450 eller 250?

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Hej.
Har precis sålt min älskade Husa 650... :gråta
Letar nu efter en 450 eller 250 tvitakt, cross eller enduro.
Hade tänkt lägga ca 25-30 kkr.
Vad ska man satsa på? 250 eller 450?
Har kollat lite på wr 400/426 men de verkar va lite klumpiga... Eller är det bara jag som tycker att det ser ut som det?
Hur är Husa fe400?

MVH
Henrik

henrikkrueger skrev:
Hej.
Har kollat lite på wr 400/426 men de verkar va lite klumpiga... Eller är det bara jag som tycker att det ser ut som det?
Hur är Husa fe400?

MVH
Henrik

Oj, gick snabbt! Men med bra pris ska det göra det.

Vilken årsmodell FE400? Ska man köra i skog o enduroslingor tar jag självklart min 400 99 framför 02 650. Med gamla tanken blir tyngdpunkten så mkt lägre o blir oerhört lättkört i knixiga partier. 02an känns som en XR650 vid direkt jämförelse. Den mjukare effekten jämfört med 650 gör att det går betydligt snabbare för en novis som mig. Plus i kanten för att 99ans 400 verkar vara Husas problemfriaste modell.

Mvh
David

David P. skrev:
Oj, gick snabbt! Men med bra pris ska det göra det.

Vilken årsmodell FE400? Ska man köra i skog o enduroslingor tar jag självklart min 400 99 framför 02 650. Med gamla tanken blir tyngdpunkten så mkt lägre o blir oerhört lättkört i knixiga partier. 02an känns som en XR650 vid direkt jämförelse. Den mjukare effekten jämfört med 650 gör att det går betydligt snabbare för en novis som mig. Plus i kanten för att 99ans 400 verkar vara Husas problemfriaste modell.

Mvh
David

Hur funkar 400 som motard då? Tanken är att jag ska kunna ha hojen till både och.
650:n va lite för stor för mig tror jag, både som motard och definitivt i skogen. Fast jag gillade effekten, särskilt när man körde landsväg.
Tanken med den nya hojen är att den ska bli en enbart köra motard på bana, cross ibland och ren enduro på hösten/vintern...

Tvåtakt är mest bang for the buck,

men de är sällan civiliserade:
Jag var ute och fiskörde idag och motor surade så jag fick lifta hem
och hämta släpet :4skrika
Inget fel på hojen tror jag, bara på slöhögen bakom styret,
4-taktare är lite mer förlåtande mot gubbar. :hihi

Jag har haft en Husaberg 400 -01 och åker 450 nu.Rappare och roligare motor på 450,ändå nästan lika snäll i endurospåret.Mindre risk för tjuvstopp också.Keihin+Kokusan är att föredra framför Dellorto och SEM.450 funkar helt ok på gokartbana.Med crossljuddämpare ger den lite mer från mellanvarv och upp.

Sålde min husa fee 400 01 i våras kanon nöjd men det var en hel del meckande men det vet du väl eftersom du har haft husa själv körde enbart enduro och till det var den kanon du får en 01-02 för 25-30000 :tummenupp

henrikkrueger skrev:
Hur funkar 400 som motard då? Tanken är att jag ska kunna ha hojen till både och.
650:n va lite för stor för mig tror jag, både som motard och definitivt i skogen. Fast jag gillade effekten, särskilt när man körde landsväg.
Tanken med den nya hojen är att den ska bli en enbart köra motard på bana, cross ibland och ren enduro på hösten/vintern...

Funkar bra som motard på rätt bana! På Lunda körde jag lika snabbt som lika dåliga förare som mig på Husa650. Fast är det mkt accelerationssträckor så blir man efter.

Funkar ju o dra en repa runt stan o lukta på blommor om man vill. Men är väl mest hemma i skogen o knixiga grusvägar. Nya motorn verkar vara lite mer mek än den gamle som bara går o går. Enda plumpen är SEM som verkar vara lite instabilt på vissa.

Mvh
David

:va Hur många 450 tvitakt finns det nu för tiden???? 380cc är väl antingen närmast eller 500cc om man kanske vill välja maico om det nu finns kvar?

henrikkrueger skrev:
Hej.
Hur är Husa fe400?

MVH
Henrik

Busaberg skrev:
Jag har haft en Husaberg 400 -01 och åker 450 nu.Rappare och roligare motor på 450,ändå nästan lika snäll i endurospåret.Mindre risk för tjuvstopp också.Keihin+Kokusan är att föredra framför Dellorto och SEM.450 funkar helt ok på gokartbana.Med crossljuddämpare ger den lite mer från mellanvarv och upp.

Hur är karaktären jämfört med en 650?
Vill ha lite av den där goa "nu djävlar drar hojen sjukt mycket" känslan kvar, fast kanske inte så mycket som på 650:n...

David P. skrev:
Funkar bra som motard på rätt bana! På Lunda körde jag lika snabbt som lika dåliga förare som mig på Husa650. Fast är det mkt accelerationssträckor så blir man efter.

Funkar ju o dra en repa runt stan o lukta på blommor om man vill. Men är väl mest hemma i skogen o knixiga grusvägar. Nya motorn verkar vara lite mer mek än den gamle som bara går o går. Enda plumpen är SEM som verkar vara lite instabilt på vissa.

Mvh
David

Repor på stan hade jag inte tänkt göra så mycket mer faktiskt...
Kom nya motorn -00?
Är det mycket meck med att bygga om tändsystemet om man nu känner för det? Går det över huvud taget?

MVH
Henrik

henrikkrueger skrev:
Repor på stan hade jag inte tänkt göra så mycket mer faktiskt...
Kom nya motorn -00?
Är det mycket meck med att bygga om tändsystemet om man nu känner för det? Går det över huvud taget?

MVH
Henrik

Nya motorn kom till -01. -00 är sista av gamla motorn och var därmed i sitt livs form! Hydraulisk koppling o lite anorlunda svängmassa. Kan klart rekommenderas! Tändsystemet KAN paja. Inte säkert att det gör det. De sämsta är väl redan åtgärdade. Köp en välvårdad så minimeras problemen givetvis.

Det sjuka draget från 650 är nog inte att tänka på, men mellan furorna kan det kännas fort ändå. 501 kanske för lite bättre botten?

Mvh
David

David P. skrev:
Nya motorn kom till -01. -00 är sista av gamla motorn och var därmed i sitt livs form! Hydraulisk koppling o lite anorlunda svängmassa. Kan klart rekommenderas! Tändsystemet KAN paja. Inte säkert att det gör det. De sämsta är väl redan åtgärdade. Köp en välvårdad så minimeras problemen givetvis.

Det sjuka draget från 650 är nog inte att tänka på, men mellan furorna kan det kännas fort ändå. 501 kanske för lite bättre botten?

Mvh
David

Ska se om jag kan åka och prova en -oo...
Vill inte ha det vansinniga drag som det är i 650:n när man kör cross eller enduro, men lite åt det hållet.
Men vill ju inte att hojen ska kännas slö som en dt 125 från -85 heller...
650:n va för mycket, vill ha lite mindre drag.

henrikkrueger skrev:
Ska se om jag kan åka och prova en -oo...
Vill inte ha det vansinniga drag som det är i 650:n när man kör cross eller enduro, men lite åt det hållet.
Men vill ju inte att hojen ska kännas slö som en dt 125 från -85 heller...
650:n va för mycket, vill ha lite mindre drag.

Sen är det ju jädrigt subjektivt det där med drag. Jag tycker att ett kraftigt vrid ger känslan av drag. 400 o 450 pinnar på jäkligt bra om man lägger sig 2-3000 tusen varv högre på samma ställe. Så med en växel lägre går det nästan lika fort. Men som sagt; subjektivt. Betydligt mer lättkörd är iaf en 400-450.
Med undantag för CRF450 som jag tycker skjuter på löjligt bra, för bra för en slöhög som mig! Allt kom på en gång kändes det som! Men så är det betydligt mer trimmad också. Husan har trevligare register tycker jag. De är bara att provköra så känner du. Det är verkligen köparens marknad nu!

Mvh
David

henrikkrueger skrev:
Hur är karaktären jämfört med en 650?
Vill ha lite av den där goa "nu djävlar drar hojen sjukt mycket" känslan kvar, fast kanske inte så mycket som på 650:n...
Du måste hålla upp varvet mycket mer på 450 för att få skaplig skjuts ut ur kurvorna.Det blir aldrig det där brutala draget från låga varv som på dom större cyklarna.FE 550 hamnar ungefär mittemellan men är i största laget för endurospåret tycker jag.Speciellt om det är stenigt och jävligt.Men 450 går jämt i accet med 550 i dom farter som blir aktuella på gokartbana,dvs inte allt för långt över 100km/h.Men den är verkligen ingen höjdare för gatåka.

Busaberg skrev:
Du måste hålla upp varvet mycket mer på 450 för att få skaplig skjuts ut ur kurvorna.Det blir aldrig det där brutala draget från låga varv som på dom större cyklarna.FE 550 hamnar ungefär mittemellan men är i största laget för endurospåret tycker jag.Speciellt om det är stenigt och jävligt.Men 450 går jämt i accet med 550 i dom farter som blir aktuella på gokartbana,dvs inte allt för långt över 100km/h.Men den är verkligen ingen höjdare för gatåka.

Tanken är att hojen ska va en ren banhoj. Kanske kommer leka lite på grusvägar och så, men det är det enda. Inga turer på stan och försöka va cool.
Har du kört 450:n på rallycrossbana? Hur funkar den där?
När jag körde 650:n så märkte jag att jag var långt ifrån att utnyttja hojen till max. Är långt ifrån så duktig! Borde funka minst lika bra för mig med en 450 tycker jag... Sen borde en 450 va mycket bättre för mig på croosbana och i skogen.

Back