A1 eller A2 körkort?

Kevin112

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2015
Hoj
N/A
Hej,
Jag har gått i banor om att köpa en hoj, och jag funderar på att ta A1 eller möjligtvis A2 körkort, skiljer dem sig åt om man tittar på svårighetsgrad och kostnad?

Jag har aldrig kört eller suttit på en motorcykel, vad skulle det kosta att ta körkortet i Stockholm?

Hade tänkt mig att köpa en begagnad hoj innan som jag kan öva på privatmark och även använda efter på vägarna, är detta något som rekommenderas så jag kan minimera antal körlektioner?

Med Vänliga Hälsningar,
Kevin

finns ingen anledning att ta a1 om du är över 18år.
Skiljer inget i körprovet mellan a1 och a2.

Okej, om det inte skiljer sig så lönar det sig att ta A2 kort ifrån början.

Vad har A2 kortet kostat för er som har tagit det?

Ta det "värsta" du kan . Det blir enklast så....
Det är nog ingen praktiskt skillnad i svårighetsgrad :fakta

Jag tog A kortet direkt untan att först ta a2. Jag tog inga körlektioner öht så för mig vart det ganska billigt. tror slutsumman blev kring 7500kr. Men då klarade jag allt på första försöket också.

Men du får nog räkna med typ 1200kr per körlektion.

Har du bilkörkort?

Last edited:
Jag är 20 år, jag har ej bilkörkort men funderar på att köpa en begagnad hoj innan man tar kortet så att man kan öva själv på privat mark givetvis, så att man slipper ta så många lektioner.

Om du ändå har åldern inne, och har råd, gå för ett A2 direkt. Du får ju köra lite roligare motorcyklar då och inte bara 125-or. Beroende pä dig själv och din fallenhet kan du klara dig på väldigt lite pengar men det kan också kosta groteskt mycket. Det finns dock ett förslag att bl a ta bort ett av lågfartsproven (det svåraste) så det kan underlätta lite för dig om det hinner verkställas.

Bara de fasta utgifterna, de s k "måstekostnaderna" hamnar runt 6500 spänn. Resten beror på dina möjligheter att träna själv, öva med handledare resp gå i skola.

Förutom en billigare beg hoj och körkort så är även skyddsutrustning en stor utgift. I slutändan kostade mitt A1 kort 7500kr, och skydd införskaffades för 6-7000kr aswell. (Och nej, inte pappa betalar för er dömande! Sommarjobb ;) )

Om du vill ha det kostnadssnålt så tycker även jag att du ska gå på A2 direkt, för du kommer ganska fort att växa ur en 125a, även om du aldrig tidigare suttit på en hoj...

Ang skydd och prislappen, så är en tumregel att du kan köpa allting begagnat FÖRUTOM hjälm, vilket du bör köpa nytt. Man kan aldrig veta säkert hur ägaren innan har hanterat hjälmen... Då finns det naivt folk som även påstår att man kan ju inte veta hur återförsäljaren hanterat hjälmarna heller, vilket jag håller med om! :D Men jag tycker att om det är något man inte ska snåla på så är det hjälm och ryggskydd. Ryggskydd går dock för en spottstyver, biltemas ryggskydd är bra.

Det är a2 som gäller i ditt fall eftersom det ökar urvalet av motorcycklar och du slipper känslan av att åka trimmad moped. Det fknns många smidiga och lättkörda mc såsom ktm390 duke, Honda cb 500 , kawasaki ninja 250/300 är några exempel. Tänk på att uppkörningsmotorcyckeln måste vara 400 cc eller mer.

Biltemas gråa ryggskydd kanske skyddar bra men det är lika bekvämt som en masonitskiva.med remmar.

Ett A2 kort kostar inkl allt, förutsatt att du tar 10 lektioner (vilket bör räcka för ett kort, om du inte har suttit på hoj innan).18150:-, sen skiljer det sig lite bland lokala körskolor, men ungefär där kan du räkna med.

(Detta är om du gör allt via trafikskola)

Ett A2 kort kostar inkl allt, förutsatt att du tar 10 lektioner (vilket bör räcka för ett kort, om du inte har suttit på hoj innan).18150:-, sen skiljer det sig lite bland lokala körskolor, men ungefär där kan du räkna med.

(Detta är om du gör allt via trafikskola)

Sen är det väldigt olika från person till person. Vissa fixar kortet genom att köra med privat handledare. Men har man ingen rutinerad handledare så blir det heller ingen utbildning, utan mest åka runt och köra. Nu är det inget fel med det då all tid man kan lägga på att köra hoj är till fördel.

Vill man få en så bra och säker utbildning så ska man nog kombinera trafikskola och privat körning. Det du lär dig under en körlektion ska du därefter mängdträna med din handledare.

Har man inte kört moped/cross osv och kanske har svårt att lära sig då får man räkna med att lägga ut mer tid/pengar. Men mängdträningen är ju bra om man lägger privat som sagt. Ska du mängdträna med en trafikskola så kan det ju snabbt sticka iväg i pengar..

Totalkostnaden är helt enkelt väldigt individuell. Alla är vi olika och har olika lätt för olika utmaningar.

Satsa på A2 då det inte är någon idé med A1 för dig som är över 18. Lycka till och välkommen in i gemenskapen:tummenupp

Köp hoj efter du tagit körkortet.
Väldigt enkelt att man startar upp hojen och åker en sväng på egen hand. :fakta:rolleyes:

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back