600 kr för en sketen fjäderbult!

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Jag beställde, från en Kawasaki återförsäljare, en bult som fäster vänster bakfjäder till svingen. Denna bult kostar drygt 600 kr! Hur fan kan en bult kosta så mycket? Min hoj är från 93. Har de inte delar i lager utan tillverkar efterhand. Man kan fan i mig tro det iaf.

Helt bisarrt... även om man får ha en viss förståelse för logistikkostnaden i att lagerhålla specifika reservdelar i fjorton år.

När det gäller skruv och bult så är det inte mycket på en hoj som är så udda så att det inte finns hos Göteborgs Skruvcenter AB, 031-540335. Till nästa gång, liksom. :tummenupp

går de inte o gå in på en firma som har tusentals olika bultar o köpa där då? hur speciell e den igentligen?

Helt bisarrt... även om man får ha en viss förståelse för logistikkostnaden i att lagerhålla specifika reservdelar i fjorton år.

När det gäller skruv och bult så är det inte mycket på en hoj som är så udda så att det inte finns hos Göteborgs Skruvcenter AB, 031-540335. Till nästa gång, liksom. :tummenupp

Göteborgs Skruvcenter, det skall jag lägga på minnet. Det hade säkert kunnat spara mig några hundringar. :) Tack för tipset! :tummenupp

Jag har köpt en mutter till min motorcykel för 250kr:D Vissa delar kan kosta hur mycket som helst.

går de inte o gå in på en firma som har tusentals olika bultar o köpa där då? hur speciell e den igentligen?

Jag fick ju tips om Göteborgs skruvcenter. Kanske har andra ställen något liknande. Vi har ju några ställen här i Skåne.

Jag tycker inte att bulten är så speciell. Jag bifogar en ytterst sofistikerad bild som jag med ett mycket avancerat datorprogram och stor precision har tagit fram :)

Fan, hoppas att jag kan annulera köpet trots att firman redan har fått hem bulten.

Bifogat

• Stötdämparbult.JPG
    Stötdämparbult.JPG
    13 KB · Visningar: 206
Fan, hoppas att jag kan annulera köpet trots att firman redan har fått hem bulten.

Klart du kan. Öppet köp 30 dagar. =D

Den bulten ser inte speciell ut. Ta med den till SkruvCenter eller vad det nu hette så skall du se att de kan ordna en ny för max 150:-

Lycka till.

Förvisso kan hållfastigheten variera och vara av avsevärd betydelse, framförallt på hojar när det kommer till ens personliga säkerhet. Men sånt där borde väl järnbutikerna ha koll på.

(av princip skulle jag aldrig never ever in hell pröjsa 600+ spänn för en bult!)

Hoppas att du har rätt angående 30 dagars öppet köp för jag vill nog försöka ordna denna bult på sätt som föreslagits.

är de standard gäng skulle du kunna ta tex om de runda mellan skallen o gängen skulle va 10mm ta en m10 insex som är lång.. kapa till rätt längd o sen gänga den bit som behövs...
men då vet jag inte med hållfasthet som vissa sa.. kanske går o härda :va

Jag fick ju tips om Göteborgs skruvcenter. Kanske har andra ställen något liknande. Vi har ju några ställen här i Skåne.

Jag tycker inte att bulten är så speciell. Jag bifogar en ytterst sofistikerad bild som jag med ett mycket avancerat datorprogram och stor precision har tagit fram :)

Med din skiss så ser det där ut som en pelarskruv. Inte ovanlig, används mycket innom verktygstillverkning tex. Hållfastheten vågar jag inte gissa på, men om den är för hård så kan den gå av (inte bra!) är den för mjuk så kan den bli krokig (bättre än att den går av).

Den där kan du ju ersätta med en vanlig XZN-skruv som du bara trär ett rör utanpå som den disans/bussning som dämparen rider på.
Möjligen behövs en bricka oxå.

har ni någongång ägt en ducati o handlat på biscaya????....hutlöst.. men äger gärna en ducati igen....LOL

Tack för era vidare förslag på lösning i bultväg. Flera bra förslag som jag överväger att testa. Bockar och bugar :tummenupp

du den bulten som du ritat liknar den som jag fäster mina kåpor med på mopen hur lång e den?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman