570 FE eller 500 EXC?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Dagens stora problem är vilken ska jag välja för enduro/grus bus?

2012KTM500EXCFM.JPG


2012HUSABERGFE570M.JPG


Tyvärr råkade jag prova en 500 EXC och sen var det kört lixom :banana
men 50cc extra i husan lockar och kanske bättre 2:a hands värde?
Men jag har aldrig tyckt att vinkelmotorn är snygg ......
 
Last edited:
Provkör båda, annars kan du inte bestämma dig. Sen tror jag ju egentligen inte att det spelar nån roll. Hojen lär nog inte vara det som sätter begränsningarna i alla fall. :)
 
hmm du tycker motorns design är ful... men du tycker den gula ramen är helt ok? :)
 
Det är sant 58 pållar och 110 kg kommer räcka och visst den gula ramen är inte heller snygg. Kanske blir en kåtte igen men 570 orna är heta bland adventure åkarna nu. Det kittas överallt med tankar och kåpor, kanske lättare att sälja när jag tröttnat igen :D
 
Är det grus/adventure som är med på programmet så blir det husan varje dag. En bakramstank på den och det blir en riktigt grym grusmaskin utan att du har sabbat ergonomin för enduro. Nu vet jag inte oljevolymen på KTM'n, men på husan så är den helt ok och det finns guider på utökning så du kommer upp i två liter. 690 ökenracer ramlager lär hålla en lååång tid.
Inget av ovanstående gäller på KTM'n.

Nya KTM motorn är ju mindre än den gamla...men 70 graders motorn gör ju att hojen känns lättare att bråka med i skogen, och även om du tycker den är ful så kommer den kännas bra att köra.
 
En grym grus smiskare i 1:a hand är det jag söker som jag även kan lyfta ur ett kärr.

Min förra 690 var bara det ena och 450 är mer enduro men måste varvas och växlas friskt på grusslingan då man saknar lite tryck från botten.

Kanske husans extra 55 cc avgör och körmässigt tror inte på revulutionerande skillnader, men 2:a hands värdet tror jag är aningen bättre på husan idag.
 
Att det ska vara så svårt!!

Nu kommer sanningen fram, tänkt och sovit på detta i flera dagar!!!

Jag säljer Teneren och skaffar mig en 690R :yoparty:kulspruta

Husa subframes tankarna vill gärna läcka och dom dyker i pris som ett börsras precis som 500EXC. fyrfemtian får vara kvar.

Skippar touring lifestyle helt enkelt och det blir orange för hela slanten så kan humöret avgöra gegga eller grus :smasha
 
Det är sant 58 pållar och 110 kg kommer räcka och visst den gula ramen är inte heller snygg. Kanske blir en kåtte igen men 570 orna är heta bland adventure åkarna nu. Det kittas överallt med tankar och kåpor, kanske lättare att sälja när jag tröttnat igen :D

Inte för de e aktuellt för dej nu men en i gänget bänkade sin FS 570 i somras å den lämnade 48.xx hp på hjulet med FMF slipon... En FS 650 me Akra helsystem lämnade 58.xx i samma bänk...
 
Nu kommer sanningen fram, tänkt och sovit på detta i flera dagar!!!

Jag säljer Teneren och skaffar mig en 690R :yoparty:kulspruta

Husa subframes tankarna vill gärna läcka och dom dyker i pris som ett börsras precis som 500EXC. fyrfemtian får vara kvar.

Skippar touring lifestyle helt enkelt och det blir orange för hela slanten så kan humöret avgöra gegga eller grus :smasha

Du byter bannemej cykel oftare än vad jag byter dam. Att du aldrig kan bestämma dig....

Jag har skaffat stort framljus och elsystem nog att driva det på din moppe, ett måste för äkta Kåsanwannabeen....
3832-EX-00_w250.jpg
 
Last edited:
Hua en sån måste man ha nu när man har likriktare och 100W.

Ja det har blivit för mycket fordonsbyten, 5 på ett år :gnissla.
Man kanske borde dekalkitta lite istället.
 
Nu kommer sanningen fram, tänkt och sovit på detta i flera dagar!!!

Jag säljer Teneren och skaffar mig en 690R :yoparty:kulspruta

Husa subframes tankarna vill gärna läcka och dom dyker i pris som ett börsras precis som 500EXC. fyrfemtian får vara kvar.

Skippar touring lifestyle helt enkelt och det blir orange för hela slanten så kan humöret avgöra gegga eller grus :smasha

:) att det ska vara så svårt :) ja du blir nog nöjd du med till slut :tummenupp 690:n är allround så det räcker
 
Ja vad vart det till slut? 5 hojar har passerat mitt garage detta år och kvar står en 690a och en 350a. Tror det blir bra det här...kanske
 
MC Doktorn: Du som köper och säljer en del, finns det några "screamin deals" på 690 E/R någonstans eller är det hyllpris som gäller?
 
Ska du inte ha en 2takt också, dem är underbara i skogen =)
 
Runt 79 kan du få loss en ny sexnittio 11a men räkna med att du hamnar nära 85-90 när den har det nödvändiga.

@Norman helt klart är 2T bland det bästa i skogen, men jag gillar 350an skarpt. Den bästa hoj jag ägt!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top