3 tunga skäl att flytta till Japan

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Möten:
Kom fem till tio minuter före utsatt tid, annars anses du oartig.
Svensk tidsoptimism uppfattas som ren respektlöshet
Hela samhället bygger på att alla litar på att du håller vad du lovar – på minuten.

Transport:
På tåg, bussar, restauranger och gator dämpar man rösten.
Mobilen ska vara på ljudlös. Inga samtal.
Följ köerna och låt alltid folk kliva av innan du går på.

Restaurang:
I Japan är service en profession, inte en förhandling.
Dricks är lika malplacerat som att försöka muta en präst.
Vill du visa uppskattning – beställ ett glas till.
 
Kanske inte flytta men måste f@n åka dit och uppleva landet lite.
Kanske under MotoGP? 🤔
 
På minuten kan få konsekvenser.
Jag såg dokumentären.

Amagasaki-tågolyckan​





Varför stress och press spelade in​


  1. Tidsförlust och förseningar
    • Föraren hade tidigare gjort misstag: han hade kört för långt vid en station (Itami) och behövde backa, vilket orsakade en ~90 sekunders försening. timenote.info+1
    • Denna försening gjorde att han försökte “köra ikapp” för att återställa tidtabellen. World Socialist Web Site
  2. Psykologisk press och straffsystem
    • Det fanns rapporter om att JR West (företaget) hade ett mycket strikt system för förare. World Socialist Web Site+1
    • Förarna kunde skickas på omställnings- / reträningsprogram (“nikkin kyōiku”) som upplevdes som ett straff snarare än utbildning — ibland med förödmjukande inslag. Wikipedia
    • Utredare antog att föraren var stressad av rädslan att bli bestraffad igen, och att detta påverkat hans beslut. timenote.info
  3. Distraktion
    • Rapporten nämner att föraren kan ha varit distraherad av en radiokonversation mellan konduktören och trafikstyrningen, vilket kan ha påverkad hans förmåga att bromsa i tid. ble-t.org+1
    • När han insåg att tåget körde för fort, använde han inte nödbromsen utan “servicebroms”, troligen i ett försök att undvika att göra ett brott mot reglerna (användning av nödbroms måste motiveras). safety.productions



Slutsatser och lärdomar​


  • Olyckan visar hur organisatorisk kultur och arbetsvillkor (t.ex. hård press på tidtabell, rädsla för bestraffning) kan bidra till mänskliga misstag och risker.
  • Säkerhetssystem (som automatisk broms / ATS) är viktiga, men kan ha begränsningar om föraren gör riskfyllda val.
  • Det finns ett behov av att balansera effektiv drift med att ge förare rimliga arbetsvillkor och psykologiskt stöd.
 
Japan har också ganska dyster statistik vad gäller psykisk ohälsa och självmord.
Jag var där under några veckor för ett antal år sedan och jag fick krupp på den underdåniga serviliteten man möttes av så fort man gick in i en affär. Jag vill bli trevligt bemött och få god hjälp, jag vill inte känna som att jag blir uppassad av en slav som lyder min minsta vink.
Men visst, lite mer punktlig tågtrafik kan ju inte skada. Inom rimliga gränser då.
 
På minuten kan få konsekvenser.
Jag såg dokumentären.

Amagasaki-tågolyckan​


Dom har väl ett par flygolyckor också som har konstaterats bero på kulturella bakgrunder.

Just piloter har utbildats väldigt hårt i att strunta i gammeldags tänkande och sätta säkerheten absolut först
 
Var det inte någon rapport som säpptes i närtid som konstaterade att 90% av svenska tåg är i tid? Tyskland har det tydligen deppigare t.ex. (nu är ju iofs inte tråden om att flytta till Tyskland så jämförelsen haltar markant)
 
Var det inte någon rapport som säpptes i närtid som konstaterade att 90% av svenska tåg är i tid? Tyskland har det tydligen deppigare t.ex. (nu är ju iofs inte tråden om att flytta till Tyskland så jämförelsen haltar markant)
90% är inte 100% - "i tid" betyder inte samma i Sverige som i Japan
1 minut räknas som försening
5 minuter räknas som betydande försening
bevis om försening (att visa i skola, på jobbet o. liknande) utfärdas ofta efter 5 min försening

Har själv åkt ganska mycket tåg i Japan - helt fantastiskt. Vagnarna stannar med dörrarna på anvisat ställe utefter perrongen (i Sverige är det stora variationer)
Pendeltågen har ofta avstigning på en sida o påstigning på den andra - man börjar tömma vagnen för att 5 sek senare öppna påstigning
De som knuffas o går före i kön är kineser o koreaner
 
Var det inte så att inställda tåg räknas inte som försenade, ej heller tåg som ersätts någon sträcka av buss

Då är det inte så mång kvar
 
Det där är väl i Sverige.

Jo, såklart, men det var en liten förklaring till hur man har putsat siffrorna, riskerar ett tåg att bli försenat så ställer man in det/sätter in buss, så har man inget försenat tåg...


Sedan när jag snabbgooglade så fick jag flera gånger upp mätperioden juni-augusti, man kanske med fördel publicerar dom siffrorna, sedan snön har smält och innan det faller blöta löv på spåren...
 
Japan har också ganska dyster statistik vad gäller psykisk ohälsa och självmord.
Jag var där under några veckor för ett antal år sedan och jag fick krupp på den underdåniga serviliteten man möttes av så fort man gick in i en affär. Jag vill bli trevligt bemött och få god hjälp, jag vill inte känna som att jag blir uppassad av en slav som lyder min minsta vink.
Men visst, lite mer punktlig tågtrafik kan ju inte skada. Inom rimliga gränser då.
Man kan kombinera arbetsmiljö och säkerhet - med god service, hålla ord, vänlighet, respekt och punktlighet.
 
Man behöver inte åka ända till Japan för att hitta hierarkiskt tänkande som hämmar verksamheten. Det är bra att någon har sista ordet i diskussioner, men när man hamnar i "Herr Doktor Doktor-träsket" i Tyskland känns det ibland hopplöst.
 
När det gäller mötesdisciplin undrar jag om vissa förstår konceptet med "förlorade mantimmar". Det är alltid samma individer som tvingar övriga mötesdeltagare att vänta på deras sena ankomst för att de hade något viktigt att avsluta, typ muggbesök eller hämta kaffe. Att övriga har tvingat sig iväg i tid verkar inte gå att förstå.

Om man inte inväntar sitt eget dödsbesked ser jag ingen anledning att ha med telefoner på möten, men andra värderar det annorlunda.
Alla möten som inte uttryckligen är för brainstorming ska ha en agenda satt. Finns det ingen agenda blåser man av mötet.
Man följer agendan och tar frågor under den punkt där de hör hemma. Saknas ett specifikt ärende i agendan tar man det under övriga frågor eller inte alls. Man avbryter inte schemat bara för att man fått en snilleblixt.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top