A1 uppkörning, köp av hoj mm.

shivas

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Hoj
ingen ännu :(
Hej! är en grabb på 17 som ska köpa en Aprilia rs 125. Självklart vill jag få ut så mycket som möjligt (då tänker jag på fart) det är en 05:a och den är inte strypt för tillfället. Nu undrar jag om det är olagligt att köra ostrypt eller/och med trim. Jag undrar också om jag borde strypa den till uppkörningen/övningskörningen på trafikskolan? (om handledarna inte tolerera sådant etc).

Jag hade tänkt mig att övningsköra privat eftersom jag hört att det är det som kostar pengar och då undrar jag ungefär hur mycket kostar det att ta ett A1 som privatist? Med andra ord har jag ingen erfarenhet av mc eller dylikt sedan tidigare men jag har tillgång till privat övningskörning. Jag vet alltså inte vad det innebär att ta ett A1 har försökt läsa till mig lite kunskap och jag läste någonstans att man bara fick köra i 80km/h? Jag skulle vilja veta lite mera om A1, i åtanke att jag vill kunna åka ganska långt med den (10-20 mil) vilket innebär att jag måste köra på motorväg.

/Tack på förhand

Hej! är en grabb på 17 som ska köpa en Aprilia rs 125. Självklart vill jag få ut så mycket som möjligt (då tänker jag på fart) det är en 05:a och den är inte strypt för tillfället. Nu undrar jag om det är olagligt att köra ostrypt eller/och med trim.
Går du i bilskola får du reda på sånna saker

Med andra ord har jag ingen erfarenhet av mc eller dylikt sedan

O du frågar redan om trim, vill köra fort osv.......du kommer behålla ditt KK i en vecka om du ens överlever

Nu undrar jag om det är olagligt att köra ostrypt eller/och med trim. Jag undrar också om jag borde strypa den till uppkörningen/övningskörningen på trafikskolan? (om handledarna inte tolerera sådant etc).
Vad tror du bilskolan är till för, att lära dig att köpra trim, köra fort m.m??

Jag vet alltså inte vad det innebär att ta ett A1 har försökt läsa till mig lite kunskap och jag läste någonstans att man bara fick köra i 80km/h? Jag skulle vilja veta lite mera om A1, i åtanke att jag vill kunna åka ganska långt med den (10-20 mil) vilket innebär att jag måste köra på motorväg.
driver du me oss?
Tror du ska hoppa över kK i ett par år

Du måste driva va? 80km/h, olagligt att trimma? Ne hördödu ta och läs mycket mer på kunskapsdelen innan du funderar på att ta KK :död

äh linköping är långt bort, så jag kan svara på dina frågor.

Om din cykel har över 11kw så räknas den som en tung hoj. En ostrypt RS har väl närmre det dubbla, och med trim kan det bli lite till. För att besvara frågan huvurida det är lagligt att köra runt på en sådan frågar jag dig: Tror du att du juridiskt sett får köra runt en boss hoss på A1-kort?

Toleransen för trim är väl generellt sett större hos övningskörningshandledare än de du kör upp med, men det är ändå en dum chansning, varför inte bara strypa ner hojen under hela processen? Eller i ditt fall, köpa en mountainbike istället?

Om du kör mycket privat, tar ett par lektioner och kör upp en gång kanske din prislapp landar på 5k. Ytterligare lektioner kostar runt 10kr/minuten och en privat uppkörning 1500.

Lättviktare har ingen hastighetsbegränsning och en laglig RS borde ha kapaciteten att hänga med på motorvägen men inte mer än så. En ostrypt, däremot, går nog lite bättre än så..

Lycka till och ge fan i att höja våra premier nu.

olagligt med mer än 11kw
du får köra 110km/h (får gå fortare)
det kostar ca 4000 om du inte kuggar
den måste vara strypt för att du ska få köra upp på den
aprilia rs125 är svår att köra upp på pga att den är så lång och har dålig svängradie
handledaren kommer inte att köra med din mc om den inte är på 11kw
den måste vara besiktad på 11kw (alltså ha stypning)

du kommer dö DireCkt

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...