60km/h är gränsen nådd?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
60km/h är gränsen nådd? (trim tips)

Får inte min "sporhojsmini" (16F 39cc cyl) att göra mer än ca60km/h.
Har nog moddat allt som går nu tror ja.
Men får den inte att varva ur riktigt ändå (fyrtaktar en aning på toppen)

Gjorda mods:
*Tagit upp förgasaren och portat insuget
*Tagit upp huvudmunstycket
*Bytt reeds till carbon reeds
*Egentillverkad "rocketkey" (mera förtändning)
*Moddat originalpipan (kortat främre röret och förlängt kammaren ca 5cm)
*Gjort 2 boostkanaler i cylinder plus 2 hål i kolv mot kanalerna)
*Portat avgasporten ca 2mm uppåt och ca 1,5 åt vardera hållet
*Bytt luftfilter
*Andra fjädrar i kopplingen för högre inkopplingsvarv
*Lättat svänghjulet lite men ska ta mera och balansera upp det i helgen ev.

Dom flesta modsen har inte kostat nåra pengar och tänkte
att det inte ska behöva göra det fortsättningsvis heller.
(tycker om att mixtra och pula)

Är det nån som har nån ide om vad man kan göra ytterligare?
Har möjlighet att ta upp fuggen lite till :)
Och så funderar jag på om man ska modda om pipan för att få mera varv?
 
Last edited:
Är det nån som har nån ide om vad man kan göra ytterligare?
Har möjlighet att ta upp fuggen lite till :)
Och så funderar jag på om man ska modda om pipan för att få mera varv?[/QUOTE]


Kanske banta lite för att minska totalvikten :näsblod ...
 
Göran_Gullbro skrev:
Är det nån som har nån ide om vad man kan göra ytterligare?
Har möjlighet att ta upp fuggen lite till :)
Och så funderar jag på om man ska modda om pipan för att få mera varv?


Kanske banta lite för att minska totalvikten :näsblod ...[/QUOTE]

Nog för att jag väger 85kg men jag är INTE fet :fatta! :lol

Den orkar ju rätt bra men vill att den ska varva mera.
 
Stoppsladd skrev:
Kanske banta lite för att minska totalvikten :näsblod ...

Nog för att jag väger 85kg men jag är INTE fet :fatta! :lol

Den orkar ju rätt bra men vill att den ska varva mera.[/QUOTE]

Jag väger 90kg, och min nya blata-kopia gör 90km/h.....utan trim, men med leende läppar :banana :banana :banana


Mvh Joakim
 
Stoppsladd skrev:
Får inte min "sporhojsmini" (16F 39cc cyl) att göra mer än ca60km/h.
Har nog moddat allt som går nu tror ja.
Men får den inte att varva ur riktigt ändå (fyrtaktar en aning på toppen)

Gjorda mods:
*Tagit upp förgasaren och portat insuget
*Tagit upp huvudmunstycket
*Bytt reeds till carbon reeds
*Egentillverkad "rocketkey" (mera förtändning)
*Moddat originalpipan (kortat främre röret och förlängt kammaren ca 5cm)
*Gjort 2 boostkanaler i cylinder plus 2 hål i kolv mot kanalerna)
*Portat avgasporten ca 2mm uppåt och ca 1,5 åt vardera hållet
*Bytt luftfilter
*Andra fjädrar i kopplingen för högre inkopplingsvarv
*Lättat svänghjulet lite men ska ta mera och balansera upp det i helgen ev.

Dom flesta modsen har inte kostat nåra pengar och tänkte
att det inte ska behöva göra det fortsättningsvis heller.
(tycker om att mixtra och pula)

Är det nån som har nån ide om vad man kan göra ytterligare?
Har möjlighet att ta upp fuggen lite till :)
Och så funderar jag på om man ska modda om pipan för att få mera varv?

Allt det skulle jag vilja göra med min 49 cc :)
Min toppar ca 65 km orörd.
nu har jag gjort samma som du med avg och har endast testkört.
Bättre bottenvrid och bättre mellanregister,ska ut på bana ikväll
och testa den mot andra original hobbex hojar.

/j
 
Hejsan! ser några som har filat och trimmat sina motos! Nån som vill lägga upp bilder på sina modds? skulle vara kul att se! är sugen på att trimma själv men är inte så säker på det!

