25 Kw är de så smart?

Agito

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2009
Hoj
Letar.....
Tja! Måste få lite information om dehär med att köra en hoj som är strypt till 25 kw "På Pappret". Det är ju MYCKET billigare att försäkra! Men är de så bra att köra runt med en hoj utan strypningen kvar?:confused:

- Hur ska någon märka det? Om man monterar tillbaks strypningen vid besiktning.
-Vad händer om någon märker det?

kanske är skit korkat att fråga men är lite nyfiken (och fattig).

Finns inte det en miljon trådar om detta ämnet redan?

Sen så går försäkringsbolagen på ursprungseffekt numera, så premien blir inte billigare om du ens stryper den till 1hk.

Finns inte det en miljon trådar om detta ämnet redan?

Sen så går försäkringsbolagen på ursprungseffekt numera, så premien blir inte billigare om du ens stryper den till 1hk.

Ja det säger dom då där jag har kollat...men det kanske är olika

Ja billigare försäkring är det ju. Dock så märks effekten garanterat om man provkör, 25kw och ostrypt är natt och dag. Besiktnings gubben skiter i det säkert. Polisen kommer märka det OM dom provkör och då åker du dit på olovlig körning. Vurpar du och dom granskar hojen kan du säga adjöss till försäkringspengar både till dig själv och hojen. Fråga dig själv om det är värt det. Nu har jag lekt klart som snorkfröken. Hoppas det var dom här sakerna du ville veta annars kommer det nog trilla in resten också! :)

tack för svaren! Men jag vet inte riktigt om de stämmer att dom går på ursprungseffekten. jag kollade upp vad en kawa er-6 skulle kosta och de va 25ooo billigare om den va strypt.

Som tidigare skrivet så är det adjöss med försäkringspengar om du krockar eller kör omkull om man kör ostrypt.. krockar du hojen tex så plockar en försäkringskille in hojen o går igenom den medans du kanske ligger på sjukan och hittar han ingen strypning så är försäkringen ogiltlig! Skulle inte strypningen ha nån betydelse skulle den ju givetvis inte sitta där! Självklart är det ju olika vilkor för olika försäkringsbolag så det bästa är ju att ringa sitt eget försäkringsbolag och helt enkelt fråga!

MVH/Jon

Som tidigare skrivet så är det adjöss med försäkringspengar om du krockar eller kör omkull om man kör ostrypt.. krockar du hojen tex så plockar en försäkringskille in hojen o går igenom den medans du kanske ligger på sjukan och hittar han ingen strypning så är försäkringen ogiltlig! Skulle inte strypningen ha nån betydelse skulle den ju givetvis inte sitta där! Självklart är det ju olika vilkor för olika försäkringsbolag så det bästa är ju att ringa sitt eget försäkringsbolag och helt enkelt fråga!

MVH/Jon

Trafikförsäkring gäller i alla fall utom rattfylla och vårdlöshet i trafik.

Men jag vet inte om kan straffas för vårdlöshet i trafik för att ha kört utan strypningar? För att bli dömd för vårdlöshet måste man väl ha visat att man har noll respekt för andra medtrafikanter och ev. har uppsåt att skada någon annan i trafiken.

Alla försökringsbolag går numera på ursprungseffekten, dom som har koll iaf. När du tecknar den så MÅSTE du uppge ursprungseffkten annars som ovan sagt kommer du inte få ut nått vid ett försäkringsärende. Men vid besiktning händer inget, min gamla gixxer 750 -96 va stryp på papprena och gick igenom besikting av föregående ägare.

Ja hade autogiro på den och låg på ca 650/månad i halv, vid nytt år så gick den ner till 130:-/månad. RIngde till folksam då och fråga eftersom jag va orolig att den bara va trafik lr i värsta fall bara garage fortfarande. Då kolla hon på ursprungseffekten och ändra retroaktivt direkt, tur det inte gått ett halvår, d hade blivit dyrt. Då e d bättre å skita i skylt å bara ha den avställd å köra, då blir d billit. Så kontentan är, uppge ALLT ursprung, annars kan du få stora problem.

Sist jag kollade på det så går inte ALLA på ursprungseffekten.

Dock de flesta försäkringar gör det.

Kan vara så att du fick den strypta premien men det tycks vara allt mer ovanligt.

Kan också vara så att den handläggaren kollade fel vilket också har hänt här i en massa trådar. Det är då man skall ha spelat in samtalet eller att det finns en offert så är det bara o tacka o ta emot ;)

tack för svaren! Men jag vet inte riktigt om de stämmer att dom går på ursprungseffekten. jag kollade upp vad en kawa er-6 skulle kosta och de va 25ooo billigare om den va strypt.

Anmäla ändringar

Enlig papper från vägverket står följande info om min ZX9r från 1995.

"Motoreffekt, kw: 63,0"

"MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 102 KW (139 HK) SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I
FÖRGASARE"

Den är inte stryp längre så bör jag anmäla det till vägverket eller vart ändrar man det?

Om en försäkring för en er-6 ens kan skilja 25,000 gör att du bör ringa fler bolag.

Enlig papper från vägverket står följande info om min ZX9r från 1995.

"Motoreffekt, kw: 63,0"

"MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 102 KW (139 HK) SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I
FÖRGASARE"

Den är inte stryp längre så bör jag anmäla det till vägverket eller vart ändrar man det?

registreringsbesiktning är det som gäller

ja OMG lixom det finns ju en SÖKFUNKTION Lioxom!!!123!!"3tretton!1

Passar det inte o svara på killens fråga kan man glatt hoppa vidare utan som som trettiofetioelfteman påpeka att det finns en sökfunktion. Sparar både er o min tid när man läser igenom tråden.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti