5 års non-stop garanti? (BMW)

chorda

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2014, Kawasaki Z800
Hej på Er allihopa.

Som rubriken lyder så har jag några frågor gällande den garanti som lämnas på BMW kallad "5 års non-stop garanti".

Frågor:
Är det en garanti som kommer från fabrik eller ÅF?
Följer garantin med vid ägarbyte (förutsatt att dessa 5 år ej passerat så klart och att all service är gjord hos auktoriserad firma)?
Från vilka årsmodeller följde detta med vid köp av ny hoj (om det exempelvis fanns från 2011'or, och i så fall gäller t.o.m 2016)?
 
Last edited:
5 ÅRS NON-STOP GARANTI Gäller av oss sålda nya BMW, Ducati, Kawasaki, KTM, H-D, Honda, Suzuki och Yamaha.

Non-Stop Garanti omfattar inte lekfordon, mopeder, cross, enduro, ATV (undantaget ATV över 450cc), 125cc eller fordon som används för tävlingsbruk, tävlingsliknande förhållanden eller fordon som används yrkesmässigt.

Omfattning:

Kostnadsfri reparation av motor och elektronik gällande både delar och arbete på nya motorcyklar levererade från och med 2013-01-01.
Fri motorcykel eller ATV vid driftstopp.
Företräde i verkstaden vid försäkringsskada.
Non-stop garantin gäller första ägaren.
Ingen milbegränsning.
Från tiden två år efter leverans till fem år efter leverans gäller Non-Stop Garantin på motor och elektronik.
Med motor menas även bränslesystem, växellåda och i förekommande fall kardan.
Med elektronik avses styrenheter för tändning, bränsleinsprutning, generator och laddningsregulator.
Med elektronik avses inte t.ex. glödlampor, strömbrytare och batterier.
Non-Stop Garantin omfattar ej avgasrör eller missfärgningar/färgsläpp på motor eller liknande.

Detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer omfattas inte av reklamationsrätten, t.ex. kopplingslameller, vajrar och drivpaket. Kunden ansvarar för transport till och från vår verkstad.

5års Non-Stop Garanti förutsätter att alla servicear enligt anvisningar i tillverkarens instruktionsbok utförts hos Bike Trollhättans eller Bike Göteborgs auktoriserade verkstäder. Föreskrifterna för användning i instruktionsboken följts och att motorcykeln inte byggts om eller ändrats så att förutsättningarna för motor och elektronik avviker från originalutförande.

Modifieringar utförda och godkända av Bike Trollhättan och Bike Göteborg påverkar inte Non-Stop Garantins gällande.

Reklamation:
Om köparen vill påtala fel ska säljaren underrättas om detta inom skälig tid, normalt 14 dagar efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.

Bike Trollhättan och Bike Göteborg avgör hur fel som uppkommer under garantitiden lämpligast ska avhjälpas. Avhjälpande ska ske inom skälig tid.

Finns försäkring som täcker fel används den i första hand.

Fel som väsentligen inte påverkar användandet avhjälps normalt i samband med ordinarie servicetillfälle.

Serviceanvisningar:
Service ska ske enligt tillverkarens angivna intervall avseende körd sträcka, dock minst en gång per år.

För kunder som köpt MC med Trygghetsavtal övergår detta per automatik till Non-Stop Garantin.

Källa: Biketrollhattan.se
 
Hej,
5 års Non-Stop garantin gäller endast hos återförsäljaren, BMW har endast 2 års garanti. Antar att du har tittat på Ava-Mc eller någon firma längre ner i landet. Garantin följer med hojen och gäller som sagt endast hos den firman som sålde hojen ( den ska även enbart servas hos dom för att garantin ska gälla )
Honda, Suzuki och Yamaha har 5 års garanti som standard, självklart så ska dom då vara svensksålda.
 
Ja, alltså en garanti från ÅF. Tack!

Så vad gäller vid ägarbyten som sker innan dessa 5 år passerat? Följer det med så att säga (förutsatt att service är gjord enligt plan och hos Bike (?)) till den nya ägaren?

Från vilken årsmodell introducerades detta av Bike? (Är texten ovan från 2013, eller är det det första året Bike sålde hojar med 5 års garantin?)

2wheeldrive: Han inte se ditt svar innan jag postade detta inlägg. Tack för info. :)
 
Last edited:
Hej,
5 års Non-Stop garantin gäller endast hos återförsäljaren, BMW har endast 2 års garanti. Antar att du har tittat på Ava-Mc eller någon firma längre ner i landet. Garantin följer med hojen och gäller som sagt endast hos den firman som sålde hojen ( den ska även enbart servas hos dom för att garantin ska gälla )
Honda, Suzuki och Yamaha har 5 års garanti som standard, självklart så ska dom då vara svensksålda.

Honda kör med 2 år world-wide garanti och sen är dom resterande 3 åren upp till åf. Är det ett auktoriserad åf så gäller 3-5 år enbart där. Alltså precis som bike och Ava. Lelles kommer alltså ej fixa saker som går på garanti på en hoj som är såld på andra ställen förutom som goodwill som jag tror dom saknar oavsett :)
 
Ja, alltså en garanti från ÅF. Tack!

Så vad gäller vid ägarbyten som sker innan dessa 5 år passerat? Följer det med så att säga (förutsatt att service är gjord enligt plan och hos Bike (?)) till den nya ägaren?

Från vilken årsmodell introducerades detta av Bike? (Är texten ovan från 2013, eller är det det första året Bike sålde hojar med 5 års garantin?)

2wheeldrive: Han inte se ditt svar innan jag postade detta inlägg. Tack för info. :)

Tagit från Keils inlägg:

"Non-stop garantin gäller första ägaren."
 
Lam-Kaka: Tack för det. Missade det totalt.

Tack så hjärtligt för hjälpen alla som bidragit. :tummenupp
 
Honda kör med 2 år world-wide garanti och sen är dom resterande 3 åren upp till åf. Är det ett auktoriserad åf så gäller 3-5 år enbart där. Alltså precis som bike och Ava. Lelles kommer alltså ej fixa saker som går på garanti på en hoj som är såld på andra ställen förutom som goodwill som jag tror dom saknar oavsett :)

Inte helt rätt... Svensksålda Honda har 5 års garanti på motor och elektronik. Enda kravet är att man servat enligt manualen. Denna info finns både på Hondas hemsida och i garantihäftet som följer med hojen.

Har själv fått garantireparationer utförda på 2 hojar som är sålda hos annan säljare än verkstaden där de lagas.
 
Inte helt rätt... Svensksålda Honda har 5 års garanti på motor och elektronik. Enda kravet är att man servat enligt manualen. Denna info finns både på Hondas hemsida och i garantihäftet som följer med hojen.

Har själv fått garantireparationer utförda på 2 hojar som är sålda hos annan säljare än verkstaden där de lagas.

Så förklarade dom inte för mig men det är väl möjligt att dom ville ha jobbet. Är väl ändå Honda Sverige som betalar i bakgrunden. Det spelar dock ingen roll för en Honda går ju inte sönder :banana
 
Har det på min Panigale, egentligen är det en försäkring i grund och botten och gäller hos alla aukt verkstäder. Det är ett bolag som specialiserar sig på denna typ av försäkringar som står för denna försäkring. Minns inte riktigt vad det heter. På en begagnad 1098a kostar det typ 1500 kr.
 
Honda kör med 2 år world-wide garanti och sen är dom resterande 3 åren upp till åf. Är det ett auktoriserad åf så gäller 3-5 år enbart där. Alltså precis som bike och Ava. Lelles kommer alltså ej fixa saker som går på garanti på en hoj som är såld på andra ställen förutom som goodwill som jag tror dom saknar oavsett :)
Fel!
Alla svensksålda Hondor över 125cc har 5 års garanti, om den är servad på en auktoriserad verkstad så spelar det ingen roll på vilken firma du har köpt den, har du köpt den i Luleå så går det alldeles utmärkt att lämna i den i Skåne, samma gäller Suzuki och Yamaha.
 
Hur funkar det ekonomiskt? Om något skulle sluta fungera som tänkt på en BMW mindre än 1 år efter att den tagits ut ny, står ägaren för arbetet och handlaren (exvis Bike) för delarna?
 
Hur funkar det ekonomiskt? Om något skulle sluta fungera som tänkt på en BMW mindre än 1 år efter att den tagits ut ny, står ägaren för arbetet och handlaren (exvis Bike) för delarna?

Ta och läs den här tråden.
Så kanske du blir lite klokare på vad garanti betyder i Sverige.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270670-BMW-S-1000-R-drar-lite-%E5t-h%F6ger

Dom här "5års-garantierna" finns inte i tex Tyskland. För i Tyskland är garanti nått du har när du köpt något.

I Tyskland skulle 5-årsgarantierna kallas serviceavtal, eftersom dom bara gäller om du servar på auktoriserad verkstad.
Eller kanske tom bara om du servar på den butik/verkstad där du köpt hojen.
Det är ju säljaren som säljer hojen till dig som sätter ihop 5-årsgarantiavtalet.
Om hen är klok tillsammans med en affärsjurist.
Och genom att tjäna lite extra på servicen så kan "garantin förlängas".

https://www.sporthoj.com/forum/show...teborg-tar-hutl%F6sa-servicepriser-eller-inte
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top