Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du kan klara det utan lektioner. Om du har en duktig privat handledare. Men att du ska kunna åka direkt till en uppkörning och klara den utan att ha kört en meter mc innan existerar nästan inte.
Dessutom går det inte att köra upp för A2 förens nästa år. Tills dess kör man upp för A-begränsad. Och jag skulle föredra att ta A-begränsad i år jämfört med att vänta till nästa år och ta A2 om jag var i den sitsen att det var vad jag kunde välja mellan.
Lånar tråden lite här.
Jag har länge gått i tankarna att mitt A-begr. som jag förvärvade 2011-04-11 automatiskt skulle övergå till A efter 2 år, även fast det nya direktiven träder i kraft ett par månader tidigare. När jag nu läste på körkortsportalen ännu en gång kommer jag dock fram till att mitt A-begr. övergår till ett A2. Och för att ta A krävs det en uppkörning med en godkänd tung mc efter datumet 2013-04-11. Allt enligt: http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/
Stämmer detta? Eller är det t.o.m så HEMSKT att tiden "nollas" och jag måste sitta och puttra 25/35kW i två år till?!
Även om jag inte alls känner för att slänga mer av mina surt förvärvade stålar på trafikverket så är en uppkörning inte hela världen för mig. Men om jag måste sitta med strypningar i flera år till vette fan om jag vill fortsätta med gatkörning!
Hade du bara läst färdigt hela artikeln så...
Men varför inte göra som alla andra som har "begränsat"? Sen säger jag inget mer...![]()
Fast nu handlar det ju inte om att ev. förlora en behörighet, utan den tid och ansträngning det krävs att gå vidare till nästa. Ingenstans i artikeln står det om mina två år med A-begr. kan tillgodoräknas på min väg till A.
Mina frågor är alltså: 1. Får jag mitt A direkt efter 2013-04-11? 2. Räcker det med en uppkörning tidigast 2013-04-11? 3. Räknas min tid på A-begr. eller börjar tvåårsperioden om efter 2013-04-11?
Jag är alltså inte rädd för att förlora min behörighet. Jag är rädd för att tvingas fortsätta köra begränsat i två år till. Jag är i dagsläget 20 år.
Ok. Jag börjar bli övertygad. Reglerna som fanns när jag tog kortet säger att jag efter två år automatiskt får behörighet A. Jag började dock tvivla tidigare idag när jag läste en artikel i "MC-Folket". Men den kanske var luddig eller felformulerad.
Hursom känner jag mig lite lättad nu. Men det kan ju vara bra att veta om man behöver boka in en uppkörning och fixa godkänd hoj till i vår. Jag tänkte nog att det kunde bli som när riskutbildningarna kom. Även fast man hade A1 så blev man tvungen till att ta riskutbildningarna när man ville uppgradera till A begr.
Jag tänkte att det kunde bli likadant med A2. Dvs. även fast man haft A-begr. skulle man bli tvungen till minst en uppkörning till, oavsett vilka regler som gällde när man tog sin förra behörighet.
Ja ibland krånglar man till det i onödan.
Men dom har ju som sagt skrivit att dom regler som gällde när du tog ditt kort är dom som ska gälla så jag skulle kört på ändå och hävdat min rätt in absurdum.
Samma sak gäller kW du får köra. Nya reglerna säger 35 men ditt kort utfärdades för 25 alltså är det 25 som gäller för dej ändå trots nya reglerna.
Det borde du ha gått igenom med din lärareLånar den här tråden lite. Har uppkörning imorgon i tullinge och har en fråga. På högfartsdelen så ska man hålla 50 km/h med jämn gas i undanmanövern men sen när ni kommer till slalom delen, håller ni fortfarande jämn gas eller släpper ni gasen?Lågfarten och bromsningen känns okej för mig.
Lånar den här tråden lite. Har uppkörning imorgon i tullinge och har en fråga. På högfartsdelen så ska man hålla 50 km/h med jämn gas i undanmanövern men sen när ni kommer till slalom delen, håller ni fortfarande jämn gas eller släpper ni gasen?Lågfarten och bromsningen känns okej för mig.
Jo jag vet. Men skolan jag kör på har en ganska liten bana så de har delat upp högfarten i två delar. Ena är undanmanövern och den andra är slalombanan därav jag undrar.Det borde du ha gått igenom med din lärareMen nej, du ska inte motorbromsa dig igenom konbanan, du ska ha jämn gas hela vägen igenom.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |