4 hjuling farlig?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Varför anses fyrhjulingar vara farliga? Så fort man nämner fyrhjuling så säger alltid någon i gruppen oooh huva vad farlig dem är.
Jag har kört de flesta sorter av fyrhjulingar och fattar inte vad som är så farligt :va
En vanlig hoj är ju 7 reser svårare att köra samt lättare att vurpa med.
 
Quads tenderar att landa på föraren vid krasch, mc tenderar att fara iväg bort från föraren.
Sedan håller jag inte riktigt med om vurpegenskaperna, men det är ju mest åsikter.
 
Många kör dem som om det vore en bil och de beter sig väl lite annorlunda.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Jag har kört de flesta sorter av fyrhjulingar och fattar inte vad som är så farligt

Antagligen för du fattat att man inte ska köra parallellt med sluttningen med en fyrhjulning på en sluttning.
Med en hoj vet man att den välter. Och man försöker hålla den upprätt.
Med en fyrhjuling hoppas många allt för länge på att den inte välter.

Jämför Mercedes A-klasse när den kom och älgtestet.
 
Last edited:
Ett stort problem är nog att folk inte kan köra dom, när det börjar sladda iväg så slår dom av, då greppar däcken och alltihop välter pga hög tyngdpunkt. Ett annat är nog alkohol... Bil ska man ju inte köra på fyllan, men den där roliga fyrhjuliga leksaken är ju inte så farlig, ska bara... :huvet
 
För en gångs skull lite cred till myndigheterna & politikerna. Förr räckte B-kort för att köra Mc. Att så många motorcyklister överlever beror nog på krav på Mc-kort. Dom flesta fyrhjulingar kan köras på B-kort.
Folk utan kunskap råkar oftare ut för olyckor.
 
En fyrhjuling är relativt liten och har väldigt hög tyngpunkt, vilket gör att om du svänger i över 22 km/h så välter du utåt och får den över dig. Vanliga Svensson som aldrig har kört en sån och inte kan något om fysikens lagar fattar inget av detta och köper en och vet inte att de åker runt på en mekaniserad rotvälta. Typ så. I mina ögon livsfarlig, för folk tror att de kör en liten bil och inget kan hända för de har 4 hjul.
 
Ett av problemen är folks oförmåga att förflytta tyngdpunkten framåt när de kör uppför och därför välter ofta hela ekipaget bakåt och över föraren som inte heller har fattat att man bör köra i " skoterställning". Stående på ett knä på sadeln för att lätt kunna förflytta sig bort från 4 hjulingen om något händer.
 
Har själv en 4 hjuling och maken till instabil i fart får man leta efter:fakta
Mjuka däck som viker ner sig vid kurvtagning främjar inte säkerheten:död
 
Om man gogglar olyckor fyrhjuling så kan man läsa att de är närmare 40% barn under 15 år som vurpar. De stod även att 1 av tre va full,,,,de va lite lustigt för då måste ju många barn va full:va
 
Det blir typ alltid highside med fyrhjuling och highside gör oftast ont
 
Har haft fyrhjuling i över 25 år och är det nåt fordon jag har respekt för så är det den, vare sig att den körs på väg eller i terräng.

På väg så är dom ju hyfsat instabila om man inte bara kör rakt fram och gör man en undanmanöver i lite fart verkar dom ju ha en tendens att välta snett framåt, har inte testat men det känns i alla fall så. Tror då inte att jag skulle våga köra högfartsbanan med undanmanövern i 50 km/h men fyrhjuling på asfalt.

I terräng så är väl stegringsrisken inte att leka med och det behövs ju bara en sten eller stubbe i en brantare uppförsbacke för att det ska kunna gå åt skogen, samma sak vid skråkörning men även vid brantare nedförslut kan det ju räcka med en stubbe eller sten för att den ska komma framåt över en. Det gäller ju att hela tiden jobba med kroppen vid lite svårare körning och vara på alerten att komma bort från fyrhjulingen om det går åt skogen. Min farsa har dock lyckats välta i skogen en gång vid sidolutning och framhjulet for ner i en grop han inte såg under ris men han hade turen att göra en nog rejäl highsider för att flyga så långt att han kom bort från fyrhjulingen, hade även skogsarbetarhjälm som skydd vilket nog faktiskt var bra. Hade han hamnat under fyrhjulingen hade det nog inte gått så bra.

Nu mer kör jag inte mycket utan det blir mest att dra några älgar varje höst.
 
De som kör gat-fyrhjuling i Stockholm ser exakt likadana ut, crosshjälm, linne och crossbrallor. Och massa tatueringar såklart. Inget A kort. Tror ändå inte dessa kraschar så mycket.

De flesta vurpar nog på fyllan, samma kille som inte skulle sätta sig på sin sporthoj på fyllan gör nog det med hjulingen ist. På någons landställe.

De som kryper runt i skogen på lågväxeln är nog inga statistikförare heller.

Någon känd Daredevil som gör jättehopp beskrev det som att hoppa med en kylskåp mellan benen.

Själv är jag smått rädd för dem, känns som en inbyggd felkonstruktion oavsett om den är från kina eller inte.

Bäst är nog att köra sexhjuling, så enligt statistiken så finns det inte en enda olycka rapporterad:D:fakta
 
Som alltid när man framför ett fordon utan kunskap kan det gå åt helvete fort, och att MC folk inte kanske uppskattar en quad som ofta kallas felaktigt för 4hjuli Mc så förstår jag att dom tycker dom är livsfarliga.

Dock såg jag förra sommaren en typ av MX tävling med quads, dom kunde köra :D
Tror Ulvhamne va med på samma event :tummenupp
 
Om man gogglar olyckor fyrhjuling så kan man läsa att de är närmare 40% barn under 15 år som vurpar. De stod även att 1 av tre va full,,,,de va lite lustigt för då måste ju många barn va full:va

Nu vet jag inte om jag räknar fel, men 40% är barn och 33% berusade, så det kan vara så att det inte finns överlapp mellan de två grupperna ("with or without you" typ)
 
Jag har rullat runt med 4-hjuling i Nevadöknen, jag hade ingen respekt alls för det farliga med den och första gången jag körde en. Kändes safe med 4 hjul. Hade tur som klarade mig endast komplett blåslagen från axlar och neråt. Jag var varken barn eller berusad. Ren okunskap handlade det om.
 
De enda fyrhjulingar jag är rädd för är chinahjulingar. Jag provkörde dotterns 150cc chinahjuling som då va ny,,,de slutade med en praktvurpa i hela 60kmt (utför). Framhjulet lossnade pga att nedre p-ände mutter gängat lös sig så hjulet bara hängde kvar i övre fästet. De blev borrhål genom varenda mutter som va viktig i framvagn + låssprint.
 
Som alltid när man framför ett fordon utan kunskap kan det gå åt helvete fort, och att MC folk inte kanske uppskattar en quad som ofta kallas felaktigt för 4hjuli Mc så förstår jag att dom tycker dom är livsfarliga.

Dock såg jag förra sommaren en typ av MX tävling med quads, dom kunde köra :D
Tror Ulvhamne va med på samma event :tummenupp

Hah, ja de gasade på bra. :D
 
Apropå inget, c:a 800 pers/år skadar sig vid användning av truck. Hur många på terränghjuling eller terrängvagn?...
F.ö. bland det roligaste jag gjort är att gå på sladd med tghj och lastat släp, bra över tillåten hastighet! Kul fordon!
:tummenupp
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top