25kw + slipon

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Att försäkringsbolagen inte betalar ut nån försäkring till de hojjar som är försäkrade på 25 kw, men som är ostrypta i "verkligheten" är allmänt kännt. Men hur tänker de när det gäller Annan ljuddämpare? Det ger ju en liiiiiten höjning i effekten och försäkringsbolaget gör ju allt för att slippa betala ut några pengar. Undrar också hur motorn skulle må av att få en annan slutburk när den är strypt på "insugs sidan"?

Kortfattat: Hojjen är alltså strypt till 25 kw och skall så förbli (i 2 år)! Men jag skulle hemskt gärna vilja ha lite maffigare ljud! Skulle jag få några pengar om jag vurpa med annan ljudämpare (nikko racing!)?

Kanske löjlig fråga, men jag vill inte riskera nåt!

Last edited:
det skiter dom i, det är såpass lite skillnad när hojen är strypt.

Det är ju nästan samma som om vem som helst sätter på slipon, då är inte hojen enligt specifikation.

Sen att det går över gränsen för ditt körkort är ju en grej. Och skulle nåt hända så vet väl inte f-bolaget om den där orginaldämparen satt på när den klassades som 25 kw. Samt att dom där 25 kw säkert är lite med marginal. Dessutom tror ja inte orginaldämparen håller emot så mkt iochmed att hojen är strypt så effektenökningen borde va minimal!

/ Hannes

HanneZ skrev:
Det är ju nästan samma som om vem som helst sätter på slipon, då är inte hojen enligt specifikation.

Sen att det går över gränsen för ditt körkort är ju en grej. Och skulle nåt hända så vet väl inte f-bolaget om den där orginaldämparen satt på när den klassades som 25 kw. ... / Hannes

Du har en poäng där :) . Tänkte aldrig så långt :tungan

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...