929:a Klonkar/rycker när man lägger i vxl

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Har inte haft min 929:a så länge (ca 1mån) men nu har den börjat
klonka/rycka som satans när man lägger i växel från stillastående/neutral.

Ryckutjämnare ? har ni några tips?

Det sitter helt nytt drivpkt på den, rullat 150mil nu kanske. Kedjan hade töjt sig lite och satt rätt slappt. Trodde att det var det som gjorde att den ryckte när man peta i vxl men det var det inte, den är justerad nu och den gör likadant.

Någon?
 
Om det är wire-koppling på 929an, kolla så att den inte behöver spännas. (mao, kopplingen kopplar inte ur ordentligt, därav det smäller när du lägger i växel)
 
Bytt olja?
Höjt tomgången?
Kopplat upp den på bakhjulet?

Nej har inte bytt olja, du menar motorolja då antar jag? Den är bytt i våras. Jag har heller inte kopplat upp den på bakhjulet.

Är det ingen som tror det kan vara ryckutjämnarna (gummit i baknavet) som kan vara slut? det har jag nämligen själv spånat på.
 
Har du överhettat kopplingen någon gång? Alltså lekt väldigt mycket med den utan att låta den svalna?
 
Har du överhettat kopplingen någon gång? Alltså lekt väldigt mycket med den utan att låta den svalna?

Nope, har faktiskt kört riktigt lugnt med den. Visst jag har ju kört lite kurviga vägar "instpirerade" temto och även fläskat på imellanåt. Men absolut ingen "buskörning" eller extremkörning.
 
Nope, har faktiskt kört riktigt lugnt med den. Visst jag har ju kört lite kurviga vägar "instpirerade" temto och även fläskat på imellanåt. Men absolut ingen "buskörning" eller extremkörning.

Jag skulle tro att du behöver ta isär kopplingen och göra ren lamellerna och stålskivorna. Jag fick samma problem efter att jag köpte min 929:a. Men efter att tagit isär kopplingen och gjort rent och givetvis bytt olja och filter försvann problemet på min hoj iaf.

Kan ju vart dålig olja i den tidigare eller att förra ägaren slirat mycket koppling.
 
Jag skulle tro att du behöver ta isär kopplingen och göra ren lamellerna och stålskivorna. Jag fick samma problem efter att jag köpte min 929:a. Men efter att tagit isär kopplingen och gjort rent och givetvis bytt olja och filter försvann problemet på min hoj iaf.

Kan ju vart dålig olja i den tidigare eller att förra ägaren slirat mycket koppling.

OK, för att beskriva problemet igen så hugger det till / Rycker till när man lägger i vxl stillastående, både uppåt o neråt (1:an 2:an) Det rycker till /smäller till som helvete.

Är det ingen annan än mig som tror på ryckutjämnarna i baknavet?
 
Ryckutjämnarna tar väl inte slut helt plötsligt. Det är iofs inte helt svårt att kolla den saken..av med bakhjulet och inspektera.
 
Hur ser man om dom är slut då?

Ligger som tårtbitar i baknavet. Om dom är ok så ska dom passa i hålen med bra passform. Mina ligger kvar för det mesta om jag har drevet borta, men kan ramla ur när jag vickar fälgen fram o tillbaka. Glappar gummibitarna mer än en eller ett par millimeter kan du nog beteckna dessa som slut. Tror dock att ditt problem ligger nån annanstans. På en del hojar( min t.ex.) klonkar det också när jag lägger i ettan, och mina ryckutjämnare är ok.
 
Ligger som tårtbitar i baknavet. Om dom är ok så ska dom passa i hålen med bra passform. Mina ligger kvar för det mesta om jag har drevet borta, men kan ramla ur när jag vickar fälgen fram o tillbaka. Glappar gummibitarna mer än en eller ett par millimeter kan du nog beteckna dessa som slut. Tror dock att ditt problem ligger nån annanstans. På en del hojar( min t.ex.) klonkar det också när jag lägger i ettan, och mina ryckutjämnare är ok.



OK, Klonka gjorde den innan, nu riktigt smäller det!


Får väl testa att rengöra koppling och byta olja.
 
OK, Klonka gjorde den innan, nu riktigt smäller det!


Får väl testa att rengöra koppling och byta olja.

När du lägger i vxl, drar hojen frammåt även fast du har kopplingen inne?
Hur känns den när du går från 1an till 2an?

Om du tar isär kopplingen så passa på att kolla efter skador på kopplingskorgen (sprickor, hack m.m), mät även så att lamellerna inte börjar bli slitna. Och kolla så att stålskivorna är plana och inte blåanlöpta, man kan putsa av dom lite försiktigt med ett fint sandpapper.

Lycka till
 
När du lägger i vxl, drar hojen frammåt även fast du har kopplingen inne?
Hur känns den när du går från 1an till 2an?

Om du tar isär kopplingen så passa på att kolla efter skador på kopplingskorgen (sprickor, hack m.m), mät även så att lamellerna inte börjar bli slitna. Och kolla så att stålskivorna är plana och inte blåanlöpta, man kan putsa av dom lite försiktigt med ett fint sandpapper.

Lycka till

Ja den rycker till frammåt när jag lägger i ettan, gör samma sak när jag lägger i 2:an, från stillastående då. Känns inget direkt när jag växlar från ettan till tvåan med då rullar ju redan hojen...
 
OK, Klonka gjorde den innan, nu riktigt smäller det!


Får väl testa att rengöra koppling och byta olja.

Återkom gärna med information hur det blev efter kopplingsfixet. Tror att jag har lite sjukdom där med, hugger lite när jag släpper upp kopplingen vid start på ettan. Har också hört från flera håll att en omgång med stålplattorna och lamellerna ska göra susen.
 
Återkom gärna med information hur det blev efter kopplingsfixet. Tror att jag har lite sjukdom där med, hugger lite när jag släpper upp kopplingen vid start på ettan. Har också hört från flera håll att en omgång med stålplattorna och lamellerna ska göra susen.


OK, Min rycker dock inte när jag släpper upp kopplingen, den smäller till rycker till frammåt när jag lägger i vxl från stillastående (med kopplingen fullt intryckt)

När jag fåt i vxl kan jag köra iväg precis som vanligt utan ryck eller andra konstigheter.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top