250 racer till salu?

Är du säker på att du vill vara så mainstream? Finns det ingen obskyr 175-kubikare du kan köra med? :hihi
 
Nyteknik skrev:
Någon som känner till en 250 racer till salu? Det ska vara billigt! Till och med norska vrak är utav intresse! :yoparty


vad då detta jag trodde du ville ha en fyrtaktare med insprutning, tractioncontrol, alla elektroniska prylar man kan tänka sig som inte finns på marknaden ännu mm :rofl om du ska ha en gammal 250 så rekomenderar jag en honda 93 eller nyare. Kul att du vill köra racer jag ska bjuda dig på en grogg 747 när jag ser dig på bananen
 
moto-gg skrev:
vad då detta jag trodde du ville ha en fyrtaktare med insprutning, tractioncontrol, alla elektroniska prylar man kan tänka sig som inte finns på marknaden ännu mm :rofl om du ska ha en gammal 250 så rekomenderar jag en honda 93 eller nyare. Kul att du vill köra racer jag ska bjuda dig på en grogg 747 när jag ser dig på bananen

Nyare än -92 låter som en mycket bra idé. Tack för rådet!
 
Den enda "billiga" hoj jag vet som är kvar till salu just nu är mårtensson gamla 93 tz'a, 25000:- + lite service, nicasil på cylindrarna och renovera veven.
 
Nyteknik skrev:
Någon som känner till en 250 racer till salu? Det ska vara billigt! Till och med norska vrak är utav intresse! :yoparty

Olav Aunemo har en Yamaha TZ250-98 till salu för runt 40000 norska, men man kan ju pruta.
Chris Jensen har en Honda RS250-96 till salu
Martin Johannessen har en Honda RS250-99 til salu för 7000 euro
Per Högdahl har en Yamaha TZ250-01 till salu för $9000 men sen kostar frakten från USA en slant

Hör av dig om du är intresserad. Jag vill inte lägga ut andras telefonnummer eller mejl här.
 
En liten fraaga... Vad aer det som goer raesrar sa jeckelens dyra? Jag aer skraemmande oinsatt men faar man riktigt bra chassikomponenter redan fraan borjan? Konstruktionen i sig aer ju betydligt simplare en en modern sport-fyrtaktare. Eller beror priset pa att det inte har saalts sa manga rejsers?
 
Don Quixote skrev:
En liten fraaga... Vad aer det som goer raesrar sa jeckelens dyra? Jag aer skraemmande oinsatt men faar man riktigt bra chassikomponenter redan fraan borjan? Konstruktionen i sig aer ju betydligt simplare en en modern sport-fyrtaktare. Eller beror priset pa att det inte har saalts sa manga rejsers?

Väldigt små serier=Högt pris
 
Nyteknik skrev:
...Till och med norska vrak är utav intresse! :yoparty

Är du verkligen säker på det där? Norska vrak är billiga, kul och belönande men de behöver också en del pengar, massor av tid och tålamod, inte minst från regeringen. Åk inte till Norge med förbundna ögon, det är inte rosa, det är blött och krokigt.
 
oFFkeFF skrev:
Den enda "billiga" hoj jag vet som är kvar till salu just nu är mårtensson gamla 93 tz'a, 25000:- + lite service, nicasil på cylindrarna och renovera veven.




Den var väl inte så konkurenskraftig har jag för mig?
 
Don Quixote skrev:
En liten fraaga... Vad aer det som goer raesrar sa jeckelens dyra? Jag aer skraemmande oinsatt men faar man riktigt bra chassikomponenter redan fraan borjan? Konstruktionen i sig aer ju betydligt simplare en en modern sport-fyrtaktare. Eller beror priset pa att det inte har saalts sa manga rejsers?

Som chris sa, väldigt små serier. Exempelvis tror jag det inte beställts mer än 100st tz250 04.
Sen är mycket av jobben rent hantverk, man har inget direkt löpande band.
Utvecklingskostnaderna ligger dessutom rätt högt, man har andra krav på precision. Litereffekter på närmare 400hk kräver lite mer av konstruktionen.
Favvoexemplet på gathoj, ktm lc4, sprillans ny, kan hojen spåra med 1-2cm i skillnad mellan fram och bakhjul..
Men nu tycker jag faktiskt inte att 160-170kkr som man kan fixa fram tz250 och rs250 för ungefär är särskilt extremt, om man jämför med vad duccar, gixxer1000, r1 osv kostar.
 
Therudeboy skrev:
Den var väl inte så konkurenskraftig har jag för mig?

Nopp, men nyteknik vill ju slå underifrån :rolleyes:
Men finns det en 98'a för 40 norska är det nog ett bättre köp.
 
Skulle inte Yamaha bara tillverka 40st TZ250 '04? Varav nån till VM och en 4st till Sverige..
 
Axxexs skrev:
Skulle inte Yamaha bara tillverka 40st TZ250 '04? Varav nån till VM och en 4st till Sverige..
Det har jag också hört. Har även hört att Fredriksson kanske inte skulle få sin men det var ju ett par månader sedan.
 
Therudeboy skrev:
Den var väl inte så konkurenskraftig har jag för mig?

Pfjaaa...det beror ju liksom på vad man jämför med. Visst kommer man inte kunna hänga med de snabba grabbarna som åker under 1:10 men då måste man punga ut med bra mycket mer pengar. Man köper inte en 10 år gamal hoj om man satsar på att vinna. Speciellt inte när vinnarhojarna kostar cirkus tio gånger så mycket. Det kanske inte är rättvist att ställa Mårtenssons gamla 93'a bredvid Watz 03'a och klämma ur sig; Den är inge vidare!

Vad kan man begära av en 93'a för 25000 kr? Om jag förstod Andreas rätt när jag talade med honom om just den här cykeln körde han den senast på SO Karlskoga 2002 och då körde han så här:

Andreas Mårtensson SMC Racing ARC Burseryd Yamaha TZ 1:13.508

1:13.5 är väl inte så illa pinkat av en tio år gamal hoj som är din för 25000 och som ger dig en fin körupplevelse?
 
Axxexs skrev:
Skulle inte Yamaha bara tillverka 40st TZ250 '04? Varav nån till VM och en 4st till Sverige..

Yamaha tillverkar alla som beställts, men förmodligen inte en enda extra att ha i lager. För dyrt för dem helt enkelt.
Fredriksson kommer få sin cykel, frågan är väl bara när ;)
 
Teddy skrev:
Pfjaaa...det beror ju liksom på vad man jämför med. Visst kommer man inte kunna hänga med de snabba grabbarna som åker under 1:10 men då måste man punga ut med bra mycket mer pengar. Man köper inte en 10 år gamal hoj om man satsar på att vinna. Speciellt inte när vinnarhojarna kostar cirkus tio gånger så mycket. Det kanske inte är rättvist att ställa Mårtenssons gamla 93'a bredvid Watz 03'a och klämma ur sig; Den är inge vidare!

Vad kan man begära av en 93'a för 25000 kr? Om jag förstod Andreas rätt när jag talade med honom om just den här cykeln körde han den senast på SO Karlskoga 2002 och då körde han så här:

Andreas Mårtensson SMC Racing ARC Burseryd Yamaha TZ 1:13.508

1:13.5 är väl inte så illa pinkat av en tio år gamal hoj som är din för 25000 och som ger dig en fin körupplevelse?

Den går nog att köra djävulskt fort med. Watz hade nog kört 1.10 med den.
 
oFFkeFF skrev:
Som chris sa, väldigt små serier. Exempelvis tror jag det inte beställts mer än 100st tz250 04.
Sen är mycket av jobben rent hantverk, man har inget direkt löpande band.
Utvecklingskostnaderna ligger dessutom rätt högt, man har andra krav på precision. Litereffekter på närmare 400hk kräver lite mer av konstruktionen.
Favvoexemplet på gathoj, ktm lc4, sprillans ny, kan hojen spåra med 1-2cm i skillnad mellan fram och bakhjul..
Men nu tycker jag faktiskt inte att 160-170kkr som man kan fixa fram tz250 och rs250 för ungefär är särskilt extremt, om man jämför med vad duccar, gixxer1000, r1 osv kostar.

Hur får jag fatt i en för 160 papp, måste jag gifta mig med nån på Yamahas R-avdelning? Kan man fixa fram en 125:a för 80 då eller?
 
Chris Ash skrev:
Hur får jag fatt i en för 160 papp, måste jag gifta mig med nån på Yamahas R-avdelning? Kan man fixa fram en 125:a för 80 då eller?

Beställ inte genom yamaha sverige, se till att prata med "folk" som kan fippla bort lite moms och tull.
Prislappen är $20000, vilket är c:a 145000:- sen har du moms, frakt och tull på det.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top