600 hoj / bankörning

Hakan_

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1 05
Tjena.
Skulle behöva lite tips. Jag har läst som en galning om 600cc hojar men inte lyckats komma fram till nåt bra. Är 600 cc hojar helt odugliga att köra på gata? Fattar inte heller grejen med snacket om varvtal....

Om man nu vill testa på att köra bana,är det okej att köra med sin vanliga hoj? Verkar som en hel del har flera hojar. Verkar så trixigt att skaffa släp mm mm för att köra lite bana.... Måste ju finnas ni som kör dit på samma hoj ni har på banan sedan?
Finns det någon bana i närheten av gbg/borås? Om man skulle vara intresserad av att bara åka o kolla,finns det nån speciell kalender eller liknande så man kan få reda på events?

Tacksam för svar!
 
En 600 har ju ett något sämre mellanregister än en litershoj, så man får varva lite mer, eller rättare sagt, utnyttja växlarna lite mer, men ska man bara sitta och glo kan man ju lika gärna åka buss ;)

Jag började köra bana med min gathoj med gatkåpor, gatdäck osv, sen började jag sätta på kraschkåpor, annan tank, annan bakram, andra hjul med slicks. Då blev jag tvungen att köpa racebuss också. Sen ledsnade jag på att bygga om den hela tiden och köpte en ren banhoj, sen började jag dessutom tävla...

Spana in http://www.svemo.se/Tavlingskalender så ser du när tävlingarna går, bandagar får du nog spana efter här.
 
Gatreggad hoj!? Kör med SMC.
Banor i "närheten" av dig är väl Kinnekulle, Gelleråsen (Karlskoga) och Falkenberg. Mantorp och Sviestad (Linköping är iofs inte heller alltför långt bort.
 
Tjena.
Skulle behöva lite tips. Jag har läst som en galning om 600cc hojar men inte lyckats komma fram till nåt bra. Är 600 cc hojar helt odugliga att köra på gata? Fattar inte heller grejen med snacket om varvtal....

Om man nu vill testa på att köra bana,är det okej att köra med sin vanliga hoj? Verkar som en hel del har flera hojar. Verkar så trixigt att skaffa släp mm mm för att köra lite bana.... Måste ju finnas ni som kör dit på samma hoj ni har på banan sedan?
Finns det någon bana i närheten av gbg/borås? Om man skulle vara intresserad av att bara åka o kolla,finns det nån speciell kalender eller liknande så man kan få reda på events?

Tacksam för svar!

Falkenberg är ett hett tips, brukar dyka upp trådar när det är bankörning, har för mig att det är ex. Onsdags kvällar i alla fall, samt vissa helger.

600 Kubik har jag lekt med Triumph Daytona och Kawasaki 636 båda ruskigt roliga hojar, Daytonan fungerar bra på vanlig väg också, kan inte uttala mig om 636 då jag bara kört bana med en sådan.
 
Man blir GRYMT snabb av en 600! Snabbt! Snabbare än med en 1000. För de är så läskiga!
 
Det går alldeles utmärkt att köra med din vanliga gathoj både med SMC och ett flertal andra arrangörer. Är du helt ny rekommenderar jag verkligen SMC, dessutom är det bra med dem du kan vara lugn för att försäkringen gäller om nåt skulle hända.

Gällande 600 vs 1000 på gata så är det en registerfråga. Effekten i 600 sporthoj duger till mer än du kommer kunna nyttja på länge. När jag åkte gata åkte jag 1000 twin, samma effekt som en 600 men roligare register då man hade kraften överallt och inte bara över 8-10000 rpm.

Att du ser folk med flera hojar eller rena banhojar är för att många tids nog fastnar och inser att det suger att köra gata. Ju längre man håller på, desto mer grejerskaffar man sig och vill man ha med sig till bana (flera uppsättningar hjul, däckvärmare, verktyg osv..) och dessutom inser man rätt snart att även om det går alldeles utmärkt att köra ToR banan (på vanliga bandagar för gathojar då) så är man rejält trött efter en heldag. Och att få dra på sig ett par flip-flops och shorts och sätta sig i bilen med AC och en flaska vatten är inte helt fel. Att betala dyrt för hojförsäkringen börjar kännas dumt då. Då tar man licens och börja köra rr-träningar så slipper man ha hojen påställd.

