600 eller 1000?

Fricco

Highsider.se
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
Racehoj
Jag satsar på att börja köra racing och är väldigt fundersam på vad som är bäst att börja med. Jag har provat ett par banor och känner att det är riktigt roligt.

2009 har jag som mål att köra massvis med bandagar, för att träna och se om mina tider passar. Skall även försöka mig på något race om jag vågar och känner att tiderna borde räcka.

Nu gäller det bara att bestämma sig för om man skall satsa på R600 eller R1000.

Det jag funderar på är följande:
1. Vilken av hojarna är lättast att köra? Är väl mest rädd att highsida.
2 .Vilken serie är det lättast att komma in i?
3. Vilket är billigast? Jag är väl orolig för hur snabbt däcken slits.

Alltså vilken är den bästa att börja med?

Hej!
1. 600 är mer lättsvängd. Highsider kan du får med 600 med fast såklart lättare me 1000.
2. Tror de är lite lättare att komma in i R1000, så va de iaf förra året.
3. Billigast? Vet ej men 1000 sägs ju ta mer däck.

Sp klassen är inte aktuell för mig eftersom jag känner att 250 verkar vara svårare att köra snabbt med jämnfört med dom andra klasserna.
Det är väl även mycket mer skruva på en 250?

Ni som nu kör 600 eller 1000, varför valde ni just den klassen?

Sp klassen är inte aktuell för mig eftersom jag känner att 250 verkar vara svårare att köra snabbt med jämnfört med dom andra klasserna.
Det är väl även mycket mer skruva på en 250?

Ni som nu kör 600 eller 1000, varför valde ni just den klassen?

Man tar den klase pengar man har och kollar vilken hoj som är "mest hoj för pengarna" sen köper man den :tummenupp Sen börjar man skrika att just den klassen är tuffast efter första träningen :D

björn

Tack för era svar, känns som 600 är en bättre hoj att börja med.
Där effekten inte känns som en pungspark varje gång man gasar.

Verkar inte vara så många 600:or till salu.
Byter inte dom som kör SS600 upp sig till nyare hojar som dom gör i Pro Superbike. Finns ju flera R1:or ute på annons, men ytterst få R6:or.

Ni som har en nyare 600 racehoj till salu kan väl skicka ett mig ett PM.

Där effekten inte känns som en pungspark varje gång man gasar.

Verkar inte vara så många 600:or till salu.
Byter inte dom som kör SS600 upp sig till nyare hojar som dom gör i Pro Superbike. Finns ju flera R1:or ute på annons, men ytterst få R6:or.

Ni som har en nyare 600 racehoj till salu kan väl skicka ett mig ett PM.
Ja, nu är ju en 600 hetsigare för all del, med en mycket vassare effektkurva, där allt kommer på en gång = pungspark.

Och att börja med en SS600 är väl ganska modigt/oekonomiskt? Man går omkull en hel del i början, och ju dyrare cykel, desto dyrare krascher. Och jag skulle vilja påstå att man lär sig mer på en lite äldre hoj, än en som gör allt åt en.

Ja, nu är ju en 600 hetsigare för all del, med en mycket vassare effektkurva, där allt kommer på en gång = pungspark

Det blir aldrig nån pungspark när du kör bana med en 600, för du ligger alltid på varvtal där hög effekt utvecklas. Sedan smyger du på gasen ut ur böjen.

Det blir aldrig nån pungspark när du kör bana med en 600, för du ligger alltid på varvtal där hög effekt utvecklas. Sedan smyger du på gasen ut ur böjen.
Visst, men det är ju ett mycket kortare register än vad en 1000 har, och det är dels lätt att komma utanför det, och det är väldigt hetsigt inom det korta intervall man har mellan död å varvstopp ;) Jag tycker iaf att 1000 är mer lättkörd av den anledningen, men visst, den har ju sina andra nackdelar :)

Jag är absolut av åsikten att en 600 både är lättare att köra och roligare!
Och smalt effektregister är väl att ta i? 9000-15000varv är ju rätt brett. Kommer du under det så har du missat växlar ganska ordentligt.

Jeg kan vist svare på dette oxå...

Sista år körde jag SP.... Väldig roligt men jag tyckar dom mc är for gamla nu...

I år köpte jag en 600cc (den är till salg och den är fin !)... Jag har tränet liten på den och den är super skoj att köra...

"Tyvärr" har min kompis fået mig overtalt till at köre NEC på en 1000cc och helt ärligt... It scares the shit out of me !... Med min egen 600cc kan jeg bare holde på i alle sving, det tör jeg ikke på en 1000cc (highsider, du vet)...

Jeg köpte en 600cc for att jag ville ha' en mc som jag körde med och inte en mc som körde med mig....hoppas du forstår vad jag mener :)

Det optimala i mitt tycke är 1000 för gata o 600 för bana.
Provade 600 för första ggr i år, efter att ha kört 1000 o 750 på bana några år. Ångrar att jag inte gjorde det tidigare, det är mkt roligare o mkt lättare, samtidigt som jag tror att man utvecklas mer o fortare på en 600. Hojen i sig har väl en viss betydelse, dom nyare är väl mer lättkörda o jag köpte den som var lättast o "bäst" enl. tester förra sommarn o vintern,Cbr600-07. Underbar hoj som är riktigt bra i std. skick. Jag var lite sugen på att trimma en 600 för bana i vintras men efter "avrådan" här så är jag glad att det inte blev så. Jag utnyttjade förmodligen hojen mer i det skick som den var.
Däckslitaget är det rätt stor skillnad på, så det är väl ett till plus. På minussidan har du som ngn redan skrev, det är svårare att slå sig in i 600.

Last edited:
Varför inte en twin på 1000 cc. Den löser problemet. Bra klass att köra i finns också.

Kan inte hjälpa att jag håller med!!! Provsatt Fredde Watz 250 på Åsen och den är ju STOR! Jag fick ju plats! Ok, lite kort mellan fotpinne och röv så mina ruttna knän hade nog protesteat efter 10 minuter men ändå!!! COOL klass! COOL hoj!!!

Och så är det ju en sådan framtidsklass!!! Den går ju verkligen en ljus framtid till mötes nu när den försvinner i VM! :rolleyes:

Vilket är synd! För det är en cool hoj!

Du är för jäkla härlig, du kunde inte hålla dig va :D :D :D

björn
Vet du hur många gånger jag tänkt skriva det innan jag gjorde det? :D

Kan inte hjälpa att jag håller med!!! Provsatt Fredde Watz 250 på Åsen och den är ju STOR! Jag fick ju plats! Ok, lite kort mellan fotpinne och röv så mina ruttna knän hade nog protesteat efter 10 minuter men ändå!!! COOL klass! COOL hoj!!!

Och så är det ju en sådan framtidsklass!!! Den går ju verkligen en ljus framtid till mötes nu när den försvinner i VM! :rolleyes:

Vilket är synd! För det är en cool hoj!
Jag är en obotlig romantiker. :kär

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...