Aaargh lyckades polvända mitt batteri

brutalissimo

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Första till höger, sen vänster efter rondellen
Hoj
-10 Aprilia RSV4 Factory
Jo, så är det, lite skum belysning var allt som behövdes: jag kopplade batteriladdarens + till det tomma batteriets -, och några timmar senare var det polvänt och klart. Fan..:3freak

Håller på ladda ur det nu i min 12 v köksskåpsbelysning :) och undrar förstås:
Är batteriet kört, eller kan jag polvända tillbaks det igen och bara vissla och köra? eller är det inte att lita på längre efter ett sånt äventyr?

Är det ett hederligt blybatteri är det ingen fara.
Man kan "renovera" gamla blybatterier genom att ladda upp dem polvänt. Har för mig att man då rensar plattorna från slagg, dock kommer jag inte riktigt ihåg förklaringen till varför det var bra att göra så ibland.

Har själv testat detta på ett gammalt bilbatteri men tror inte att det kan vara så stor skillnad på mc-batteri.

Säker på att laddaren laddade? Brukar väl finnas något skydd?
Funkar bara om det är ström i batteriet och inte om batteriet är tomt.

Last edited:
Om du lyckats ladda det polvänt så måste det varit i det närmaste tomt,då tömmer du det helt igen och laddar det rättvänt igen.

Fanns för ett gäng år sen info ute som handlade om att rädda gamla batterier på just det sättet,ladda polvänt och sen ladda rätt igen med tömning emellan.

Henrik
Sen sen sen,skriver långsamt!

Borde ju räcka med att vända batteriet 180gr. i batterifacket.:D

Ja batteriet var precis helt tomt när jag laddade, och visst blev det polvänt allright! verkar dock inte blivit så värst bra kvalitet på laddningen för nu har jag nästan tömt det igen på bara någon timma kopplat till 2 st 12 v köksskåpslampor..

Får se hur det tar "rättvänd" laddning sedan.. förmodligen lika dåligt:(

Nu när jag har lockat fram ett gäng batterientusiaster kan jag ju lika gärna fråga:

Vilket batteri ska man köpa? Prisvärdast?

Last edited:
Ja batteriet var precis helt tomt när jag laddade, och visst blev det polvänt allright! verkar dock inte blivit så värst bra kvalitet på laddningen för nu har jag nästan tömt det igen på bara någon timma kopplat till 2 st 12 v köksskåpslampor..

Får se hur det tar "rättvänd" laddning sedan.. förmodligen lika dåligt:(

Lyckades rädda mitt slut batteri förra säsongen,i början räckte det med ett par 3 dagars stillestånd så fick jag rulla igång den men gav inte upp utan laddade efter varje körning som jag visste den skulle stå några dagar och nu i höstas så stod han en månad orörd och startade utan laddning.

Så,ge inte upp bara för att det inte håller mer än någon dag i början,kan rätta till sig med lite kärlek och omtanke.

Henrik

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...