2100 mil på en ktm 660 -03 renovering??

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Som rubriken lyder
Har idag blivit motard ägare o funderar lite på om man ska klyva motor direkt eller om man ska vänta, var ju så kul o åka lite idag.
Motorn låter bra eller inte sämre än andra ktm:er all service är skött enligt bok.
Vågar man fortsätta åka eller? hur långt ska en ktm motor hålla utan kolv/lager byte ?
Anledningen till att jag frågar är att jag såg en tråd från en duke ägare för inte helt länge sedan där farbror vevstake hade provat en annan väg än cylinderloppet

Tack på förhand
Mvh Per

Ut och kör med dig och byt lager och sånt i vinter istället! Hör du inga missljud ser jag ingen anledningn till att du ska renovera motorn.

Du nämde något om en duke. Polaren har en som gått över 3000mil och motorn aldrig öppnats på och den lär ju säkert hålla ett tag till innan det är dags för storrenovering.

Kör du vidare tar du en risk, den har gått långt! Men klart den kan hålla sommaren ut. 625 och 660 slits hårdare än 640/Duke pga flatsideförgasaren som har kraftigare effektutveckling.

Laga ALDRIG prylar som fungerar bra :D

Om motorn går bra och låter bra, så gör inget ....även en fin LC4-motor skramlar:)

2000mil är nada :)

3000mil hade min gammla gått när dem lyckades kallnypa den så att motorblocket gav vika....

Men inte hört om många ras innan 3000mil iaf 5000 tycker jag borde dem gå iaf :)

2000mil är nada :)

3000mil hade min gammla gått när dem lyckades kallnypa den så att motorblocket gav vika....

Men inte hört om många ras innan 3000mil iaf 5000 tycker jag borde dem gå iaf :)

Har nån 625/660 gått 3000mil? :)

När en ktm 660/640 har gått 1200-1500 mil då lyffter jag av ventilkåpan och besiktar rullyftarna (lagren) För det är nog det enda som kan gå åt hell annars kan den gå 5000mil om man kör någorlunda normalt...

Bra sätt att besikta på är att trycka fast själva rullen mot något stummt typ taket i ventilkåpan eller någon metallbit bakom,,håll rullen stumt mot taket med tummen och ryck och slit i själva armen.. Känner man tendence till glapp så byt direkt både insug och utblås,,,utblåsrullen brukar då hårdare.
Kostnad 250kr st tror jag? Byter man dessa kan man slappna av i minst 1200+mil till:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti