640 Lc4 eller XR 650 vilken skall jag köpa???

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
Som rubriken säger; Skall köpa en offroadhoj som komplement till min gixxer.

Undrar därför vilka synpunkter respektive vilken hoj Ni själva hade valt o varför? :va

Har tidigare haft "offroad" som TT, XT, Africa Twin, XR600 m m... Har dock aldrig ägt en KTM tidigare!

Kan varmt rekomendera KTM! Men även solen har sina fläckar, den vibrerar som fan samt motorn är ociviliserad (rå). Inte som Honda motorer :) .Men vilken maskin, lovar du blir inte besviken!

har själv kört dominator och xr600 i några år, men ktm spelar i en annan div :tummenupp

lycka till!

Kan varmt rekomendera KTM! Men även solen har sina fläckar, den vibrerar som fan samt motorn är ociviliserad (rå). Inte som Honda motorer :) .Men vilken maskin, lovar du blir inte besviken!

har själv kört dominator och xr600 i några år, men ktm spelar i en annan div :tummenupp

lycka till!

Tack för ditt svar _raffe_

Hade valt hondan pga utseende och vibrerar inte alls lika mkt. Motorn är säkert steget bättre oxå. Motorprestanda same same. Offroad finns det väl knappt nån som använder ktm640?

Dock har ktmen billigare delar och bättre leveranstider + mer i lager

p.s min polare säljer en xr650 utanför lund. Motard dock

Last edited:
köp den du gillar o tycker e snyggast..
jag skulle dock tagit xr650. har aldrig provat den men haft en 640.

Jag ska sälja min snart, KTM 640-04 ca 1250mil just nu, använder den till jobbet varje dag så det är inga "smiskarmil" ....skriv om du är intresserad av mer info..

Last edited:
IMHO: I den prisklassen finns ingen bättre grushoj än KTM 625 SXC, haft en själv innan. Bra klipp i motorn när man taggat ner en kugg fram o alla strypningar o avgasrening är borttaget o ett härligt chassi med finfin fjädring. Inte alls lika gungigt som en XR650. Vibrerar gör det, inget man kör långtouring på, men det var ju inte heller det du ville ha den till... ;)
640 är för tung, har klumpig tank o för dålig skjuts i motorn.

IMHO: I den prisklassen finns ingen bättre grushoj än KTM 625 SXC, haft en själv innan. Bra klipp i motorn när man taggat ner en kugg fram o alla strypningar o avgasrening är borttaget o ett härligt chassi med finfin fjädring. Inte alls lika gungigt som en XR650. Vibrerar gör det, inget man kör långtouring på, men det var ju inte heller det du ville ha den till... ;)
640 är för tung, har klumpig tank o för dålig skjuts i motorn.

640 och 625 väger nästan lika mycket (diffar nåt kilo), 640 har lite bredare (större tank) och är nästan lika snabba!

har kört lite enduro med min 640 .... så länge man inte kör fast så går det bra men släpade hojen själv ur ett kärr det tog nog en timme iaf då var man rätt slut sen...
Körde fast i ett dike på vintern med sjukt mkt gytja under isen var inte roligt o släpa upp hojen....

om du ska köra enduro med 640n behåll skuts handtagen perfekta o släpa hojen med när du kör fast :D

körde 15/42drev
Några mer frågor?

640 och 625 väger nästan lika mycket (diffar nåt kilo), 640 har lite bredare (större tank) och är nästan lika snabba!
Men eftersom priset är ungefär detsamma och 625:an har Keihin FCR som original så ser jag ingen anledning att köpa en 640.

Men eftersom priset är ungefär detsamma och 625:an har Keihin FCR som original så ser jag ingen anledning att köpa en 640.

skulle väl va bättre komfort och större tank då, tycker man tankar alltid... men sen kör ju jag mycke landsväg....

Tycker KTM 640in, Den har fetare dämpare och är snyggare :), sen är det väll ungefär samma drag i dom, Tycker den ser lite modernare ut också...

Mvh/ Miktet

Köp 625 istället som vissa skrivigt.
Får du riktigt förgasare o lite annat.

Annars kmr du bara byta det o får en onödig avgift.

Köp en XR650R med en Mikuni eller någon annan Pumpfugge så blir du nöjd. På KTMen får man ju sitta med tandskydd för att inte tänderna ska skallra..

Blir alltid likadan reaktion bland folk som äger hojen som kritiseras, det är alltid världens bästa hoj enligt ägarna. För att få ett ärligt svar om en hoj ska man prata med fd. ägare som provat annat också...

KTM640 Enduro: 149kg
KTM625SXC: 132kg

Hur man än ser på det så är 640n tung/slö och som Busaberg säger, finns ingen anledning att köpa när det finns 625 med rätt ljuddämpare o förgasare.

Det absolut enklaste är att testa ett par hojar så ser man snabbt vad man vill ha.

Vet inte riktigt vad "Throttlejunkie" menar men som jag läser inlägget så skall han ha den som komplement till sin gixxer och skriver även i inlägget "offroad" och inte offroad. Som jag uppfattar det skall han ha den till landsvägsbus...maybe wrong...bara en som kan svara på det...

Jag själv valde min 640 för att det är rimliga service intervaller (500mil), bra drag, prisvärd och bland dom snyggaste motarderna!

Vet inte riktigt vad "Throttlejunkie" menar men som jag läser inlägget så skall han ha den som komplement till sin gixxer och skriver även i inlägget "offroad" och inte offroad. Som jag uppfattar det skall han ha den till landsvägsbus...maybe wrong...bara en som kan svara på det...

Jag själv valde min 640 för att det är rimliga service intervaller (500mil), bra drag, prisvärd och bland dom snyggaste motarderna!

Tack alla för era svar :tummenupp

Olsson84 du har tolkat mig helt rätt.......Men har nu gjort en helomvändning; kommer att byta in gixxern på måndag nästa vecka mot en sprillans ny G 650 X Challenge istället.

Anledningarna till helomvändningen är b l a att jag får 2 brakare mer för gixxern (i inbyte mot BMW:n) än vad jag gav för den för 1 år sedan.
Dessutom skall gixxern har 1.200-mila service om 60 mil.

Sett på en 1 årstid framåt så skulle kosten för förs.+service vara:

G 650 X Challenge Gixxern
Försäkring 2.000:- 8.000:-
Service 881:- (100-mila) 3.000:- (1.200-mila)
Summa 2.881:- 11.000:-

D v s jag "sparar in" på 1 år ca 8 brakare även....

Olsson84 du har tolkat mig helt rätt.......Men har nu gjort en helomvändning; kommer att byta in gixxern på måndag nästa vecka mot en sprillans ny G 650 X Challenge istället.
Tycker du gör ett mkt bra val. :tummenupp Skulle jag skaffa ny hoj så skulle jag inte göra det utan att först ha provat BMW:s offroadare / supermotard. Verkar vettiga på alla sätt och vis... och att det är just BMW känns tryggt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT