250cc Motard är det en omöjlighet?

RandyWest

Bannad
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Indian
Funderat på att stiga ner från KTM's 600cc och prova något som väger mindre, går långsammare men ändå går att busa med. Eftersom jag inte vill mecka stjärten av mig så är inte enduro/cross på 450 något alternativ. Inte heller Husaberg och Aprilia.

Är det en dröm eller går det?

250F på gatan är som att köra moped, visst kan man åka bakhjul och sladda lite men när du gasar iväg så har du i högsat växeln direkt och försöker sedan sparka extra fart med foten.

2t250, Visst då kan man ha skoj men det kostar att köra 2t och vill du inte mecka så glöm det.

Vill du inte mecka så behåll din 600. Egentligen ska är ju inte en sån heller helt skottsäker men kanske tillräckligt...

Såfort det slutat regna så ska ja ut o testa min 250 blåryk motard.

Men den är bara för bus o motardbaneåka.

Jag är ointresserad av hastigheter då jag oftast ligger under 90. Vill ha något som är smidigare och mer bus och mindre kostnad.

250 motard väger lika mycket som en 450. Samma meck oavsett kubik. Mindre meck = slöare och samtidigt driftsäkrare hoj. 250 e slött jämfört med 450. Men när motorn startas så gör sig naturlagarna märkbara. En 250 ger snabbare kurvhastighet och enklare att brottas med. Dock inget som ger en klar fördel förrän man tävlar och så länge man håller sig på banan. I skogen (vad ska en motard göra där?) kan det kännas lite mindre jobbigt när man tar sig fram.Du får väl prova. Dom svar du har fått redan är precis det du bad om att få höra. Det du frågar är ungefär samma sak som att fråga "är blå tröja snyggare än röd?" Folk kommer att tycka olika och kommer aldrig att enas i denna fråga, så jag tror endast du själv sitter inne med rätta svaret för dig.

Last edited:
250 motard väger lika mycket som en 450. .

Fast en 450 är det betydligt mycket mer service på? Samma vikt men bättre kräm brukar vara en sådan ekvation.

Med tanke på vilka krav jag har så trodde jag det skulle vara enkelt att få svar på men det är över.

Fast en 450 är det betydligt mycket mer service på? Samma vikt men bättre kräm brukar vara en sådan ekvation.

Med tanke på vilka krav jag har så trodde jag det skulle vara enkelt att få svar på men det är över.

en nyare 250cc 4takt lämnar ca 35hk vid ca 12000rpm (lite beroende på märke o årsmodell)
en nyare 450cc 4takt lämnar ca 50hk vid ca 9000rpm
det borde rimligen betyda att 250 "sliter" mer, tycker nog att folk som kör 250 byter mycket delar ofta (i varje fall cross åkare)

Tvärtom en 450 är det minder service på än 250

Det finns ju en Yamha wr250x. Som är lite längre serviceintervaller på än en vanlig wr. Den har väl ca 30hk och väger 130kg.

underbart med blåryk min skall jag bes på torsdag,, sedan ut o åka som fan körde ca 300 mil förra året utan att titta på motorn bara ett par olje byten, hade av toppen nu o kollade ev slitage inte nått alls,, dom som säger att blåryk är my sevice vet nog inte vad dom talar om.. Yz250Wr portad och annan topp och en fin noleen pipa o en 39mm fögge 52 hp på slangen:banana

Såfort det slutat regna så ska ja ut o testa min 250 blåryk motard.

Men den är bara för bus o motardbaneåka.

drz400sm? den ser ganska liten och smidig ut men den vägde 134 pannor ändå :/
Själv hade jag en gasgas 125a att busa runt på. 100kg och 40 hästar var skitkewl men kanske lite tråkigt att köra 125 när man har tungkort.

Varför i hela friden väger alla "touringretarder" så mycke mer än en rejshoj!? Ja köper givetvis att mer mos ger tätare intervaller, ja köper inte att en hoj måste väga 30kg mer för å ha 500mils intervall... Tvivlar på att Husan skulle väga 140-150kg om de satt en LC4a från 660 i? Enligt lastbilsvågen längs me byvägen väger Husan 120kg, en 640 så pendlade den mellan 140-150kg...

Lite större oljemängd på en Husa hade säkert gjort massor för service intervallen.... (typ i ramröret)

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back