-

Så original hoj som möjligt i besiktat och godkänt skick är det nog som gäller.
Men varvar du inte som ett miffo och beter dig omoget så tror jag inte det är något problem.
 
När du kör upp så skall du framstå som en mysig och hygglig prick som kommer att köra ansvarsfullt. Till min första uppkörning kom jag efter att ha kört RR några år. Kom då i väl invurpat raceställ och full racemundering ombord på en R6. Fetingkuggad var bara förnamnet...
Åkte och köpte Gore-Tex, lånade en korvätarhjälm och en Yamaha Xj600 och klarade uppkörningen tre dagar senare. Mitt råd är att köra med så tyst och original cykel som möjligt och hellre framstå som osäker än bakhjulsfantom....
 
Jag hittar då inget på körkortsportalen om att den ska vara som på besiktningen eller så och då borde det ju inte vara nått som kan leda till uteblivet körprov tycker jag. Personligen hade jag nog dragit i db-killer dock. Om snubben är sur över högljudda hojar lär det inte göra honom vänligare i sin bedömning direkt och det hade jag nog helst sluppit oroa mig för.

Edit: håller helt med boris.
 
Jag hittar då inget på körkortsportalen om att den ska vara som på besiktningen eller så och då borde det ju inte vara nått som kan leda till uteblivet körprov tycker jag. Personligen hade jag nog dragit i db-killer dock. Om snubben är sur över högljudda hojar lär det inte göra honom vänligare i sin bedömning direkt och det hade jag nog helst sluppit oroa mig för.

Edit: håller helt med boris.

Även om det inte står där så kan man nog kallt räkna med att hojen man kör upp med ska vara laglig.
 
Jag hittar då inget på körkortsportalen om att den ska vara som på besiktningen eller så och då borde det ju inte vara nått som kan leda till uteblivet körprov tycker jag.

Fast kravet är ju att du har en godkänd motorcykel, och det innebär ju att bilprovningen ska godkänna den för bruk i trafik. Har herrn besiktat hojen med eftermarknadssystemet och fått det godkänt så kan han ju bestämt hävda att den blev godkänd. Dock är ju detta heller ingen garanti då även besiktningsmän kan släppa igenom sånt som inte är 100% gatlegalt (t.ex genom att strunta i att mäta upp ljudvolymen, vilket de inte allt för ofta gör).
 
Som kk-aspirant är det ingen rättighet att få köra upp. Om trafikinspektören finner fordonet undermåligt blir det inget körprov. Enkelt.

Varför chansa? Tryck i db-killer eller byt till original så slipper du oroa dig.

Lycka till!
 
min Mt-09 med helsystem levde om som fan men det var inga problem det enda han såg till var att jag hade nog med Hk på reg pappret sen brydde han sig inte om det övriga
 
Haha! Så skönt tugg! :D

DB-Killer, några bra sida där man kan hitta detta?
Finns lite överallt på nätet.
Är det brådis och du vill spara pengar kan du tillverka en egen att sätta i tillfälligt.

Sätt diskbollar av stålull på en pinne som du sticker in i avgasröret, sedan nåt som håller fast pinnen så den inte flyger ut.
Hojen blir tyst och trött. Förmodligen inte bra för motorn i längden men för en uppkörning är det ingen fara.

Sedan tycker jag du ska lyssna på råden här i tråden. Tänk på att en godkänd uppkörning inte bara beror på laglig hoj och manöverprov, för att bli godkänd gör gubben en subjektiv bedömning du inte kan argumentera mot. Hur du framstår har stor betydelse.
Lite som en anställningsintervju; Söker du jobb på bank ska du inte komma dit med dreadlocks och hippiekläder.
 
Jag körde upp med min KTM 640, dubbla Acrapipor utan DB-killer. Gick ju bra :)
 
Regelmässigt är det skitsamma, men uppkörningen är också en bedömmning av kontrollanten. De kan kugga dig om de vill.

Varför chansa? Byt till orginalrör om du har det liggande. Passa på att beställa tid för besiktning.
 
En kompis till mig körde upp på en Hypermotard med termignoni utan insatser. Lät som själva fan men det var inget problem.

Kan inte tänka mig att en provförrättare ens har rätt att underkänna uppkörningen om inte cykeln är uppenbart trafikfarlig. Har de ingen ljudtrycksmätare kan de heller inte avgöra om något gränsvärde överskrids.
 
Det beror lite på hur mycket du vill chansa.
Rent generellt så ska du ha en godkänt hoj. Det betyder att den ska kunna klara besiktningen i det skick den är i på uppkörningen.
Dvs om hojen är för högljudd med den dämpare du har på så står det besiktningsmannen fritt att neka uppkörning pga att hojen inte är godkänd. Är det en ny hoj med helfordonsgodkännande så krävs det dessutom att den skall vara helfordonsgodkänd med den dämparen. I annat fall är det underkänt och du kan nekas att använda hojen på uppkörning.

Om man bortser från dom rent praktiska reglerna så är det ju också så att om du ger fel intryck så kommer du att få en hårdare bedömning. Dvs med ett mer högljutt system så riskerar du att bli bedömd lite extra hårt om besiktningsmannen inte gillar högljudda hojar. Dvs du kan få en massa anmärkningar på saker i din körning bara för att du får en hårdare bedömning pga dämparen.

Det är något som kallas för bias. Det är helt omöjligt att undvika detta även om man vill.

Så vill du vara så säker som möjligt så skall hojen vara så OK som möjligt.
 
Dumt att chansa, det är teater och det gäller hålla en låg profil ...
Provocera inte eller hävda din rätt :tummenupp
 
Dumt att chansa, det är teater och det gäller hålla en låg profil ...
Provocera inte eller hävda din rätt :tummenupp
men för...mr TS..
Läs Boris inlägg nr 3 en gång till...
Läs och lär.
Det finns tillfällen i livet då man bör inse att man är i underläge från början och strikt agera därefter.!:fakta
 
Har lånat ut min vtr 1000 för uppkörning en gång. Det satt öppna burkar på den och det var inget problem. Uppkörningsmannen tyckte den lät mysigt :) Men det känns som en onödig chansning om man har originalburkar tillgängliga.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top