2takt eller 4takts fögge?

coolknasen

E-Weezy!
Gick med
13 Feb 2007
Hoj
yamaha xt 125 sm och en Crm med 28hk;)
Jag har en 4taktare och jag undrar om det går att köra med en förgasare från en tvåtaktare?

Jag har en mikuni skulle jag kunna använda en mikuni fögge från en 2takt på min 4taktare tror ni?

jag är okunnig som fan om 4taktare så inga spydiga kommentarer:D

Hoppas nån e kunnigare än mig:D

Det är inget som skiljer. Annat än bestyckning och sånt som är inställbart dårå.

så det är inga problem att inköpa en annan förgasare och montera?
Den måste väl vara av samma märke som tidigare och samma form?

Eller kan man ta ett annat märke bara anslutningen stämmer?

Du kan montera en förgasare av valfritt mäkre sålänge du får till anslutningarna. Du lär dock ha ett mindre helvete att få rätt på bestyckningen då nålarnas utformning skiljer grovt mellan 2-t och 4-t.

okej så det kommer bli väldigt svårt att få den att gå rent med andra ord?

Om jag lyckas bestycka den rätt kommer det funka lika bra i sånna fall för jag har hört att finns lite olika typer av förgasare som är bättre lämpliga när man ska få ut effekt ur en 4taktare...

kommer dock inte på vad det kallas med det kallas "hmm" och så vanliga förgasare nån som kan komma på vad det är jag söker efter?

Det är betydligt billigare att köpa en förgasare som passar direkt än hålla på och bestycka tills fan löser av en.
Visst det går. Men det är inte värt besväret.

Insugskraften (Undertrycket, vacuum) är mycket starkare i en fyrtaktare än 2-t därför skiljer sig munstycken och nålar sig väldigt mycket.

okej där kom det ordet jag letade efter.. vacuum förgasare:P

Men jag tror iallafall att jag köper en 4taktsfögge låter inte värt besväret att bestycka den...

tack för hjälpen alla!

okej där kom det ordet jag letade efter.. vacuum förgasare:P

Men jag tror iallafall att jag köper en 4taktsfögge låter inte värt besväret att bestycka den...

tack för hjälpen alla!

Vaccumförgasare sitter ofta på fyrtakt, men bytes lika ofta ut mot vanlig trottelförgasare vid tex trimmning. Samma förgasare, tex en Mikuni 34 kan användas till 600cc 2-takt likaväl som 600cc fyrtakt. Givetvis med olika bestyckning.

Jag påstår att det inte finns ngt som heter fyrtaktsförgasare.

Jag påstår att det inte finns ngt som heter fyrtaktsförgasare.

Nja förgasare med accpump brukar kallas för fyrtaktsförgasare då accpump mig veterligen aldrig har brukats på tvåtaktare.

En Keihin FCR28 borde bli perfekt för applikationen ovan, finns färdigbestyckad avsedd för MZ 125 för en rimlig peng..

Värt att notera är kanske att priset inte står i paritet till effektökningen i detta fallet.

Nja förgasare med accpump brukar kallas för fyrtaktsförgasare då accpump mig veterligen aldrig har brukats på tvåtaktare.

En Keihin FCR28 borde bli perfekt för applikationen ovan, finns färdigbestyckad avsedd för MZ 125 för en rimlig peng..

Värt att notera är kanske att priset inte står i paritet till effektökningen i detta fallet.

Aldrig hört det, men det kanske är en generationsfråga:)

Självklart har du rätt i allt ovan, jag ville mest belysa för killen att vaccumförgasare inte automatiskt är en fyrtaktsförgasare.

Att effektökningen blir moderat är nog säkert iaf.

Måste vara lite trist att vara 16 år och trimma fyrtakt, på min DT 125 -87 ( som var ny då ) fanns det iaf 180cc, trimpipa och YZ 125 crossförgasare. Den gick ju bra eller nåt.

Aldrig hört det, men det kanske är en generationsfråga:)

Självklart har du rätt i allt ovan, jag ville mest belysa för killen att vaccumförgasare inte automatiskt är en fyrtaktsförgasare.

Att effektökningen blir moderat är nog säkert iaf.

Måste vara lite trist att vara 16 år och trimma fyrtakt, på min DT 125 -87 ( som var ny då ) fanns det iaf 180cc, trimpipa och YZ 125 crossförgasare. Den gick ju bra eller nåt.
Trimma fyrtakt är dyyyyyrt och även om du sänker 20000 i motorn är det svårt att hänga med killen på en Rs125....

Jag hade förmånen att ha tillgång till obegränsade mängder reservdelar och duktiga hantverkare när jag skulle trimma fyrtakts 125 i 16års åldern.
Det slutade med en motor som gick 500 mil mellan renoveringarna men iof gav nästan samma litereffekt som en ss600, byggkostnad ung som en komplett ny motorcykel....

Sitter förgasare med accpump som standard på iaf CR250 (hade en 98 och där satt det en sådan på).

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HOND...ryZ35595QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Ehh nä......

Det där är ingen accpump det är ett elektroniskt styrt munstycke som kallas powerjet. När och hur det öppnar varierar beroende på MC modell men det är inte helt ovanligt att det öppnar på väldigt höga varv för att ge extra soppa så att det inte skär. Detta gör att man i sin tur kan åka med snålare bestyckning och därmed vinna lite effekt under resten av registret.
I en del andra fall används det som extra uppfettning under en del av varvtalsregistret för att jämna ut övergångar mellan de olika bestyckningskretsarna.

Ehh nä......

Det där är ingen accpump det är ett elektroniskt styrt munstycke som kallas powerjet. När och hur det öppnar varierar beroende på MC modell men det är inte helt ovanligt att det öppnar på väldigt höga varv för att ge extra soppa så att det inte skär. Detta gör att man i sin tur kan åka med snålare bestyckning och därmed vinna lite effekt under resten av registret.
I en del andra fall används det som extra uppfettning under en del av varvtalsregistret för att jämna ut övergångar mellan de olika bestyckningskretsarna.

Se där ja! Där hade jag fel.

Ehh nä......

I detta fall var det för att ge mer botten, de tog bort det -99 eller 00.
Du ska aldrig lita på en förgasare som det går elkablar till...:)

wtf det går ju elkablar till min!!:@

Ska ta motorsågen och gå ut och såga av dom!!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti