954 fireblade-02a startar inte vid omstart

snibben

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Cbr 954-02
Har en 954a som startar med full-laddat batteri och går.
Stängde av den några gånger och startade den några gånger.
Sen vägra den starta, precis som batteriet dragits ur fast den verka ladda enligt voltmetern, strax under 15V vid både tomgång o 5000 varv.
Som att startmotorn går saktare o saktare tills det tar slut på power.

Några ideer till vad som strular?
Har provat med 2 olika batterier, ett som var nytt i höstas plus det gamla.
Tack på förhand//Johan

Matar det på "sakta" fast med färskt batteri? Eller matar det på fort?

Bensin? Luktar det soppa om den när du matar på? Tänder inte till alls?

Matar det på "sakta" fast med färskt batteri? Eller matar det på fort?

Bensin? Luktar det soppa om den när du matar på? Tänder inte till alls?

När batteriet är laddat så snurrar den på fort o startar direkt, lät den gå ett tag på tomgång..varva ett tag...kolla så den laddade...ingen blå rök, ingen bensinlukt. Sen stängde av o på några gånger o det funkade men kändes ell inbillade mig att startmotorn snurrade saktare o saktare för varje start. Till slut så startade den inte alls o batteriet orkar inte dra startmotorn. Den tänder inte till alls då men kanske pga av dåligt snurr?
Till saken är att den kännts förut som "svårare" att starta när den körts varm men då har den startat i allafall.

De tro fan att den inte startar om du startar den gång på gång utan att köra eller ladda batteriet, förr eller senare laddas det ju ur så pass att det inte går att starta hojen längre.

De tro fan att den inte startar om du startar den gång på gång utan att köra eller ladda batteriet, förr eller senare laddas det ju ur så pass att det inte går att starta hojen längre.

Så du menar att du kan inte starta o stänga av en hoj med nyladdat batteri 4-5 gånger?
Tveksamt till det påståendet.
Tack för att du tog dig tid att läsa och svara i allafall

När batteriet är laddat så snurrar den på fort o startar direkt, lät den gå ett tag på tomgång..varva ett tag...kolla så den laddade...ingen blå rök, ingen bensinlukt. Sen stängde av o på några gånger o det funkade men kändes ell inbillade mig att startmotorn snurrade saktare o saktare för varje start. Till slut så startade den inte alls o batteriet orkar inte dra startmotorn. Den tänder inte till alls då men kanske pga av dåligt snurr?
Till saken är att den kännts förut som "svårare" att starta när den körts varm men då har den startat i allafall.

Då verkar den tända igång som den skall, jag hade en 929 med probs med stiften, och en brunnen elledning som konstaterades senare, men där luktade soppa fanimej och tända inte till alls.

Det kan ändå vara batteriet som krånglar ändå om amperetimmarna börjar vara slut på det.:va

Så du menar att du kan inte starta o stänga av en hoj med nyladdat batteri 4-5 gånger?
Tveksamt till det påståendet.
Tack för att du tog dig tid att läsa och svara i allafall
Det beror ju på hur friskt batteriet är, fullt säger inte så mycket, det beror ju på hur mycket kapacitet batteriet har kvar. Iofs borde ju ett 1år gammal batteri vara ganska krytt, men det är ingen garanti.

Vad är meningen med att starta och stanna flera gånger då? Ser liksom inte behovet? Vänta tills det blir hojåkarväder. Starta. Kör. Stäng av.

Vad är meningen med att starta och stanna flera gånger då? Ser liksom inte behovet? Vänta tills det blir hojåkarväder. Starta. Kör. Stäng av.

Håller med, tänkte dock ut en sväng idag. Men eftersom den i höstas var lite segstartad(fler o fler varv m startmotorn innan den hoppade igång) när jag kört den varm. En av de sista turerna jag körde med den i fjol så var jag in en sväng på en affär, kom ut igen o skulle iväg så snurrade den saktare o saktare tills batteriet dog. Då drog jag o köpte ett nytt batteri till den men det blev samma visa med detta batteri efter några körningar.

Därför tänkte jag prova o starta den, låta den gå ett tag, kolla laddningen o prova starta igen så jag inte står där på macken nytankad med en hoj som vägrar starta.

Det beror ju på hur friskt batteriet är, fullt säger inte så mycket, det beror ju på hur mycket kapacitet batteriet har kvar. Iofs borde ju ett 1år gammal batteri vara ganska krytt, men det är ingen garanti.

Japp, håller med men blev så i höstas när batteriet var nytt med

Last edited:
Okej, såg nu att du inte var direkt nyregistrerad här. Ett vanligt problem annars. Nybörjare köper hoj på hösten, hojkåt som fan, startar och gasar lite några minuter, stänger av. Upprepa några veckor. Sen har du en trögstartad hoj. :)

Okej, såg nu att du inte var direkt nyregistrerad här. Ett vanligt problem annars. Nybörjare köper hoj på hösten, hojkåt som fan, startar och gasar lite några minuter, stänger av. Upprepa några veckor. Sen har du en trögstartad hoj. :)

Nopp, inte ny precis, haft 2 likadan förut också men aldrig likadant fel.
Sista svängen på bana i fjol också var jag tveksam att den skulle starta för den snurrade så länge innan den tände till.
Men nu känns det som det segar ner sig direkt.

Tänkte även göra en ventilkoll vilket är behövligt eftersom den gått 4600 mil ca. Det skulle kunna vara ngt sånt problem just för att den blev sämre o sämre förra året att starta vid varm motor.

Fast det här med batteriet verka va ngt annat...

Förresten, sitter det Hondas värdelösa laddregulator utan kylflänsar på den där också? Isf kan ju den ha tackat för sig, inte helt ovanligt, och då kan den ju ha någon fin kortis i sig som drar ur batteriet. Elproblem kan ställa till med dom mest mysko fenomen :gnissla Sök lite här så borde du hitta info så att du kan mäta upp den.

Förresten, sitter det Hondas värdelösa laddregulator utan kylflänsar på den där också? Isf kan ju den ha tackat för sig, inte helt ovanligt, och då kan den ju ha någon fin kortis i sig som drar ur batteriet. Elproblem kan ställa till med dom mest mysko fenomen :gnissla Sök lite här så borde du hitta info så att du kan mäta upp den.

Ok, ska kolla upp det, tack

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back