Upp med bilder! :fatta!
 
på vilket sätt lättar ni svänghjulet och blev det någon skillnad och blev det bättre med hårdare fjädrar??
 
_lunka_ skrev:
på vilket sätt lättar ni svänghjulet och blev det någon skillnad och blev det bättre med hårdare fjädrar??

Borra ur material i det så klart som man alltid gör när man lättar ett svänghjul :)

Och fjädrarna gör ju så att du har högre varv innan kopplingen hugger in och det ger en aning bättre acceleration men med risk för ett högre slitage på kopplingsbackarna.
 
micke85 skrev:
vart har du hittat hårdare fjädrar ?

Beställde ett nytt kopplingspaket. Men hade mycket kvar på mina backar så jag flyttade över fjädrarna från den nya kopplingen som var betydligt hårdare.
 
Stoppsladd skrev:
Beställde ett nytt kopplingspaket. Men hade mycket kvar på mina backar så jag flyttade över fjädrarna från den nya kopplingen som var betydligt hårdare.

Hur borrar man ur svänghjulet ? är inte det den tunna plattan med flänsar
som sitter vid dragsnöret :va

Ingen som har bild på hur man gör allt,som tidigare önskades
av inlägg.

/J
 
Stoppsladd skrev:
Beställde ett nytt kopplingspaket. Men hade mycket kvar på mina backar så jag flyttade över fjädrarna från den nya kopplingen som var betydligt hårdare.

vart beställde du kopplingspaket ifrån ?
 
Jag har en blata origami b1 som jag har trimmat med de ena och andra med fett med lustgas!!
Den når upp till ca:90 som orginal men jag har trimmat den till 127,5 km/h med nos!!!!!

NOS=lustgas

:banana

Stoppsladd skrev:
Får inte min "sporhojsmini" (16F 39cc cyl) att göra mer än ca60km/h.











Men får den inte att varva ur riktigt ändå (fyrtaktar en aning på toppen)

Gjorda mods:
*Tagit upp förgasaren och portat insuget
*Tagit upp huvudmunstycket
*Bytt reeds till carbon reeds
*Egentillverkad "rocketkey" (mera förtändning)
*Moddat originalpipan (kortat främre röret och förlängt kammaren ca 5cm)
*Gjort 2 boostkanaler i cylinder plus 2 hål i kolv mot kanalerna)
*Portat avgasporten ca 2mm uppåt och ca 1,5 åt vardera hållet
*Bytt luftfilter
*Andra fjädrar i kopplingen för högre inkopplingsvarv
*Lättat svänghjulet lite men ska ta mera och balansera upp det i helgen ev.

Dom flesta modsen har inte kostat nåra pengar och tänkte
att det inte ska behöva göra det fortsättningsvis heller.
(tycker om att mixtra och pula)

Är det nån som har nån ide om vad man kan göra ytterligare?
Har möjlighet att ta upp fuggen lite till :)
Och så funderar jag på om man ska modda om pipan för att få mera varv?
 
NOS är väl ett företag som gör lustgassystem?
NOX däremot är väll lustgas -Nitrous Oxide- ?
 
Nos = Nitrus Oxide system
Nox har ja aldrig hört talas om :D

På min minimoto 49cc har ja gjort fäljande:
Borrat upp förgasaren 1mm
bytt till glasfiber reeds
rocket key
match portat avgasröret
sportluftfilter

Men min går skit, den varvar inte alls mycket, toppar 48km/h mätt med cykeldator. Den fyrtaktar på höga varv.

Nån som vet varför den inte vill? Min gick sämre med glasfiber reedsen än med metall.

Ja har trottelnålen i mitten som den är orginal, ställer ja ner nålen ett hack går den knappt, ställer ja upp så blir den skitsur istället.
 
min toppar 55 (mätt med bil)
Trim:
-Moddat avgasröret
-Svetsat till en egen ljuddämpare
-Glasfiber reeds
-Sportluftfilter
-Rocketkey

tjaaa det var väl det hela
 
Nu har ja fixat till min.
Va munstycket som va mek :)

Nu toppar den ca 55km/h med cykeldatorn och ca 57 med bilmätare.

Så de vart lite skilnad.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top