sandstream
Guest
Jag köpt en ny hoj nyligen och tyckte att den 5-års garanti som Suzuki lämnade var en extra trygghet.
Nu har jag grottat lite mer i ämnet och gräset var inte så grönt som jag först trodde.
Förhoppningsvis kan den här tråden även hjälpa er andra som funderar på att köpa ny hoj från någon av de japanska tillverkarna.
Om vi börjar med den lag som gäller vid köp mellan en privatperson (kunden nedan) och en näringsidkare (säljaren nedan), Konsumentköplagen, så säger den att man från och med den 1/4 2005 har 3 års reklamationsrätt.
Det innebär att under de första 6 månaderna efter köpet så ska säljaren kunna bevisa att felet på hojen inte fanns där vid leveransen.
De resterande 30 månaderna är det kunden som ska bevisa att felet fanns där vid leveransen (inte alltid så enkelt).
Den stora skillnaden mellan reklamationsrätt och garanti är att garanti innebär att säljaren under hela garantitiden ska kunna bevisa att felet inte fanns vid leveransen.
Enligt mig innebär det en större trygghet för kunden!
Mao är 5 års garanti och 5 års reklamationsrätt två helt olika saker.
Honda lämnar 5 års garanti: http://www.hondamc.com/templates3/Campaign.asp?id=2077
Kawasaki lämnar 2 års garanti: http://www.kawasaki-sverige.com/faq.asp?Id=47F99DDF
Suzuki lämnar 2 års garanti och 5 års reklamationsrätt: http://www.suzukimc.nu/pls/nvp/Document.Show?CID=214&MID=528
Yamaha lämnar 5 års garanti: http://www.yamaha-motor.se/products/yamaha_power/warranty.jsp
Hatten av för Honda och Yamaha som tydligen tror på sina produkter betydligt mer än Kawasaki och Suzuki.
Nästa sak som kan vara bra att känna till är att ovanstående förlängda garantier och reklamationsrätter oftast kräver att service utförs på auktoriserade verkstäder.
Jag har kontaktat Konsumentverket för att få deras syn på hurvida detta är lagligt eller ej då man tog bort detta krav för bilar nyligen.
Återkommer med svar (om jag får något).
Nu har jag grottat lite mer i ämnet och gräset var inte så grönt som jag först trodde.
Förhoppningsvis kan den här tråden även hjälpa er andra som funderar på att köpa ny hoj från någon av de japanska tillverkarna.
Om vi börjar med den lag som gäller vid köp mellan en privatperson (kunden nedan) och en näringsidkare (säljaren nedan), Konsumentköplagen, så säger den att man från och med den 1/4 2005 har 3 års reklamationsrätt.
Det innebär att under de första 6 månaderna efter köpet så ska säljaren kunna bevisa att felet på hojen inte fanns där vid leveransen.
De resterande 30 månaderna är det kunden som ska bevisa att felet fanns där vid leveransen (inte alltid så enkelt).
Den stora skillnaden mellan reklamationsrätt och garanti är att garanti innebär att säljaren under hela garantitiden ska kunna bevisa att felet inte fanns vid leveransen.
Enligt mig innebär det en större trygghet för kunden!
Mao är 5 års garanti och 5 års reklamationsrätt två helt olika saker.
Honda lämnar 5 års garanti: http://www.hondamc.com/templates3/Campaign.asp?id=2077
Kawasaki lämnar 2 års garanti: http://www.kawasaki-sverige.com/faq.asp?Id=47F99DDF
Suzuki lämnar 2 års garanti och 5 års reklamationsrätt: http://www.suzukimc.nu/pls/nvp/Document.Show?CID=214&MID=528
Yamaha lämnar 5 års garanti: http://www.yamaha-motor.se/products/yamaha_power/warranty.jsp
Hatten av för Honda och Yamaha som tydligen tror på sina produkter betydligt mer än Kawasaki och Suzuki.
Nästa sak som kan vara bra att känna till är att ovanstående förlängda garantier och reklamationsrätter oftast kräver att service utförs på auktoriserade verkstäder.
Jag har kontaktat Konsumentverket för att få deras syn på hurvida detta är lagligt eller ej då man tog bort detta krav för bilar nyligen.
Återkommer med svar (om jag får något).