5-års "garantierna"

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Jag köpt en ny hoj nyligen och tyckte att den 5-års garanti som Suzuki lämnade var en extra trygghet.
Nu har jag grottat lite mer i ämnet och gräset var inte så grönt som jag först trodde.
Förhoppningsvis kan den här tråden även hjälpa er andra som funderar på att köpa ny hoj från någon av de japanska tillverkarna.

Om vi börjar med den lag som gäller vid köp mellan en privatperson (kunden nedan) och en näringsidkare (säljaren nedan), Konsumentköplagen, så säger den att man från och med den 1/4 2005 har 3 års reklamationsrätt.
Det innebär att under de första 6 månaderna efter köpet så ska säljaren kunna bevisa att felet på hojen inte fanns där vid leveransen.
De resterande 30 månaderna är det kunden som ska bevisa att felet fanns där vid leveransen (inte alltid så enkelt).

Den stora skillnaden mellan reklamationsrätt och garanti är att garanti innebär att säljaren under hela garantitiden ska kunna bevisa att felet inte fanns vid leveransen.
Enligt mig innebär det en större trygghet för kunden!

Mao är 5 års garanti och 5 års reklamationsrätt två helt olika saker.

Honda lämnar 5 års garanti: http://www.hondamc.com/templates3/Campaign.asp?id=2077
Kawasaki lämnar 2 års garanti: http://www.kawasaki-sverige.com/faq.asp?Id=47F99DDF
Suzuki lämnar 2 års garanti och 5 års reklamationsrätt: http://www.suzukimc.nu/pls/nvp/Document.Show?CID=214&MID=528
Yamaha lämnar 5 års garanti: http://www.yamaha-motor.se/products/yamaha_power/warranty.jsp

Hatten av för Honda och Yamaha som tydligen tror på sina produkter betydligt mer än Kawasaki och Suzuki.

Nästa sak som kan vara bra att känna till är att ovanstående förlängda garantier och reklamationsrätter oftast kräver att service utförs på auktoriserade verkstäder.
Jag har kontaktat Konsumentverket för att få deras syn på hurvida detta är lagligt eller ej då man tog bort detta krav för bilar nyligen.
Återkommer med svar (om jag får något).

Långa farbron skrev:
No offence.
Men du får det att låta som en nyhet.
Det var inte min mening, ville bara sprida lite ljus över "garantierna".
Förhoppningvis hjälper det någon :)

Men de där åtagandena gäller väl generalagenterna och kan väl skilja från land till land? Då är det väl lite fel att relatera det till hur mycket tillverkarna tror på sina produkter.

En annan sak, vad menas med att felet ska ha funnits vid leveransen? Ska det verkligen tolkas bokstavligen? Om motorn formligen går i bitar inom garantitiden trots normalt användande och full service så har väl felet inte funnit från leveransen men den var ju uppenbarligen undermålig ändå. Innebär inte garanti mer än så? Kanske kan du göra någon jämförelse med din egen bransch? Säg att en LCD-TV inte har några döda pixlar vid leverans men halva skärmen är död efter ett år, är det då bara för dig att säga att det inte var så vid leverans så går du fri?

Garanti på en MC? Struntar jag i personligen. Helt allvarligt! Dels för att det är aldrig ngt som går sönder, jag vågar påstå att dagens japsare har genomgående bra kvalitet:) och dels om det nu går sönder så är det är det äns eget fel :gnissla
Det där med 5 års garanti. Vem har en mc i 5 år, man byter minst vartannat år :)
En annan sak om man köper elektronik, går ngt sönder där så brukar det vara väldigt kostsamt och köper du t.ex en hårddisk så förlorar du hela värdet om den pajar. Pajar ngt på en mc så kostar det väldigt lite att köpa nytt om man ser till hela värdet av cykeln.

Allex skrev:
Garanti på en MC? Struntar jag i personligen. Helt allvarligt! Dels för att det är aldrig ngt som går sönder, jag vågar påstå att dagens japsare har genomgående bra kvalitet:) och dels om det nu går sönder så är det är det äns eget fel :gnissla

Så du menar att tillverkarna aldrig kan leverera en undermålig produkt? Så fort något går sönder så är det förarens fel?

Allex skrev:
Det där med 5 års garanti. Vem har en mc i 5 år, man byter minst vartannat år :)

De som köper din begagnade hoj är nog tacksamma för garantin, tror du inte?

Allex skrev:
Pajar ngt på en mc så kostar det väldigt lite att köpa nytt om man ser till hela värdet av cykeln.

Det är ju sant. En skuren vevaxel kostar ju bara någon hundring att laga, likaså en sprucken ram.

och vad gäller på garantin då? skär motorn ihop efter fyra år på en honda, får du det lagat då? tror knappast det... någon som vet?
finns det någon som läst igenom garantiavtalen? skulle gissa att dom avtalar sig fria från det mesta.. som rostskyddsgarantin på bilar, rosten måste komma inifrån bärande balkar osv för att det ska va garantijobb... låter som bra säljargument men betyder inte ett skit i verkligheten...

edit: kan inte folk som har fått saker lagade på garantin skiva det.. skulle va mycket intressant o veta hur det funkar i praktiken!

Last edited:
McB skrev:
Så du menar att tillverkarna aldrig kan leverera en undermålig produkt? Så fort något går sönder så är det förarens fel?

De som köper din begagnade hoj är nog tacksamma för garantin, tror du inte?

Det är ju sant. En skuren vevaxel kostar ju bara någon hundring att laga, likaså en sprucken ram.

Nej men oftast när ngt går sönder så brukar det vara elektroniken, relät eller pump t.ex. dem kostar ej mycket.
Garanti eller ej på en beg hoj, det struntar jag i bara om jag vet att den har använts snällt. Och vet jag inte det så hjäler det endå inte med garanti. Tappar jag växellådan så går det knappast på garantin? Dem kommer ju att se att det är onormalt slitage?!
Hur ofta skär en vevaxel på en hoj från år 2000? Ramar som spricker? Excuse me, men hur våldsamt kör du? :)

Allex skrev:
Hur ofta skär en vevaxel på en hoj från år 2000? Ramar som spricker? Excuse me, men hur våldsamt kör du? :)

Historien är full av produkter som det visade sig vara lite fel på redan på ritbordet eller efter klanteri i produktionslinan. Skulle det slutat uppkomma sådant efter år 2000 menar du?

ozto skrev:
skär motorn ihop efter fyra år på en honda,

Inte om du har en Fireblade i alla fall... När jag jobbade på Bike i Trollhättan sa en kille på verkstaden att sen Firebladen kom tills för tre år sen (de sista tre åren har jag inte jobbat där och vet därför inte om det kanske kommit in nån...) så har dom bara fått in 2 eller 3 stycken Fireblades med motorhaveri. Och alla de hade körts utan eller med alldeles för lite olja...

Så köp en Fireblade så behöver du inte oroa dig för motorn i alla fall...

(Sen som svar på din fråga så tror jag garantin tar ditt motorras efter fyra år om alla servicarna är gjorde hos auktoriserad verkstad och du inte uppenbart har misshandlat motorn...)

:tummenupp

Spinky Spendrup skrev:
Historien är full av produkter som det visade sig vara lite fel på redan på ritbordet eller efter klanteri i produktionslinan. Skulle det slutat uppkomma sådant efter år 2000 menar du?

Jag menade, ge mig siffor. Siffor där man ser att ramar på nyare cyklar bara spricker av sig själva. Jag tror knappast att det händer tillräckligt ofta att man skulle bry sig.

Ninjaboy skrev:
Men de där åtagandena gäller väl generalagenterna och kan väl skilja från land till land? Då är det väl lite fel att relatera det till hur mycket tillverkarna tror på sina produkter.
Jo, det är helt sant men jag gissar att det är agenterna som får stå för fiolerna när det skiter sig.
Hur som helst tycker jag att 5 års garanti talar sitt tydliga språk.

Ninjaboy skrev:
En annan sak, vad menas med att felet ska ha funnits vid leveransen? Ska det verkligen tolkas bokstavligen? Om motorn formligen går i bitar inom garantitiden trots normalt användande och full service så har väl felet inte funnit från leveransen men den var ju uppenbarligen undermålig ändå. Innebär inte garanti mer än så? Kanske kan du göra någon jämförelse med din egen bransch? Säg att en LCD-TV inte har några döda pixlar vid leverans men halva skärmen är död efter ett år, är det då bara för dig att säga att det inte var så vid leverans så går du fri?
Om man förenklar det hela så ska produkten fungera utan allvarliga fel under garanti-/reklamationstiden.
Har du kört din hoj normalt, servat den som boken säger och något går sönder i motorn så var den delen troligtvis undermålig redan när den lämnade bandet.

Skulle en av våra kunder komma in med en LCD-skärm där säg 10-20 pixlar har pajat efter 1 år så skulle vi nog få mycket svårt att slingra oss ur det.

Allex skrev:
Jag menade, ge mig siffor. Siffor där man ser att ramar på nyare cyklar bara spricker av sig själva. Jag tror knappast att det händer tillräckligt ofta att man skulle bry sig.
Jag läser och hör nästan dagligen om tex biltillverkare som återkallar bilar pga produktionsfel.
Senaste i dag var det väl Volvo som återkallade tusentals lastbilar.
Ett ganska bra bevis på att det fortfarande begås fel vid produktionen.

Allex skrev:

Skulle det hända mig skulle det räcka med en gång för att jag skulle bry mig. :tungan

sandstream skrev:
Jag läser och hör nästan dagligen om tex biltillverkare som återkallar bilar pga produktionsfel.
Senaste i dag var det väl Volvo som återkallade tusentals lastbilar.
Ett ganska bra bevis på att det fortfarande begås fel vid produktionen.

Jo visst bilar! Där kan så mkt mer gå fel eftersom dem är större och ha mer saker som kan gå sönder. Det är trots allt enklare med mc, två hjul och en ram

Allex skrev:
Jo visst bilar! Där kan så mkt mer gå fel eftersom dem är större och ha mer saker som kan gå sönder. Det är trots allt enklare med mc, två hjul och en ram
Och en motor, och en växellåda och en jäkla massa saker som snurrar där inne med betydligt mer fart än i en bil :)

På min 100mila service på min före detta Hayabusa så satte handlaren(auktoriserad) dit ett pirat-oljefilter............... :kocko

Efter ett telefonsamtal med KGK-Suzuki så fick jag klart för mig att OM det skulle hänt något med min hoj som kunde bero på oljefiltret så hade jag STOORA problem. Handlaren hade inte följt de riktlinjer som KGK hade lagt upp och de påstod att han hade fått stå för ev kostnader vid en reparation. Med andra ord så hade det blivit en process mellan honom och KGK. Då kan man hoppas att handlaren inte har tomt i kassan................

Summasummarum...........köp din cykel hos en firma som är seriös och strunta i alla olika "Trygghetsgarantier"...........blir cykeln servad på rätt sätt så är det inga problem och hojen håller längre än alla de "garantier" som märkena stoltserar med.

Joakim

MatteKholm skrev:
Haha, Allex, ge upp nu, klart det är bra med garanti. Du börjar bli pinsam.
Det är klart att det är plus med garanti men, vafaen aldrig behövt! Är fortfarande övertygat om att det är sällan som man nyttyar hojgaranti som är kostsam
oftast är det bara småsaker och allt oftare går dem sönder efter garantin, typiskt nog.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla