660 egr historia

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Hoj
KTM 950 SUMO
ja har köpt en ktm660 o undrar hur ja plockar bort EGR historian o vad ja ska plugga o så vidare?? ja vet ju att SH besitter en outtömlig källa av kunskap o erfarenhet så snälla hjälp mig!!

mvh markus :Bugar :yoparty :banana :va :confused:

Last edited:
Plockade bort min egr för 2 veckor sedan på min 640 -04:a,beställde en plugg och en kopparbricka,ska pluggas på 2 ställen,en plugg i cylindern (den du får köpa)kostar 15 kr,sen en plugg vid insuget,tror det ska finnas en skruvplugg som passar där,jag tog en vanlig gummiplugg så länge,själva egr:en är bara o skruva bort gjorde faktiskt en hel del skillnad tycker jag!:)

Ktm-mangan skrev:
Plockade bort min egr för 2 veckor sedan på min 640 -04:a,beställde en plugg och en kopparbricka,ska pluggas på 2 ställen,en plugg i cylindern (den du får köpa)kostar 15 kr,sen en plugg vid insuget,tror det ska finnas en skruvplugg som passar där,jag tog en vanlig gummiplugg så länge,själva egr:en är bara o skruva bort gjorde faktiskt en hel del skillnad tycker jag!:)

trollhätan ser ja då kanske du har fått lite hjälp av en ja känner som heter Fredrik som hjälpte mig o få liv i min förra hoj en ktm duke!! han själv har ju ett par husabergare!! vart köpte du pluggar o dylikt då??

mvh markus

EGR? Vad fyller den/det för funktion? Bra/dåligt att ha en frånkopplad?

CayLe skrev:
EGR? Vad fyller den/det för funktion? Bra/dåligt att ha en frånkopplad?

Enbart för buller/avgasrening. De är tvungna att sätta ditt sånt skit nu när reglerna börjar bli hårdare på hojar!

EGR=Exhaust Gas Recirkulation. Återcirkulerar en del av avgaserna in i motorn igen. Motorn får en kallare förbränning och NOx halten sänks. Sitter mig veterligen inte på MC.

Däremot sitter ofta ett Pulsairsystem som pytsar in lite luft i avgassystemet. Detta skapar en efterförbränning av CO och HC. Systemet sabbar pulsationseffekten i grenröret ganska rejält. På bil kan man räkna med ca 7% effektförlust.

Ta bort -plugga! Det gör en märkbar skillnad!

pilsner

Pilsner skrev:
Däremot sitter ofta ett Pulsairsystem som pytsar in lite luft i avgassystemet. Detta skapar en efterförbränning av CO och HC.

Var skapas denna efterförbränning?
Luften pumpas in i avgasröret men det finns ingen tändanordning där.
Eller räknar man kallt med att hettan i röret & på avgaserna skall antända gasblandningen en extra gång?
För min egen del låter det mest som att man använder en luftpump för att dryga ut/blanda ut avgaserna... :rolleyes:

Japp stämmer fint Fredrik har varit med o mekat lite med den hojen men inte egr:en,umgås en del med han ute o åker o så,Jag köpte pluggen o kopparbrickan på på Bike fick vänta på dom i 5 veckor dock dom va slut i österrike men till slut så kom dom,ska gå dit o beställa den där skruven som ska sitta i insuget,såg att d sitter sådana på 02:orna!

Ktm-mangan skrev:

På vilken årsmodell började de med EGR på 640:n :confused:

motardnisse skrev:
Enbart för buller/avgasrening. De är tvungna att sätta ditt sånt skit nu när reglerna börjar bli hårdare på hojar!

Det är väl bara kåtm som har sånt där snorkelpaket på hojarna? :va

Slangen som går upp till ramen, vad gör man med hålet där? Plugga?

Ktm-mangan skrev:

För att plugga ramen så går det alldeles utmärkt att
använda pluggen som sitter på vänster sida på
luftburken.

Back