Bra, dyrare, roligare..

Men är du sugen så köp den hoj du vill ha och boka dagar. Du har långt att gå innan hojen sätter begränsningarna.
 
En 600 har ju ett något sämre mellanregister än en litershoj, så man får varva lite mer, eller rättare sagt, utnyttja växlarna lite mer, men ska man bara sitta och glo kan man ju lika gärna åka buss ;)

Jag började köra bana med min gathoj med gatkåpor, gatdäck osv, sen började jag sätta på kraschkåpor, annan tank, annan bakram, andra hjul med slicks. Då blev jag tvungen att köpa racebuss också. Sen ledsnade jag på att bygga om den hela tiden och köpte en ren banhoj, sen började jag dessutom tävla...

Spana in http://www.svemo.se/Tavlingskalender så ser du när tävlingarna går, bandagar får du nog spana efter här.

Tack för snabbt svar! Aha,då fattar jag angående varvtalet. Så det du menar är att ju mer man engagerar sig och ju större ens intresse för bankörning blir,desto mer anpassar man sin hoj efter det? Låter som man lär sig allt eftersom...
 
Började på en ER6:a, skitkul! Sen körde jag 450 motard några ggr, AASROLIGT! Nu blir de SUPERDUKE, skrämmande kul!!

Börja på nått mindre som du kan "gasa ur" ordentligt så att säga och byt inte före du känner dig säker på den...
 
Det går alldeles utmärkt att köra med din vanliga gathoj både med SMC och ett flertal andra arrangörer. Är du helt ny rekommenderar jag verkligen SMC, dessutom är det bra med dem du kan vara lugn för att försäkringen gäller om nåt skulle hända.

Gällande 600 vs 1000 på gata så är det en registerfråga. Effekten i 600 sporthoj duger till mer än du kommer kunna nyttja på länge. När jag åkte gata åkte jag 1000 twin, samma effekt som en 600 men roligare register då man hade kraften överallt och inte bara över 8-10000 rpm.

Att du ser folk med flera hojar eller rena banhojar är för att många tids nog fastnar och inser att det suger att köra gata. Ju längre man håller på, desto mer grejerskaffar man sig och vill man ha med sig till bana (flera uppsättningar hjul, däckvärmare, verktyg osv..) och dessutom inser man rätt snart att även om det går alldeles utmärkt att köra ToR banan (på vanliga bandagar för gathojar då) så är man rejält trött efter en heldag. Och att få dra på sig ett par flip-flops och shorts och sätta sig i bilen med AC och en flaska vatten är inte helt fel. Att betala dyrt för hojförsäkringen börjar kännas dumt då. Då tar man licens och börja köra rr-träningar så slipper man ha hojen påställd.

Bra, dyrare, roligare..

Men är du sugen så köp den hoj du vill ha och boka dagar. Du har långt att gå innan hojen sätter begränsningarna.[/QUOTE

Tack,bra förklarat! =)
 
Tack för snabbt svar! Aha,då fattar jag angående varvtalet. Så det du menar är att ju mer man engagerar sig och ju större ens intresse för bankörning blir,desto mer anpassar man sin hoj efter det? Låter som man lär sig allt eftersom...
Visst är det så! När det tex började gå lite fortare så blev gatdäcken överhettade, och snorhala, då började jag med slicks, sen var det ju roligare med så lätt hoj som möjligt, så då rök ju strålkastare, originalkåpor, bakram osv, billigare att kasta den i backen så dessutom. Det är stor skillnad på fulltankad originalhoj jämfört med att ta bort lampor, korta bakramen, ha kraschkåpor, inga backspeglar osv och 1/3 soppa i tanken!

Sen har ju inte alla det intresset, utan vill bara köra bana för att slippa trafiken så att säga, men inte har några ambitioner att hela tiden köra bättre och fortare, då är kanske inte en racepreppad hoj deras prio ett. Den är troligen inte ens lämplig för dom att köra på.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top