2t vs 4t

Jocke11

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Ingen
Kanske en dum fråga men jag ställer den ändå.

Har tidigare kört cross motionsnivå men la av med det för några år sedan. Är nu sugen på något 2-hjuligt igen men då gärna lv-reggat och 4-taktare.
Har bara åkt 2-takt innan och sista hojen jag hade var en Deltapreppad KX 250. Nu till frågan, hur kommer jag uppleva en större 4-taktare typ KTM EXC 525, CRF 450 el dyligt? Klart att det är betydligt mer botten men blir det för mkt om man skulle få för sig att ta en tur på crossbanan igen? Kan ju tillägga att jag inte är den tyngsta personen (kring 70kg). Stirrar man på hkr hade ju min KX betydligt fler än en EXC 525 men en sådan känns ändå mkt brutalare?

Va i likande sitution nyss..
Lekte runt på en YZ250 förra sommaren (denna med hoppas jag) och va lite nervös för 650cc Husa, men saken är den att 650n är mycket snällare än 250n.
Det du ger på rullen får du tillbaka på slangen, så fungerar ju inte 2t precis.

Och botten är inte så överjävlig som man kan förreställa sig, trodde husan skulle resa sig bara man titta på gasen men så fungerar det inte, man vet hela tiden vart man har hojen..

Så va inte nervös för effekten!

Last edited:
davve- skrev:
2114192 Va i likande sitution nyss..
Lekte runt på en YZ250 förra sommaren (denna med hoppas jag) och va lite nervös för 650cc Husa, men saken är den att 650n är mycket snällare än 250n.

Och botten är inte så överjävlig som man kan förreställa sig, trodde husan skulle resa sig bara man titta på gasen men så fungerar det inte, man vet hela tiden vart man har hojen..

Håller helt och hållet med dig. :tummenupp däremot upplevde jag husan något tung på crossbanan. Förstår inte hur du kan ta dig runt på en 650. :3freak

davve- skrev:
2114192 Va i likande sitution nyss..

Nja nervös och nervös, mest nyfiken på hur skillnaden upplevs... :) Känns väl mest som att man vill ha en hoj som man kan ha kul på. Tyngd, effekt osv... Men en lv-reggad 4-takt verkar ju vara vettigt när man kan bruka dom efter allmän väg utan att behöva vara rädd att bli stoppad. Men samtidigt går det ju inte att jämnföra en exc med en ren crossmaskin, det blir väl lite extra vikt att räkna med på en sådan samt kanske inte optimal dämtning för crossåka.
Men motard/vägåka är ju absolut något man måste prova och då är det nog inte några fårgetecken om att stora 4-taktare lämpar sig bäst. Svårt att hitta en hoj som är klockren till allt :)

Jocke11 skrev:
2114274 Nja nervös och nervös, mest nyfiken på hur skillnaden upplevs... :) Känns väl mest som att man vill ha en hoj som man kan ha kul på. Tyngd, effekt osv... Men en lv-reggad 4-takt verkar ju vara vettigt när man kan bruka dom efter allmän väg utan att behöva vara rädd att bli stoppad. Men samtidigt går det ju inte att jämnföra en exc med en ren crossmaskin, det blir väl lite extra vikt att räkna med på en sådan samt kanske inte optimal dämtning för crossåka.
Men motard/vägåka är ju absolut något man måste prova och då är det nog inte några fårgetecken om att stora 4-taktare lämpar sig bäst. Svårt att hitta en hoj som är klockren till allt :)
Jag tycker min 501 funkar klockrent till både crossbanan, endurospåret och till gatåkning. Kan tänka mig att en 550 är ännu bättre, just crossbanan där som är lite sådär, men det är ju skönt att kunna ta sig runt på en och samma växel kanske 2.

En 525:a är ett monster jämfört med KX 250 ...inga problem att köra den, men årken tar slut på nolltid...mycket svängmassa där

Enfield skrev:
2114548 En 525:a är ett monster jämfört med KX 250 ...inga problem att köra den, men årken tar slut på nolltid...mycket svängmassa där

Mjo om du kör på samma sätt som du kör en 250 2-t så lär du blir riktigt trött.
Men det går att köra ruskigt fort genom att bara rulla runt på vridet.

250 vs 450...

...är ganska lika i min åsikt, känns ungefär lika tunga/lättsvängda med lite mer ovillighet hos fyrtaktaren. Själva motorbromsen hjälper till att nöta ner en fortare på fyrtaktaren. Med fyrtaktare kan/måste man åka mjukare, vilket innebär ungefär att man hellre tar den långa vägen runt som håller uppe farten än att man går pang in och pang ut.

