28mm insug på 30mm förgasare?

• Thread starter Thread starter pallo217
  • Start date Start date

pallo217

Guest
Hur funkar det överrens med ett 28mm insug medans förgasaren är 30mm?
Var det enda insuget jag hade tillgång till som inte gjorde att förgasarens luftanslutning slog i ramen. För bästa möjliga effekt bör jag kanske byta till 30mm insuget igen och försöka vinkla förgasaren så gott det bara går?

28mm insuget sitter förgasaren nästan innuti, och exakt efter förgasarhalsen så sitter reedkorgen, däremot på 30mm insuget är det ett relativt långt rör som förgasaren sitter på.

Eller klarar det sig utan större effektförlust så länge reedkorgen (har ett VForce3) lyckas få bensinen att flöda så snabbt som möjligt?

Last edited:
Areaorna blir ca 707mm3 med 30mm mot 616mm3 med 28mm. Skillnad på runt 15%. Så skulle allt vara utformat optimalt borde det vara helt ok tills 85% av maxgas och sedan begränsas. Dock kan jag inte tänka mig att det är optimalt så gissar på kanske 75-80% av maxgas. Och iom att det är en tvåstråkare vi snackar om med effekten sent (nära maxgas) borde du märka ganska stor skillnad.
Så prova och se om jag verkar ha rätt i mitt ganska ogrundade flummande, byt om det stör dig.

Areaorna blir ca 707mm3 med 30mm mot 616mm3 med 28mm. Skillnad på runt 15%. Så skulle allt vara utformat optimalt borde det vara helt ok tills 85% av maxgas och sedan begränsas. Dock kan jag inte tänka mig att det är optimalt så gissar på kanske 75-80% av maxgas. Och iom att det är en tvåstråkare vi snackar om med effekten sent (nära maxgas) borde du märka ganska stor skillnad.
Så prova och se om jag verkar ha rätt i mitt ganska ogrundade flummande, byt om det stör dig.

Trots allt att förgasaren sitter i stort sätt direkt framför reedkorgen med 28mm insuget? Tycker att det borde gå bättre med 28mm insuget isåfall, eftersom att det är mycket kortare och sitter bättre jämtemot reedkorgen (dvs ligger bättre emot när det gäller öppningarna/hålen eller vad man nu vill kalla dem), men som sagt däremot på 30mm insuget är det ett relativt långt rör som förgasaren sitter på.

Som sagt, med 30mm insuget behöver bensinblandningen färdas mycket längre sträcka än 28mm. För övrigt så har 30mm insuget en oval öppning emot reedkorgen medans 28mm insuget har en betydligt större öppning (fyrkantig) och dessutom går bättre ihop med reedkorgen (medans 30mm insuget har en mindre öppning).

EDIT: Det är en 2-takts maskin, glömde nämna det.

Last edited:
Prova blåsa i ett långt lite tjockare rör (ärtrör tex) mot en 3 cm lång bit sugrör så ser du klart vad som blir jobbigast.

Gasresponsen kan möjligen bli lite lidande med ett längre insugsrör, men det är marginellt så till vida det inte skilljer meter...

Hmm.. Är inte säker på vad du menar med de olika utformningarna. Möjlighet att dunka upp ett gäng bilder?

Vad är det för motor? Någon åttikubikare som ska få sig en genomkörare?

Prova blåsa i ett långt lite tjockare rör (ärtrör tex) mot en 3 cm lång bit sugrör så ser du klart vad som blir jobbigast.

Gasresponsen kan möjligen bli lite lidande med ett längre insugsrör, men det är marginellt så till vida det inte skilljer meter...

Hmm.. Är inte säker på vad du menar med de olika utformningarna. Möjlighet att dunka upp ett gäng bilder?

Vad är det för motor? Någon åttikubikare som ska få sig en genomkörare?

Det är faktiskt en moped motor som jag tappert försöker få ut runt 22-24hk på bakhjulet innan den säljs/skrotas. Men ja, mer eller mindre fortfarande en 85cc och 2-takt som sagt.

Här är ett par bilder på insugena. Dem är rätt stora 3072 x 2304.

28mm insuget:
http://img150.imageshack.us/img150/7189/dennaoy1.jpg
30mm insuget:
http://img150.imageshack.us/img150/2528/denna2ct0.jpg

Varit framme och lekt lite med 30mm insuget, därför det ser ut som det gör. Hann inte bli klar med det.

Är 28mm insuget verkligen mindre än förgasaren? Ser inte så ut...

Är 28mm insuget verkligen mindre än förgasaren? Ser inte så ut...

Förgasaren är en keihin 30mm hur som helst, insuget är till 24-28mm förgasare enligt produktbeskrivningen dock verkar den passa helt ypperligt på 30mm också (till och med lite bättre form än på 30mm insuget) enligt mig.

Är hålet genom insuget (minst) lika stort som förgasarens anslutning mot det är det bara att skruva dit det och vara glad. Formen kanske inte är optimal, men det är ett betydligt mindre problem än när grejerna är för små!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT