8000:- i Hyra, är det rimligt?

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Tja! ska ner till Stockholm och kolla på en lägenhet i Solna Centrum för 8000:- i månaden. Den är en möblerad bostadsträtt på 35 kvadrat, är det rimligt att kräva att el, vatten, värme osv ska ingå i det priset? :va

Välkommen till Stockholm!! Nä,
skämt åtsido så känns det som en ockerhyra även med storstadsmått mätt.
När man hyr ut sin lägenhet får man endast ta betalt för de faktiska kostnaderna.
Eftersom detta är en BR så skall hyran sättas till en marknadsmässig nivå, alltså vad en likande HR skulle kosta i samma område. Det är brukligt att lägga på ca 15-20% extra om man hyr ut möblerat.

Eftersom tillgången är låg och efterfrågan hög så kommer hyrorna på andrahandslägenheter ligga på denna nivå.

tycker du blir blåst..

Som så många andra tyvärr.
Alla desperata människor verka kunna pröjsa hur mycket som helst, en gammal arbetskollega har en 2:a med garageplats på strandvägen, sen köpte han en kåk och skulle då hyra ut lyan ( en br ) och det var alltså folk som var villiga att betala 16k i månaden för den..
Helt djävla otroligt, bara för att lägenheten låg där den låg..

helt sjukt tycker jag men men marknaden styr tyvärr..

Hoppas du hittar en vettigare lya än den i solna..:tummenupp

När man hyr ut sin lägenhet får man endast ta betalt för de faktiska kostnaderna.

Prexis!

....men hyr lägenheten om du har pengarna och skicka sedan ett litet brev till hyresnämden när du ska flytta därifrån. Brukar inte vara några problem att med deras hjälp få igen överskjutande summa även i efterhand. En polare fick igen över 40.000 som han betalat för mycket för en andrahandslya. Den ordinarie hyresgästen blev självfallet rätt sne' då han tvingades hosta upp återbetalningen men å andra sidan är det knappast någon nyhet att du inte får ta ut ockerhyra när du hyr ut i andrahand. Dessutom är det som någon sa förbannat surt att så många försöker tjäna grova stålar på folks desperation...

....så hyr lägenheten med ett leende och låt ägaren betala tillbaka överskottet i efterhand om denne själv är så skrupelfri att han bedriver ocker! :)

Edit:
- Vet iofs inte om det är hyresnämden som hanterar ockerhyror när det handlar om bostadsrätter...

Last edited:
För 8000kr ska det fan vara en jacuzzi i vardagsrummet och gratis porr!

jag har dubbelt så stor lägenhet inne i sthlm och betalar 5600kr
Tycker inte du ska betala mer än 5000kr...

35 kvm är fanimig inte mycket. Så trångt har jag bott och det var inte roligt. 8000 kr för att bo miserabelt, nää, det är inte rimligt. En etta som är så liten som är möblerad kanske jag skulle överväga att ge upp till 3500 kr för, annars skulle jag överväga att byta område.

Jag tycker du ska göra som korvgubbe säger. :tummenupp

Som alla andra säger 8k i Solna för 35m2 är rena ockerhyran. Skulle inte betala 5000 heller. Inte för en liten lya i Solna. Aldrig i livet.

Ja, va fan ska man göra? Jag behöver ju lägenheten.... Ska kolla på den i veckan. Det stod i annonsen att priset var diskuterbart, men så är det ju typ 150 personer till som vill hyra den så man kan ju inte hårdpruta. :huvet

Ja, va fan ska man göra? Jag behöver ju lägenheten.... Ska kolla på den i veckan. Det stod i annonsen att priset var diskuterbart, men så är det ju typ 150 personer till som vill hyra den så man kan ju inte hårdpruta. :huvet

Hur länge har du tänkt stanna här? Ska du stanna här "länge" kan det vara idé att hitta nåt temporärt ute i förorten (längre bort än Solna), sen kan du i lugn och ro scouta efter en bättre lya.

Alternativ kan du ju bo i den i Solna ett kort tag och sen hoppas på att du får tillbaka en del av hyran (vilket nog inte är omöjligt)

Jag ska bo där ett år bara, sen flyttar jag och tjejen in i vår nybyggda bostadsrätt på den södra sidan av stan. Vi delar ju på hyran hon och jag så det blir ju ca 4000:- var i solna. Man överlever, men visst borde el, värme, vatten och sånt ingå för 8000:- i månaden?

Jag ska bo där ett år bara, sen flyttar jag och tjejen in i vår nybyggda bostadsrätt på den södra sidan av stan. Vi delar ju på hyran hon och jag så det blir ju ca 4000:- var i solna. Man överlever, men visst borde el, värme, vatten och sånt ingå för 8000:- i månaden?

Det bör det göra.... Kanske inte elen.

Om ALLT ingår, el,värme, vatten, bredband, hemförsäkring, tv-licens och telefon så kan jag tänka mig att pröjsa 8000:- tror jag...:gnissla

om man räknar in ränta och amortering så kan jag nog tycka att 8000kr är en skälig summa och inte nå över pris.

Hade själv en liten 1:a på karlaplan 1998, och då betalade jag runt 8000pix oxå

Måste ni ha en möblerad lägenhet?
På andrahandsguiden fanns en massa lägenheter för mer normala priser och i minst lika bra och bättre lägen. Tycker 8000 för en lya på 35 i AIKtown låter sjukt mycket, du kan ju få hyra hela villor om du lägger på 2-3 tusen:va .
Om ni ändå ska ner, ring på fler så ni har lite att välja på.

Det är väl bara kolla vad det skulle kosta om du köpte en motsvarande lya. 35kvm i Solna ligger över 1.5 och med en låg avgift hamnar du ju på 7-8k/månaden, inte svårare än så.

1a i solna

Det är väl bara kolla vad det skulle kosta om du köpte en motsvarande lya. 35kvm i Solna ligger över 1.5 och med en låg avgift hamnar du ju på 7-8k/månaden, inte svårare än så.

1a i solna

Precis av anldeningarna som du säger tycker inte jag heller det är en ockerhyra. Sen att Bomarknaden är hel sjuk är en annan sak.

bahahaa!!! själv sitter man med kåk o betalar ca 5500 spänn i mån med lån o allt :)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!