500-1000Mbit uppkoppling, något att ha?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ska byta leverantör och blir då erbjuden 500-1000Mbit lina in i lyan. Har nu 100/10 (ned/upp) och det har fungerat bra men kan man leva utan det snabbaste alternativet som erbjuds? Kan inte säga att jag har någon större användning av snabbare uppkoppling i nuläget, mest surfat på hemdatorn de senaste åren men det kanske öppnar upp nya möjligheter med snabbare uppkoppling..?

100Mbit som jag har idag kostar nästan gratis om jag väljer det hos den nya leverantören men det snabbare kostar inte så att det svider, dock dumt att kasta pengar i sjön.

Fördelar med snabbare uppkoppling?

Några ev nackdelar om vi bortser från priset? Brukar det vara stabilt och leva upp till det som är angett något sådär närapå?

Enligt bredbandskollen har jag nu 78.8 ned och 10.5 upp.

Med fetare uppkoppling kan du ladda ner större mängd data snabbare. Kanske är du intresserad av film och spela, då är en snabb lina bra att ha. Fast det är klart, har du en 100-lina nu, märker du nog inte så stor skillnad med en 500-lin om du spelar online.

Vad kostar 100- resp. 500-linan?

Jo det e klart, tankar inga virus eller så men spelar gör man ibland på PS3.

Ca 80:- för 100 och 300 nånting för 500-1000Mbit.

Taget om du får det för det 300:-/mån. Mest för att det är coolt med högre fart.
Sen tror jag ju att det är svårt att faktiskt utnyttja den bandbredden hemma.

Vad är upp på den nya linan på 100 ner?
Jag har 100/100 idag och hade inte laggt en krona mellan för snabbare internet.
Faktum är att hade jag satt en lastbalancerare i källaren hade jag kunnat få tillgång till 400/400 :)

Ja det framgick inte riktigt vad jag kommer ihåg, tror det stod enbart 100 när jag fyllde i blanketten, det var vad man beställde till bytet och sedan kan man uppgradera om man ville i efterhand.

Hur är det med ex bredbandstv, tar det mycket kapacitet? Om man hypotetiskt surfar på datorn, kollar på burken och spelar PS3 samtidigt, räcket en 100-lina då som kanske ger 60-80 i praktiken?

Ska byta leverantör och blir då erbjuden 500-1000Mbit lina in i lyan. Har nu 100/10 (ned/upp) och det har fungerat bra men kan man leva utan det snabbaste alternativet som erbjuds? Kan inte säga att jag har någon större användning av snabbare uppkoppling i nuläget, mest surfat på hemdatorn de senaste åren men det kanske öppnar upp nya möjligheter med snabbare uppkoppling..?

100Mbit som jag har idag kostar nästan gratis om jag väljer det hos den nya leverantören men det snabbare kostar inte så att det svider, dock dumt att kasta pengar i sjön.

Fördelar med snabbare uppkoppling?

Några ev nackdelar om vi bortser från priset? Brukar det vara stabilt och leva upp till det som är angett något sådär närapå?

Enligt bredbandskollen har jag nu 78.8 ned och 10.5 upp.

Har samma läge som du. Började med 1000 men insåg ganska snabbt att det va meningslöst. Kör bara trådlöst och då får man va glad för farter över 200mb. Ända gången du är glad för en snabbare lina än 100/100 är när man tar hem stora filer från internet, men då lider man av att ingen annan motsvarar ens lina ändå.

Telias bredbands tv tar ca 4-6MB/s (via ADSL)

Hastigheten upp/ner vid spel är inte viktig för 5öre... Du klarar dig med 2MB/s utan problem... Vet inte hur det är på xbox/ps3 men som tex call of duty på pc tar ca 6-20kb/s när du spelar...

En sak som däremot är viktig vid online spel är låg latency... Men bara för att du höjer hastigheten till 500-1000MB/s så kommer du inte få lägre ping tider!

Vill du kasta pengarna i sjön, så skulle jag rekomenda dig att byta... Eller om du håller på med fildelning i STOR skala...

Inte säkert att tv tar från bredbandet heller. Vi har två fiberlinor in, den ena till tv den andra till bredband.

Telias bredbands tv tar ca 4-6MB/s (via ADSL)

Hastigheten upp/ner vid spel är inte viktig för 5öre... Du klarar dig med 2MB/s utan problem... Vet inte hur det är på xbox/ps3 men som tex call of duty på pc tar ca 6-20kb/s när du spelar...

En sak som däremot är viktig vid online spel är låg latency... Men bara för att du höjer hastigheten till 500-1000MB/s så kommer du inte få lägre ping tider!

Vill du kasta pengarna i sjön, så skulle jag rekomenda dig att byta... Eller om du håller på med fildelning i STOR skala...

M = Mega
B = Byte
b = bit

Det har gått lite inflation i höga hastigheter, börjar man kolla lite djupare så är det inte alls så mycket som krävs egentligen, resten är bara säljsnack (av okunniga säljare) till godtrogna köpare. I synnerhet som det oftast är motparten (siten du laddar ner från) som är flaskhalsen.

Däremot kan det vara intressant att jämföra hastigheten upp, i många fall är det ju helt ok hastighet ner, men upp är det katastrofalt segt.

Jag säger att det inte är värt med 500-1000 Mbit. Det finns alldeles för många flaskhalsar runt omkring det hela som gör att du vid väldigt få tillfällen, och allt som oftast bara vid fel tillfällen, får njuta av några sekunders 500 Mbit eller mer.

Nätverkskort, trådlöst nätverk (max-gräns ligger under 500, minns inte exakt siffra på det), CPU, rpm på hårddisk, servrar, andras uppkopplingar.

Det blir lite som att hyra en Lamborghini Aventador och bo så man tvingas köra några kilometer grusväg varje dag, då hyr man hellre en Subuaru Impreza WRX STi för halva summan ;)
(haha, metaforer är fan något av det bästa och sämsta som finns hehe)

Förstå vilken E-penis du får om du byter!
Om du inte bryr dig om det så finns det ingen anledning att byta..

Det låter väldigt onödigt? Finns det någon speciell anledning till den lösningen? (nyfiken)

Fick förklaringen, att fiber linan va så billig, så när de ändå drog ett rör till varje hus kunde de lika gärna dra en separat till tvn.

Inte att förglömma :D

Ja det trådlösa sätter stopp, är N fortfarande det snabbaste för hemmabruk så att säga?

Man kan köra en router som ligger på både 2,5 (802.11b/g/n) och 5Ghz (802.11a) och därför få ut dubbla bandbredden.
Jag vet dock inte om dagens routrar kan kommunicera med bägge banden samtidigt till en och samma dator. De första modellerna kunde det inte i vart fall.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti