Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
tobbeviking skrev:Jo jag har märkt samma sak men vänta ska du få se när expertisen kommer och säger att det är omöjligt.
Sök på ämnet så ska du få se![]()
//Tobbe
Trango_B skrev:Hur många tankar har du tankat och hur har du mätt?
Vad har du för bil som drar 0.47 l/mil?KawaChris skrev:Jag har mätt hur långt jag har kommit på 9.8 liter (jag kom 210km mot vanliga 180), tankmätaren är digital med 0.5 liters intervaller. Det har dessutom varit kallare än vanligt senaste tiden.
Rundningsmärke skrev:Vad har du för bil som drar 0.47 l/mil?
/A
sandstream skrev:Firmorna som "chippar" turbobilar rekommenderar 98 för högsta effekt men vad vet dem
(Nötterna på BSR var med och slog ett världsrekord häromdagen men det kan ju vem som helst göra)
Har du gjort någon beräkning på om det bär sig ekonomiskt för dig att tanka 98 istället för 95?
Nej självklart inte.Thundercat skrev:Tar katalysatorn skada av att tanka 98? Nu är det ju inget bly i den bensinen.![]()
det tror jag inte på den håller lägre oktanhalt helt enkelt.KawaChris skrev:Jo jag kommer ihåg nån diskussion om det där slutsatsen var att oktantalet omöjligt kan påverka, och om man antar att det stämmer så måste skillnaden ju bero på någonting annat. Tex varför är 98 dyrare än 95? Är kanske 95an utblandad med billig etanol? Jag tror vi har kommit en konspiration på spåret![]()
självklart ger 98 mer effekt än 95 om man optimerar tändningen osv för det, men gör du inte det på en vanlig bil så ska inte skillnaden märkas, 98 brinner inte bättre än 95 utan sämre vilket gör att de klarar högre komp.sandstream skrev:Firmorna som "chippar" turbobilar rekommenderar 98 för högsta effekt men vad vet dem
(Nötterna på BSR var med och slog ett världsrekord häromdagen men det kan ju vem som helst göra)
Har du gjort någon beräkning på om det bär sig ekonomiskt för dig att tanka 98 istället för 95?
Poacher skrev:självklart ger 98 mer effekt än 95 om man optimerar tändningen osv för det, men gör du inte det på en vanlig bil så ska inte skillnaden märkas, 98 brinner inte bättre än 95 utan sämre vilket gör att de klarar högre komp.
Det hela handlar alltså inte om att slå i magisk soppa i tanken så går det med raketfart, utan allt har ett syfte.
Det här struntar nog alla i, men jag tycker det är som med oljan, kör på det som käns bra för er.
Det sägs dessutom att 98 oktan är den sort som har mest variationer i kvaliteten.
Äntligen en bra förklaring utan en massa teknisk mumbjumboxanlar skrev:Det är faktist inte så konstigt. 95ktanig innehåller (till mångas förvåning) mer energi än 98
ktanig. Men ingen användbar energi. Det gör att 95 oktanig spikar lättare än 98.
Det är bara bilar med knacksensor som drar mindre soppa med 98ktan.
Tändningen på en modernare motor höjs hela tiden tills motorn börjar knacka.
Knacksensorn är en mikrofon som hör när motorn knackar och ställer då ner tändningen. med 98 oktan körs motorn med högre ställd tändning och får därmed bättre förbränning, mer effekt och lägre förbrukning eftersom man får ut mer energi ur mindre bensin.
Har man ingen knacksensor får man inte mer effekt av 98ktan. eftersom då är tändningen ställd med marginal så att den ska klara olika bensintyper utan att knacka.
Största skilldnaden märks på långturer.
blacktriple skrev:Det kalorimeriska värmevärdet (kJ/kg) är lika högt på både 95 som 98-oktanig bensin. Dock är densiteten något högre på den 98-oktaniga soppan. Eftersom man sprutar in en volym och inte en vikt bränsle i cylindern sprutar man också in mer energi.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |