8,5 bar i komp, bra? dåligt?

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Som rubriken lyder. Behöver kolven bytas eller är det lungt? Max är väl 12bar i komp?
 
Det är dåligt. Maxizz har 8 bar i komp. Dom ska jö har runt 12 som du säger. Men det går jö att köra på det är inga problem. Kör tills det brakar det gör jag.
 
Går din bra på dem sista växlarna? va toppar den?
 
Är det en tvåtaktare? Isf är kompet bra.

Kompressionsförhållandet är det vanligaste man pratar om och skall inte förväxlas med kompressionstryck.

Kompressionsförhållandet= cylindervolym+förbränningsrumsvolym / förbr.volym ex.10,2:1

DynamisktKompressionsförhållande=cylindervolym från det ställe då avgasventil/avgasport stänger + förbr.vol / förbr.vol

Alltså med vildare kam/portning måste man höja det statiskaKompressionsförhållandet för att uppnå rätt kompressionstryck medans det dynamiska förblir i stort sett det samma (om man nu inte vill ändra det alltså).

Kompressionsförhållandet för en fyrtaktare från 70-tal låg på 8,5 - 9,5, 90-talet 10-11,5. Diesel (tänder på kompressionen utan stift) 20-25.

För tvåtakt har jag inga siffror men jag vet att det är lägre än fyrtakt. Fråga RS-åkarna på racingforumet.

Jag ber om ursäkt för skoltonen i svaret, jag menade inte att förolämpa dig om du redan visste detta, jag ville bara utveckla svaret lite om du inte kände till detta redan.

pilsner
 
Tack för svaret! :banana Nej det kunde jag inte, är inte så teknisk. :tungan
Men om det ligger på 8,5bar och med ny kolv så är värdet 12bar, är det bra värde då? Förlorar man inte massa effekt?
 
Att jämföra komptryck med komp förhållande är som att jämföra hur många kvadrat din lägenhet är med hur högt tryck du har i däcken. :va

Det enda sättet att veta om 8,5 bar är bra är att kolla i en bok, eller att själv kolla upp det när motorn är nyinkörd och i tipp topp skick. Det kan skilja en del på dom verktyg som man mäter med också. :rolleyes:

SKull trycket sjunka från 12,5bar till 8,5bar när motorn är sliten, så är den i riktigt uselt skick. Skillnaden är för stor. Det är också väldigt viktigt att man mäter trycket på exakt samma varvtal från gång till gång. Alltså frächt batteri när man kör på starten, eller kickar. Det är svårt!

Det finns en massa parametrar som beror på hur högt trycket blir vid ett komp prov. Utan att det är någonting som är fel.
 
förfan du vill inte lyssna eller?


fast iförsig i manualen står det 12.5 +- 0.5-1bar
 
Last edited:
Joo, djm. Men skulle se vad andra hade o säga om kompet. Var in på aprilia o kolla, dem sa att det inte gick så bra att köra med giannellikrök och orgdämpare, dämpen va inte byggd för det. Skulle byta till giannellidämp sa dem.
 
Tzr91 skrev:
Som rubriken lyder. Behöver kolven bytas eller är det lungt? Max är väl 12bar i komp?

tror jag kan ha svaret... jag har köpt min komp mätare på biltema där ligger nog felet :D , luften ska ju inte bara kmprimeras i cylindern utan helavägen upp till mätinstumentet aja det är min teori, min är ny i cylinder och kolv lite högre komp å ja tro min indikerade runt 9 bar"Biltema varning"
 
Tzr91 skrev:
Tack för svaret! :banana Nej det kunde jag inte, är inte så teknisk. :tungan
Men om det ligger på 8,5bar och med ny kolv så är värdet 12bar, är det bra värde då? Förlorar man inte massa effekt?

Hur vet du att du kommer att få 12,5 med en ny kolv.?? Cylindern kan ju vara sleden den också..

Var har du fått reda på att det ska vara 12,5 bar när den är perfekt?? Har du verkstadshandbok?
 
RS "Alex" skrev:
tror jag kan ha svaret... jag har köpt min komp mätare på biltema där ligger nog felet :D , luften ska ju inte bara kmprimeras i cylindern utan helavägen upp till mätinstumentet aja det är min teori, min är ny i cylinder och kolv lite högre komp å ja tro min indikerade runt 9 bar"Biltema varning"
Biltema har bra grejor.. :fatta! Och man säljer inget som inte funkar!. :7peta
 
Allround skrev:
Hur vet du att du kommer att få 12,5 med en ny kolv.?? Cylindern kan ju vara sleden den också..

Var har du fått reda på att det ska vara 12,5 bar när den är perfekt?? Har du verkstadshandbok?


Det är såhär. Frågade min lärare idag. Jaa han kan jag lovar.

5bar har jag på min nya kolv och cylinder nu. Han sa att det är bra värden. Alltså en 2taktare kan inte få så högt komp för att det är portar i cylindern. Det är över portarna det bildas tryck. Alltså inte hela slaglängden som en 4-taktare.

Det som står i boken är kompressionsförhållanden. inte kompet i motorn.
 
5-6 bar är normalt för en tvåtaktare

Mätte strax under 6 i min tzr och drygt 7 i min ex cross
 
Anton_Ljunghusen skrev:
5-6 bar är normalt för en tvåtaktare

Mätte strax under 6 i min tzr och drygt 7 i min ex cross


Tack för infon, då räknar jag bort kolven i crossen som kass. :D :tungan

Då är det nått annat, förmodligen nålen. :mad:
 
philsson skrev:
Biltema har bra grejor.. :fatta! Och man säljer inget som inte funkar!. :7peta

Konstigt att jag fått hem saker som inte fungerat från början borar som varit skeva m.m riktig dret butik men man dras dit ändå...
Deras komp mätare borde ju visa fel eftersom min ska ha 9 bar enligt deras komp mätare då :rolleyes:
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top