När det gäller kraft så är inte 450 jättestarka på botten och har du åkt en bra trimmad tvåtaktare tidigare (som har bra tryck över hela registret) så tycker jag inte körstilen, när det gäller vart i registret man ligger osv, är så annorlunda. Dock är de lite mer förlåtande om man nu misslyckas å går in på en växel för högt och dessutom tar inte registret bara slut utan det går dra dem en liten bit till om det behövs. Men om man ska ligga på så är det ganska likvärdigt.

Annars måste ju nån du åkt med tidigare ha skaffat nån fyrtaktare som du kan snål-åka lite på, så får du känna själv.

Olof Eriksson skrev:
2114606 250 vs 450...

...är ganska lika i min åsikt, känns ungefär lika tunga/lättsvängda med lite mer ovillighet hos fyrtaktaren. Själva motorbromsen hjälper till att nöta ner en fortare på fyrtaktaren. Med fyrtaktare kan/måste man åka mjukare, vilket innebär ungefär att man hellre tar den långa vägen runt som håller uppe farten än att man går pang in och pang ut.

När det gäller kraft så är inte 450 jättestarka på botten och har du åkt en bra trimmad tvåtaktare tidigare (som har bra tryck över hela registret) så tycker jag inte körstilen, när det gäller vart i registret man ligger osv, är så annorlunda. Dock är de lite mer förlåtande om man nu misslyckas å går in på en växel för högt och dessutom tar inte registret bara slut utan det går dra dem en liten bit till om det behövs. Men om man ska ligga på så är det ganska likvärdigt.

Annars måste ju nån du åkt med tidigare ha skaffat nån fyrtaktare som du kan snål-åka lite på, så får du känna själv.

Ok, låter ju inte så tokigt. Synd att det verkar vara svårt/omöjligt att regga in en ren crossmaskin, typ CRF 450 R. En sådan vore ju annars ultimat, dock trist med servicen. Men men, misstänker att om man väl köper en lv-reggad leksak så kommer nog mestadels motardkittet sitta på, men det vore ju roligt om man kunde ta nån tur på crossbanan nån gång.

Känner tyvärr ingen som kör 4-takt nu, då hade jag redan haft svaret på min fråga :). Dom flesta jag åkte cross med har lagt ner hojåkning helt och dom få som fortfarande kör åker 2-takt.

Varför har Hondas R-modell (55hk) mer effekt än XM-modellen (45hk, enligt Honda själva.), å likaså SX jämnfört med EXC? Ljudnivå?, kw-problem vid reggning? hållbarhet? Varför, varför?

Jocke11 skrev:
2116203 Varför har Hondas R-modell (55hk) mer effekt än XM-modellen (45hk, enligt Honda själva.), å likaså SX jämnfört med EXC? Ljudnivå?, kw-problem vid reggning? hållbarhet? Varför, varför?
Och för att man vill ha en snällare motor till enduroåkning.

Jocke11 skrev:
2122436 Ja men en motard då? Skiljer servicen på crossmodellen och motardmodellen?

Köp en HM CRF, det är ju i princip en cross med motardhjul, och lv-reggad. Det har sin charm att köra 4t också, så har du inte gjort det så är det värt att prova på. Och jag håller inte med om att man blir tröttare på 4t, snarare tvärtom, och framför allt så blir man inte särskillt mycket långsammare när man blir trött på en 4t. På en 2t blir man ju rejält mycket långsammare direkt man inte orkar piska på längre.

Two stroke man skrev:
2122515 Köp en HM CRF, det är ju i princip en cross med motardhjul, och lv-reggad. Det har sin charm att köra 4t också, så har du inte gjort det så är det värt att prova på. Och jag håller inte med om att man blir tröttare på 4t, snarare tvärtom, och framför allt så blir man inte särskillt mycket långsammare när man blir trött på en 4t. På en 2t blir man ju rejält mycket långsammare direkt man inte orkar piska på längre.

Ja, jag är inställd på en 4-strokare men ville höra mig för hur dom upplevs jämnfört med en 2-t eftersom jag bara åkt 2-t tidigare.

Nån som har en nyare CRF/EXC till salu och inte bor i Skåne? :]
Kanske nån som hört några fina priser på fabriksnya fjolårsmodeller?

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025