all VAB föll på mig då jag hade flexiblare jobb, men när det var körigt på mitt jobb fick givetvis hon ta VAB om det passade bättre.

Jo, fast kvinnan får under tiden en fastanställning utan att behöva jobba för den, så efteråt när hon kommer tillbaka och inte kan någonting, inte vill lära sig någonting och mest bara slappar på jobbet så måste dom säga upp den där duktiga tjejen dom har på provanställning istället.

Dessutom är kvinnor när dom kommer tillbaka väldigt ofta lediga för besök på barnavårdscentralen, inskolningar hos dagmammor/dagis, VAB, osv i all oändlighet.

En arbetsgivare jag känner sa att "anställa småbarnsmammor är som att anställa periodar-alkisar, kör det ihop sig på jobbet kan man ge sig fan på att dom vabbar tills det är lungt igen"

Och nej, jag är ingen mansgris, jag var hemma minst lika mycket som min sambo med våra barn, nästan all VAB föll på mig då jag hade flexiblare jobb, men när det var körigt på mitt jobb fick givetvis hon ta VAB om det passade bättre.

what he said:fakta

Fast grejen i det här fallet är ju att hon har jobbat på företaget i flera månader redan som praktikant och sommarjobbare. Att hon skulle behöva läras upp är ju inte aktuellt.
Hm, läste faktiskt aldrig artikeln.:rolleyes:

(...)att vi har montan en gång i månaden då är vi hemma i en vecka.
WTF?!?!?!?! :mad::mad::mad:

Men för faan! Det är sånt här som gör att man måste kämpa för jämlikhet, sånt jag själv tycker skulle vara självklart att det redan fanns! Det värsta är att när män och kvinnor väl delar lika på barnledigheten och VAB:en så tar det ändå några år till innan det gått upp för allmänheten att det faktiskt är så. :gnissla

@Bushido

Se Guws Svar:) De kanske inte kostar pengar i konkret lön, men pengar får de och de kostar företaget på andra sätt.

Och min huvudpoäng var ändå att söker man ett jobb så jobbar man, man söker inte ett jobb med avsikt att inte dyka upp på ett år.

Varför skall man anställa någon som inte kommer dit?

Har en granne som har fast anställning som lärare. Men hon har inte jobbat på över nio år :näsblod

Tack vare föräldrarpenning via numera fyra ungar, samt "jobbar" naturligvis på pappret då under höstlov, vinterlov, sportlov, påsklov och naturligvis under sommarlov....

Fy fan...

Edit...visst ja, glömde det, går ju inte hålla på hur länge som helst. Nya metoder krävs, så hon gick "in i väggen" och fixade till en ny förlängning på ledigheten.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...