5.5 tums fälg - däck dimensioner

nicko85

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
KTM 690 SMC, Husa 450fe
Hej hej, precis i slutfasen på motardbygget, där det alltid skiter sig :tummenupp

Köpte på mig ett par begade fälgar precis, enligt säljaren skulle dem vara 5.0 tums fälgar, dock visade det sig att dem var 5.5 tums fälgar.
Det sitter ett Michelin supermoto däck 16/63/17 på fälgen, med dem däcken på får jag inte ens på fälgen svingen, alldeles för tajt, samt att kedjan kommer slita sönder däcket.
(har orginal sving husaberg 450fe)

Så min fråga är, går det att köra med ett 160/60/17 däck på en 5.5 tums fälg?
Har försökt söka runt på supermotojunkie, men får inte riktigt tydligt svar känns det som.

Jag hade tänkt mig köpa på mig ett Goldspeed Precut slick 160/60-17. Eller rekommendera gärna ngt?

Eller är det inte ens värt att köra runt med 5.5 tums fälg med 160 däck.

Mvh, Nicko

Jag har den dimensionen på min Fe450...Samma däck faktiskt..

Det sitter inte en distans mellan bromsskivan och navet ?

Sedan får du ta lös kedjestyraren och bulta dit fälgen, det är ett helvete, och sedan montera den igen :D

Du behöver troligen ha rätt distanser oxo ;) Jag har Supermoto distansen på höger sida och enduro distansen på vänster ;) Du vill nog oxo ha ganska låga bultskallar annars kommer dom ta i oket...

Men det finns säkert nått 'rätt' sätt att göra det på, men det funkade för mig...

aha allright, så det fungerar med bra med 160 däck på 5,5 tums fälg? eller har du 5tums fälg som däcket sitter på?

ja jag läste vad du hade skrivit i "husaberg tråden", jag gör väl på liknade sätt :D gäller väl bara att göra det några gånger så man får in tekniken hehe

jag har samma distanser på båda sidor, distanserna bygger ca 6mm. sitter likadana på enduro fälgarna. vad är supermoto distanser för något?:rolleyes:

Michelin är bredaste däcket.

Prova ett Bridgestone t.ex på din 5,5" fälg så ska du se at det (bör) gå fritt!

Är inte 5.5" gjort för 180 däck?
Har för mig att man brukar använda 4.5" för 160 däck eller är jag helt ute och cyklar nu?

Är inte 5.5" gjort för 180 däck?
Har för mig att man brukar använda 4.5" för 160 däck eller är jag helt ute och cyklar nu?

Näe, det är du inte. Men supermotoförarna är lite speciella. Allt från 4.5 till 5.5 tum med samma 160 däck är gångbart. Denna säsong upptäckte vi under VM säsongen att det var många förare som gick tillbaka till 5 tums fälg på dom knixiga banorna. Däckdimension är det dock ingen som vill ändra verkar det som. Michelin eller Dunlop är det dom kör på.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT