90åring körde ihjäl cyklist, inte misstänkt för brott.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67767418_852__,00.html

"Kvinnan blev påkörd av en bilist i 90-årsåldern vid en
cykelöverfart. Kvinnan tros ha omkommit omedelbart.
Mannen är inte misstänkt för brott."

Undrar vad som stått om det varit en sporthoj som kört ihjäl cyklisten?

"Kvinnan blev påkörd vid en cykelöverfart av en 25-årig
man som körde en supersportmotorcykel . Kvinnan tros ha omkommit omedelbart.
Mannen är anhållen för mordförsök.

Här har vi ett tydligt exempel på hur farliga dessa motorcyklar är för andra
trafikanter säger Poliskommissarie Evert Låtsasnamn"

Är väl troligtvis kvinnans eget fel. Är väl en sån som bara cyklar rakt ut på övergångsställen och tror att de har samma rättigheter som gångtrafikanter!

Klabbe85 skrev:
2371352 Är väl troligtvis kvinnans eget fel. Är väl en sån som bara cyklar rakt ut på övergångsställen och tror att de har samma rättigheter som gångtrafikanter!

jo dom finns de gott om! (brukar köra över dom:tomten )

Klabbe85 skrev:
2371352 Är väl troligtvis kvinnans eget fel. Är väl en sån som bara cyklar rakt ut på övergångsställen och tror att de har samma rättigheter som gångtrafikanter!

Om du läser står det klart och tydligt "cykelöverfart".

Tycker personligen att det är väldigt tråkigt att en cyklist dör i onödan i trafiken.

Även en cyklist har familj, vänner och bekanta, precis som en sporthojsåkare...

/fredde

Gångare är inte ett dugg bättre. Visst har dom företräde vid övergångsställen men tänk vad många olyckor som kunde ha undvikits om folk såg sig för och inte bara knatade rätt ut. Liten tröst att man har rätten på sin sida när man väl är överkörd.

freddexwing skrev:
2371364 Om du läser står det klart och tydligt "cykelöverfart".

Tycker personligen att det är väldigt tråkigt att en cyklist dör i onödan i trafiken.

Även en cyklist har familj, vänner och bekanta, precis som en sporthojsåkare...

/fredde

Missade det med cykelöverfart!

Du missförstod mig nog lite. Jag tycker ju givetvis inte heller att det är bra att hon blev överkörd!

Frågan är ju varför man som 90-åring envisas med att vistas i trafiken?

Man kan ju räkna ganska kallt med att senioren missat nåt.

Och min egentliga mening med inlägget var att visa på hur skillnaden
i media verkar vara mellan bilister och mc-förare.

hade det varit en mc-förare hade den per automatik varit misstänkt för minst vållande till annans död.

Ja 90-åringar ska fan hålla sig hemma. De ska inte sätta sig i bilen...ta taxi eller något istället

cleaner skrev:
2371420 Och min egentliga mening med inlägget var att visa på hur skillnaden
i media verkar vara mellan bilister och mc-förare.

hade det varit en mc-förare hade den per automatik varit misstänkt för minst vållande till annans död.
Eller hur :rolleyes:

Typiskt. Vad f-n ska gamla gubbar i 90 års åldern göra i trafiken i huvudtaget.
Om jag inte själv hade tillräckligt med vett i den åldern, får man iallafall hoppas att ens barn tar kortet ifrån en! :smasha

ps. Undrar hur rubriken hade sett ut med en 90 åring på supersport-hoj, haha...

rikard1979 skrev:
2371517 Typiskt. Vad f-n ska gamla gubbar i 90 års åldern göra i trafiken i huvudtaget.
Om jag inte själv hade tillräckligt med vett i den åldern, får man iallafall hoppas att ens barn tar kortet ifrån en! :smasha

Jag jobbar på en Volvo Åf, och det har hänt att anhöriga bett verkstaden låsa in bilar vid verkstadsbesök som tillhört äldre människor, för att ansöka om en återkallelse på deras körkort. Hoppas att mina anhöriga gör samma sak för mig när jag blir gammeldöd.

Det kan verkligen ifrågasättas ifall 90-åringar har på vägen att göra. Den enda gången jag har varit nära att råka ut för en riktigt allvarlig olycka var när en 80-årig gubbe svängde ut rakt framför mig på en landsväg. Fick väja åt sidan och sikta mellan kofångaren och ett träd. Kunde ha kostat mig livet att den gubben inte insett när det var dags att lägga av.

Vad gäller kvinnor och nittioåringar så tror jag det blir 1-1. Men vad tråden gäller så är det helt klart så att vi hojåkare är outlaws å bör hängas ut så fort det finns en anledning, medans pensionärerna trots allt har byggt detta land...

freddexwing skrev:
2371364 Om du läser står det klart och tydligt "cykelöverfart".

Just det. Vilket innebär precis att cykeltrafikanterna inte har samma rättigheter som gångtrafikanter vid övergångsställe, d v s inget företräde gentemot trafik på korsande bilväg.

Svänger du från en annan väg över parallell cykelöverfart, alternativt om du svänger ut ur en rondell över en cykelöverfart, har du väjningsplikt mot cyklisterna. Kör du rakt fram förbi en korsande cykelöverfart har du inte det. Vilket många cyklister inte fattat utan glatt kör ändå utan att titta vare sig höger eller vänster.

Klabbe85 skrev:

Varken du eller nån annan har några rättigheter i trafiken, endast skyldigheter.:tummenupp

Smoothard skrev:
2372078 Vad gäller kvinnor och nittioåringar så tror jag det blir 1-1. Men vad tråden gäller så är det helt klart så att vi hojåkare är outlaws å bör hängas ut så fort det finns en anledning, medans pensionärerna trots allt har byggt detta land...
:lol :lol :lol

Det ingen diskuterar här är varför TT skriver att bilföraren var 90 år i telegrammet. Hur gammal var kvinnan då? Vi har ingen aning. Hon kan likväl vara 105 år gammal, blind och döv men ändå ute och cyklade i trafiken. Genom att skriva ut bilförarens ålder blir telegrammet genast vinklat och opartiskt. Dåligt TT!

Edit:
Um... Antingen har TT ändrat sitt telegram, eller också har AB gjort det. Så här ser det ut i Corren. http://www.corren.se/archive/2006/8/12/itbse7dcgh3dm8f.xml?category1=1096984640-2&

Last edited:
selin skrev:
2371405 Frågan är ju varför man som 90-åring envisas med att vistas i trafiken?

Man kan ju räkna ganska kallt med att senioren missat nåt.

Kamma er lite nu!!

Trafiken är till för alla.. Oavsett ålder, kön, eller annan beskaffenhet..
Sen är inte beteede skillnaden så stor mellan en 90 åring och en 18 åring.
90 åringen har i alla fall vettet att inse att trafiken kan vara farlig..
medan 18 åringen är odödlig..

Frågan är vilket som är värst..

Be nice!! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...