250 2t,4t eller 450 2t,4t?

Eri

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2019
Ort
Borås
Hoj
HONDA CRF 250R
Nu är det såhär att jag är 16 år och väger runt 80kg. Jag har kört Fiddy FX 250cc (2t) och kört HONDA CRF 250R lite då och då. Nu hade jag tänkt skaffa en egen cross men funderar på om det ska vara 250 2t, 450 2t, 250 4t eller 450 2t. Har massvis med vänner som kör 450 t2 och det ser riktigt roligt ut. Tack i förhand
 
450 2t finns vad jag vet inte.

Men 250 2t med 300-330cc bigg bore finns och 300 ktm exc gasgas osv. Finns dock ktm liknande nya motorer på 500cc o 70 hp att köpa o sätta in i ett exc chassi.

Satsa på en honda eller yamaha 250 2t. Lätt att skruva i och oslagbart hållbara samt otroligt enkla att köra.
 
Jag är ganska säker på att att TS har blandat ihop 2t och 4t. Testa att läsa inlägget och byt dessa. Helt plötsligt förstår man vad han menar. :-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Med den erfarenheten så ska man ha en 250F, alltså 4t tex en sån CRF250 som du testat.

Alternativ 2 är en 125, 2t. Den känns betydligt smidigare att köra, har ungefär samma toppeffekt som 250F men smalare effektregister och därmed mindre förlåtande ifall du har fel växel i en kurva. Lite mer utmaning att hålla uppe farten med helt enkelt.

Innan du fått mer körerfarenhet så kommer du bara bli långsammare på en större cykel och det kommer hämma din utveckling som förare även om det kanske kanske blir roligare de få gånger du råkar hitta en lång slät och fin raksträcka. Men vem f-n köper crosshoj för att köra dragracing på raksträckor?
 
Med den erfarenheten så ska man ha en 250F, alltså 4t tex en sån CRF250 som du testat.

Alternativ 2 är en 125, 2t. Den känns betydligt smidigare att köra, har ungefär samma toppeffekt som 250F men smalare effektregister och därmed mindre förlåtande ifall du har fel växel i en kurva. Lite mer utmaning att hålla uppe farten med helt enkelt.

Innan du fått mer körerfarenhet så kommer du bara bli långsammare på en större cykel och det kommer hämma din utveckling som förare även om det kanske kanske blir roligare de få gånger du råkar hitta en lång slät och fin raksträcka. Men vem f-n köper crosshoj för att köra dragracing på raksträckor?

Instämmer helt och jag har (som mååånga andra) gjort den resan.
Fast av erfarenhet vet jag också att unga gossar måste göra exakt samma misstag som äldre gossar gjorde när de själva var yngre så jag är rädd att det blir en 450f ändå.

Gå i så fall gärna medelvägen och skaffa en 350.
Och kör CEC VGC aka Västgötacrossen.
 
Med den erfarenheten så ska man ha en 250F, alltså 4t tex en sån CRF250 som du testat.

Alternativ 2 är en 125, 2t. Den känns betydligt smidigare att köra, har ungefär samma toppeffekt som 250F men smalare effektregister och därmed mindre förlåtande ifall du har fel växel i en kurva. Lite mer utmaning att hålla uppe farten med helt enkelt.

Innan du fått mer körerfarenhet så kommer du bara bli långsammare på en större cykel och det kommer hämma din utveckling som förare även om det kanske kanske blir roligare de få gånger du råkar hitta en lång slät och fin raksträcka. Men vem f-n köper crosshoj för att köra dragracing på raksträckor?

Du har helt rätt i att en 125cc är latt körd o dessutom framkallar ett osviklig behov att hålla gasen på fullt skaft och dessutom brukar det.uppstå ett mycket brett flin i hjälmen när man knäcker större hojar i kurvorna o i inbromsning.

Full patte in i böjen ned med hälen samtidigt bromsa upp skrotet på slad, full patte o när hojen vridigt sig dit man tänkt så klipper man av kopplinge o tar många på innern.

Sjukt beroendeframkallande:banana
 
Du har helt rätt i att en 125cc är latt körd o dessutom framkallar ett osviklig behov att hålla gasen på fullt skaft och dessutom brukar det.uppstå ett mycket brett flin i hjälmen när man knäcker större hojar i kurvorna o i inbromsning.

Full patte in i böjen ned med hälen samtidigt bromsa upp skrotet på slad, full patte o när hojen vridigt sig dit man tänkt så klipper man av kopplinge o tar många på innern.

Sjukt beroendeframkallande:banana

Jag vet inte om jag skulle vilja definiera 125 som lättkörd. Smidig är den men man ska fan i mig hålla tungan rätt i munnen om man ska köra snabbt på 125.
 
Ska du köra mx eller enduro? Exc300 är en snäll endro trots storleken, man kan både fis-köra och dra på med den. Tänk på att en mindre motor måste gå hårdare för att du ska få ut effekt vilket sliter mer så stor motor på låga varv ger mindre slitage än en liten motor på höga varv...
Det som jag hört mest är att en 125 2t kräver att man håller rätt spår och gasar i kurvan annars tappar du fart medan en 450 4t tuffare på.....
Sedan är 2t lättare att mecka men nyare 4t verkar inte slitas så mycket heller så det kvittar nog.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top