Video 21-åriga Alex Kesley ville ha en rallybil, så han byggde en...

Fy! Inte posta sådana länkar, jag har varesig plats, råd eller tid för att bygga en banbil! :gnissla

Det första jag undrar är, hur får man tag på en F1 motor halvbilligt till ett hemmabygge? :3freak

Det första jag undrar är, hur får man tag på en F1 motor halvbilligt till ett hemmabygge? :3freak

Han verkar ju ha både sponsorer och tävlingsresultat i bagaget så jag undrar hur mycket hemmabygge det är egentligen. Ganska mycket köpesprylar tror jag.

Och nu fick han nog ganska mycket extra publicitet bara genom att kalla bilen för ett hemmabygge.

Det är mitt intryck i alla fall...

Han verkar ju ha både sponsorer och tävlingsresultat i bagaget så jag undrar hur mycket hemmabygge det är egentligen. Ganska mycket köpesprylar tror jag.

Och nu fick han nog ganska mycket extra publicitet bara genom att kalla bilen för ett hemmabygge.

Det är mitt intryck i alla fall...
Alltså, det är ju jäkligt fränt men det skulle vara rätt konstigt om en grabb bara poppar upp i en lada och plötsligt bygger inte bara dyra utan vinnande rallybilar....
Och givetvis är det inte riktigt så i det här fallet heller:

http://www.drivesouth.co.nz/news/motorsport/fun-the-goal-for-new-young-gun

".....There's no team. It's just me.''

His privately-financed season has had the backing of a few sponsors yet come event time, it's just mum Brenda, dad Richard and a bunch of mates helping out.

Richard Kelsey has long been his son's role model, with a 10-year background working for motorsport legend Rod Millen in the United States, where he prepared the international Kiwi driver's highly successful rally cars and built his engines.

A driver in his own right, Richard also competed in and won the United States production rally championship.

Having his dad's wealth of knowledge and seasoned co-driver Raymond Bennett's more than 30 years' experience in the car, certainly boosts Kelsey's winning formula, as does his refusal to be rattled......"

Richard Kelsey has long been his son's role model, with a 10-year background working for motorsport legend Rod Millen in the United States, where he prepared the international Kiwi driver's highly successful rally cars and built his engines.

Dyker säkert upp fler gamla formula student rävar här snart men, från någon som varit i ett team som byggt en formula-bil:s alla beståndsdelar, förutom motorn, så kan jag säga att han inte har byggt den själv.

Hur dimensionerade han ramen till exempel? Hur gjorde han jiggarna för att passa in motorn i ramen? Det han gjorde själv var nog kevlar/kolfiber delarna.

Kul att det verkar gå bra för grabben i alla fall. Det är ju inte ens säkert att han själv vinklade det han sa som reportern la fram det.

Gäller slå till vid rätt tillfälle. T.ex. när det är dags för stor stor service omfattande byte av vevaxel, vevlager, vevstakar, kolvar, ventiler, ventilfjädrar, kamaxlar, och lite annat smått och billigt. Är det dessutom så att motorn är snurrat färdigt genom nya formelregler och tillhört ett stall som aldrig varit på pallen, de flesta inte hört talas om, ja då kostar motorn nog inte mycket mera än vad skroten erbjuder.

Last edited:
Dyker säkert upp fler gamla formula student rävar här snart men, från någon som varit i ett team som byggt en formula-bil:s alla beståndsdelar, förutom motorn, så kan jag säga att han inte har byggt den själv.

Hur dimensionerade han ramen till exempel? Hur gjorde han jiggarna för att passa in motorn i ramen? Det han gjorde själv var nog kevlar/kolfiber delarna.

Kul att det verkar gå bra för grabben i alla fall. Det är ju inte ens säkert att han själv vinklade det han sa som reportern la fram det.

Backar detta.
Som det börjar uppdaga sig på nätet nu angående denna story har väl han mest stått för konceptet och ihopskruvandet av de proffstillverkade grejjer som köpts till "ladan", som egentligen är ett garage av värsta kaliber. Eller nåt i den stilen :D

Även fast det nu inte är en "riktig" f1-motor som "bara" gissningsvis har 500 häst och han inte kämpat lika mycket ensam som det ges bild av så är det fortfarande fanimej ett riktigt imponerande bygge och häftig kärra som jag lätt hade velat provköra :hihi

Mjoo, saker och ting uppdagas mer och mer. Frågan är om han ens försökt "lura" allmänheten, eller medveten eller omedveten vinkling från journalisterna/media.

I vilket fall som så bör man ju inte respektera honom mindre eller vara förvånad. Sådana här projekt kostar både pengar, tid och mankraft. Man får ju inte tag på en sådan motor och dyra bildelar utan just pengar, bra bromssystem är inte gratis och inget man tillverkar själv (osv.).

Diggar folk American Choppers/Orange County Chopper så bör de vara mer imponerade av den här grabben, för dom gör ju samma sak, kör tillverkade delar, montera ihop - på med lite egen plåt för utseendet, klart.

Vill man göra det hela själv och utan allt för mycket cash blir resultatet som nedanstående :hihi

https://www.youtube.com/watch?v=ZcjpXbMiCtg

Werzion den där var ärligt talat 100 gånger coolare enligt mig, älskar hemmasnickrade lösningar som är billiga(relativt), galna och lite smutsiga. 10/10 poäng!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT