95 eller 98 oktan

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Jag provade för skojs skull att tanka 98 istället för det vanliga 95 oktaniga för några dar sen och döm om min förvåning när bilens bränsleförbrukning sjunk ca 15% Är det någon mer som har märkt detta? (tankade på Jet)
 
Jo jag har märkt samma sak men vänta ska du få se när expertisen kommer och säger att det är omöjligt.
Sök på ämnet så ska du få se :D
//Tobbe
 
15% köper jag inte, men min gamla turbo-kärra drar en aning mindre på 98.

(Ovanstående påstående är baserat på helt ovetenskapliga beräkningar mha
trippmätare och räkneverket på pumpen.)

/A
 
Jag säger bara, lycka till med den fantastiska upptäckten.
Sånt där sitter i tron.
 
tobbeviking skrev:
Jo jag har märkt samma sak men vänta ska du få se när expertisen kommer och säger att det är omöjligt.
Sök på ämnet så ska du få se :D
//Tobbe

Jo jag kommer ihåg nån diskussion om det där slutsatsen var att oktantalet omöjligt kan påverka, och om man antar att det stämmer så måste skillnaden ju bero på någonting annat. Tex varför är 98 dyrare än 95? Är kanske 95an utblandad med billig etanol? Jag tror vi har kommit en konspiration på spåret :tomten
 
Trango_B skrev:
Hur många tankar har du tankat och hur har du mätt?

Jag har mätt hur långt jag har kommit på 9.8 liter (jag kom 210km mot vanliga 180), tankmätaren är digital med 0.5 liters intervaller. Det har dessutom varit kallare än vanligt senaste tiden.
 
KawaChris skrev:
Jag har mätt hur långt jag har kommit på 9.8 liter (jag kom 210km mot vanliga 180), tankmätaren är digital med 0.5 liters intervaller. Det har dessutom varit kallare än vanligt senaste tiden.
Vad har du för bil som drar 0.47 l/mil?

/A
 
Firmorna som "chippar" turbobilar rekommenderar 98 för högsta effekt men vad vet dem :rolleyes:
(Nötterna på BSR var med och slog ett världsrekord häromdagen men det kan ju vem som helst göra :D )

Har du gjort någon beräkning på om det bär sig ekonomiskt för dig att tanka 98 istället för 95?
 
Rundningsmärke skrev:
Vad har du för bil som drar 0.47 l/mil?

/A

En Smart.

sandstream skrev:
Firmorna som "chippar" turbobilar rekommenderar 98 för högsta effekt men vad vet dem :rolleyes:
(Nötterna på BSR var med och slog ett världsrekord häromdagen men det kan ju vem som helst göra :D )

Har du gjort någon beräkning på om det bär sig ekonomiskt för dig att tanka 98 istället för 95?

Jag förstår att dom gör det. Jag tycker bilen går bättre med 98 främst på låga varv, man får mera kraft per 'gaspedalcentimeter'. Det verkar absolut löna sig, 98 kostar bara några öre mer.
 
Enligt mina beräkningar handlar det om 3-4% (kör ca 10 mil/dag),
det går ungefär jämnt upp med det högre literpriset, ekonomiskt kan
det mao kvitta. Turbotrycket är dock lite högre och jämnare på 98.

/A
 
KawaChris skrev:
Jo jag kommer ihåg nån diskussion om det där slutsatsen var att oktantalet omöjligt kan påverka, och om man antar att det stämmer så måste skillnaden ju bero på någonting annat. Tex varför är 98 dyrare än 95? Är kanske 95an utblandad med billig etanol? Jag tror vi har kommit en konspiration på spåret :tomten
det tror jag inte på den håller lägre oktanhalt helt enkelt.
 
sandstream skrev:
Firmorna som "chippar" turbobilar rekommenderar 98 för högsta effekt men vad vet dem :rolleyes:
(Nötterna på BSR var med och slog ett världsrekord häromdagen men det kan ju vem som helst göra :D )

Har du gjort någon beräkning på om det bär sig ekonomiskt för dig att tanka 98 istället för 95?
självklart ger 98 mer effekt än 95 om man optimerar tändningen osv för det, men gör du inte det på en vanlig bil så ska inte skillnaden märkas, 98 brinner inte bättre än 95 utan sämre vilket gör att de klarar högre komp.
Det hela handlar alltså inte om att slå i magisk soppa i tanken så går det med raketfart, utan allt har ett syfte.
Det här struntar nog alla i, men jag tycker det är som med oljan, kör på det som käns bra för er.
Det sägs dessutom att 98 oktan är den sort som har mest variationer i kvaliteten.
 
Det är faktist inte så konstigt. 95:oktanig innehåller (till mångas förvåning) mer energi än 98:oktanig. Men ingen användbar energi. Det gör att 95 oktanig spikar lättare än 98.

Det är bara bilar med knacksensor som drar mindre soppa med 98:oktan.

Tändningen på en modernare motor höjs hela tiden tills motorn börjar knacka.
Knacksensorn är en mikrofon som hör när motorn knackar och ställer då ner tändningen. med 98 oktan körs motorn med högre ställd tändning och får därmed bättre förbränning, mer effekt och lägre förbrukning eftersom man får ut mer energi ur mindre bensin. :fakta

Har man ingen knacksensor får man inte mer effekt av 98:oktan. eftersom då är tändningen ställd med marginal så att den ska klara olika bensintyper utan att knacka. :tummenupp

Största skilldnaden märks på långturer.
 
Last edited:
Poacher skrev:
självklart ger 98 mer effekt än 95 om man optimerar tändningen osv för det, men gör du inte det på en vanlig bil så ska inte skillnaden märkas, 98 brinner inte bättre än 95 utan sämre vilket gör att de klarar högre komp.
Det hela handlar alltså inte om att slå i magisk soppa i tanken så går det med raketfart, utan allt har ett syfte.
Det här struntar nog alla i, men jag tycker det är som med oljan, kör på det som käns bra för er.
Det sägs dessutom att 98 oktan är den sort som har mest variationer i kvaliteten.


Precis som du säger men nu är det så att bilar, runt 90-och frammåt har knacksensor som automatiskt optimerar tändningen efter vad man kör på för bränsle
 
Det kalorimeriska värmevärdet (kJ/kg) är lika högt på både 95 som 98-oktanig bensin. Dock är densiteten något högre på den 98-oktaniga soppan. Eftersom man sprutar in en volym och inte en vikt bränsle i cylindern sprutar man också in mer energi. Detta är dock väldigt marginellt. Dessutom jobbar förbränningsmotorer med katastrofalt dålig verkningsgrad.
 
xanlar skrev:
Det är faktist inte så konstigt. 95:oktanig innehåller (till mångas förvåning) mer energi än 98:oktanig. Men ingen användbar energi. Det gör att 95 oktanig spikar lättare än 98.

Det är bara bilar med knacksensor som drar mindre soppa med 98:oktan.

Tändningen på en modernare motor höjs hela tiden tills motorn börjar knacka.
Knacksensorn är en mikrofon som hör när motorn knackar och ställer då ner tändningen. med 98 oktan körs motorn med högre ställd tändning och får därmed bättre förbränning, mer effekt och lägre förbrukning eftersom man får ut mer energi ur mindre bensin. :fakta

Har man ingen knacksensor får man inte mer effekt av 98:oktan. eftersom då är tändningen ställd med marginal så att den ska klara olika bensintyper utan att knacka. :tummenupp

Största skilldnaden märks på långturer.
Äntligen en bra förklaring utan en massa teknisk mumbjumbo :tummenupp
 
blacktriple skrev:
Det kalorimeriska värmevärdet (kJ/kg) är lika högt på både 95 som 98-oktanig bensin. Dock är densiteten något högre på den 98-oktaniga soppan. Eftersom man sprutar in en volym och inte en vikt bränsle i cylindern sprutar man också in mer energi.

Det tillståndet kan uppstå enbart så länge Lambda-sensorn inte har uppnått korrekt driftstemperatur. Lambda 1 är lambda 1.

Sen förtändningen, man kommer till en punkt då mer förtändning inte ger någon mer effektivitetsvinst, har man trots det ingen knackningretardation - kör man på för högt/dyrt oktantal.

Har man knackningsretardation vid vanlig körning har man något allvarligt problem med motorn, typ som att få 15% högre förbrukning med 95 oktan jämfört med 98 oktan - förrutsatt att tillverkaren rekommenderar 95 oktan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top