640 bensin läckage ?

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
en liten lätt
Hej. Jag har precis köpt en LC4 640 SM. Idag märkte jag att efter en wheelie (en kort wheelie i ettans växel) för jag är nybörjare och allmänt dålig :)....... så kom det kanske 15droppar bensin på marken från (motorn?)...

är detta något som någon känner igen eller ska jag bli orolig ?

tacksam för era svar.
Annars är jag jätte nöjd med köpet, en riktig kanon cykel.

Det kommer säkert från någon ventilationsslang från förgasaren.Inget att börja grina för :)

Så som jag har förståt det så är det så att det flödar över i från förgasaren vid bakhjulsåkning.

Men det kommer säkert en KTM expert snart :)

jonnep skrev:
Hej. Jag har precis köpt en LC4 640 SM. Idag märkte jag att efter en wheelie (en kort wheelie i ettans växel) för jag är nybörjare och allmänt dålig :)....... så kom det kanske 15droppar bensin på marken från (motorn?)...

är detta något som någon känner igen eller ska jag bli orolig ?

tacksam för era svar.
Annars är jag jätte nöjd med köpet, en riktig kanon cykel.
Inget att oroa sig för, det är normalbetende hos Mikunis vakumfugge. Och du kan åxå få samma sak att hända vid bromsning. Om du testar att bara åka rakt fram och bromsa ordentligt så kommer den att trycka ur sig lite soppa precis då det slår stopp.

.

tjena jonne!.. grattis än en gång till köpet..! jag provade hans hojj också idag o drog nån wheelie.. riktigt underbar cykel!! ... men vi hade några andra frågor också, Det är en -02a ... och på tanken som är en 660 tank (9liters) efter en nytankning och lite gas gas så verkade de bli övertryck i tanken och det pressades ut lite bensin under locket.. det är normalt också?? ... Samt handtaget som sitter ovanför(bakom) kopplingshandtaget.. decomp handtaget.. kan någon förklara snabbt meningen med det? Dra in det vid kall-start eller när den e svårstartad?? ... Fan jag ska köpa ktm när pengarna finns!!!! :) :tummenupp

cbr_micke skrev:
tjena jonne!.. grattis än en gång till köpet..! jag provade hans hojj också idag o drog nån wheelie.. riktigt underbar cykel!! ... men vi hade några andra frågor också, Det är en -02a ... och på tanken som är en 660 tank (9liters) efter en nytankning och lite gas gas så verkade de bli övertryck i tanken och det pressades ut lite bensin under locket.. det är normalt också?? ... Samt handtaget som sitter ovanför(bakom) kopplingshandtaget.. decomp handtaget.. kan någon förklara snabbt meningen med det? Dra in det vid kall-start eller när den e svårstartad?? ... Fan jag ska köpa ktm när pengarna finns!!!! :) :tummenupp

Decompen används när du kickar.

Man letar upp ÖD då drar man in decompen så man kommer presice förbi,släpp handtaget och kicka.
Alltså det används för att öppna och släppa ut kompresstionen så man kan ta sig förbi övre dödläge,för att få den mest gynsamma start positionen på kolven vid kick.

Långa farbron skrev:
Decompen används när du kickar.

Man letar upp ÖD då drar man in decompen så man kommer presice förbi,släpp handtaget och kicka.

aha.. så om man inte har kick, är den inte till nytta.. okay tack!

cbr_micke skrev:
... och på tanken som är en 660 tank (9liters) efter en nytankning och lite gas gas så verkade de bli övertryck i tanken och det pressades ut lite bensin under locket.. det är normalt också?? ...
Njae, inte normalt men ett välkänt beteende då tanklocket inte är riktigt friskt. Om man råkar överfylla lite, som i det här fallet, så skall soppan tryckas upp i slangen som man dragit från centrum av tanklocket. Om man får soppan över tanken..... byt tanklock. Eller tanka mindre funkar ju åxå som en work around.

.

När min är fulltankad, upp till bredden. Så pissar den ur sig lite bensin ur tanklocket när jag gasar mycket...

fler frågor: katalysatorn, måste den på vid besiktning? hur mkt effekt går man miste om när den e på? för på bilar rör det ju sig om ett par..

cbr_micke skrev:
fler frågor: katalysatorn, måste den på vid besiktning? hur mkt effekt går man miste om när den e på? för på bilar rör det ju sig om ett par..

:va Vilken katalysator?
På de gamla var det en utjämningsrör som satt framför bak stötdämparen och ingen katalysator som kanske vissa tror!

Om du är orolig för att få bensin på däcket så skaffa KTM uppsamlingskärl!

Dekompresionshandtaget kan man även använda när man fått hojen sur, och inte vill starta. Genom att ta in handtaget, hålla full gas och sedan kicka (eller i ditt fall köra på starten) så motorn går runt ett par varv får man ut en den av överskottet av bensin som ansamlats i cylindern. Då finns det större möjlighet att få igenom den igen! :tummenupp

På norrländska kallas allt som har med sund motorutspottarslangar "Skvallerrör".
Så är det.
Spottar den en aning efter en wheelie så låt den göra det.
Ingen fara, värre om den spottar kylarvätska när du kör vågrätt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT