530 v.s 532

tob2

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
gixxer 1100
Har för mig att jag såg nånstans att det inte spelade så stor roll om man bytte till 530 kedja (och drev) om man hade 532 innan. Rent ekonomiskt är det ju ett lyft, men är det genomförbart?
Är den tillräckligt hållbar? Hojen är en gixxer 1100.
/T

Jodå. Den håller. Jag gjorde det på min FZR1000 för några år sen och jag har inte märkt nån skillnad. Bytte ner till samma dimension som på R1:an, tror det var 530 på den och 532 på min hoj. Priset sänktes iaf med nästan halva priset.

Det håller, inga problem. Jag har kört i flera år med 530 kedja och drev på min gixxer.

strålande!

Det låter ju alldeles lysande! Som sagt; priset reduceras ju med hälften på en kedja, så då får det bli 530 nästa gång!!! :D

Det håller utan problem, bytte mitt 530 i våras, det hade gått runt 2500 mil, hade gått ett antal mil till men jag bytte för att vara på den säkra sidan. Kan nämna att polaren kör 520 på sin gsxr1100, den går enbart på strippen och gör höga åttor....

OLJEKYLD GSXR skrev:
Det håller utan problem, bytte mitt 530 i våras, det hade gått runt 2500 mil, hade gått ett antal mil till men jag bytte för att vara på den säkra sidan. Kan nämna att polaren kör 520 på sin gsxr1100, den går enbart på strippen och gör höga åttor....

Ahh! Var har han fått tag på framdrevet? Jag är ute efter 520 framdrev till min hoj, och jag ser att de ombyggnadskit för konvertering 532 till 530 för GSXR1100 använder sig av samma framdrev som för min hoj (dvs std RG500 530 framdrev ingår i 532 till 530 kittet för GSXR1100).

Såå... Rimligtvis måste då ett 520 drev för GSXR1100 passa min hoj också.

Kan du kolla upp var han har köpt det någonstans? Skulle verkligen uppskatta det!

/J

Sergeant skrev:
Vad betyder siffrorna 530 eller 520 etc?

Vad är skillanden mellan 530 och 520?

GIXXERRR :hej

Det är bredden på länkarna. Inte delningen, vad jag vill minnas. Baseras f.ö. på något hemskt tum-mått, typ 5/8 osv...

Anledningen till att byta är framförallt ofjädrad vikt, och dimensioneringen av kedjor under 80-talet baserades givetvis på den kvalité de hade tillgänglig då. Utvecklingen har ju gått framåt, så jag skulle nog tro att man kan komma undan med en högkvalitativ kedja i storleksordningen under std på 80-talshojar.

/J

Jag är inte säker, men jag tror att det är lite special-grejor med mindre än 530 på 1100. Jag blev osäker på om det var 520 han hade, gå in på www.ncracing.com och släng ut en tråd på forumet om detta så lär du få svar :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon