https://www.youtube.com/watch?v=1blrI7kt6m8
Fyra hjul istället för två, men det kompenseras med att ha en äkta F1-motor i sig

Fyra hjul istället för två, men det kompenseras med att ha en äkta F1-motor i sig

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det första jag undrar är, hur får man tag på en F1 motor halvbilligt till ett hemmabygge?![]()
Det första jag undrar är, hur får man tag på en F1 motor halvbilligt till ett hemmabygge?![]()
Alltså, det är ju jäkligt fränt men det skulle vara rätt konstigt om en grabb bara poppar upp i en lada och plötsligt bygger inte bara dyra utan vinnande rallybilar....Han verkar ju ha både sponsorer och tävlingsresultat i bagaget så jag undrar hur mycket hemmabygge det är egentligen. Ganska mycket köpesprylar tror jag.
Och nu fick han nog ganska mycket extra publicitet bara genom att kalla bilen för ett hemmabygge.
Det är mitt intryck i alla fall...
Formel Renault låter väl mer troligt? Kan ju inte vara så väldans svårt, inte billigt, men fortfarande inte i närheten av F1.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Formel_Renault
Fy! Inte posta sådana länkar, jag har varesig plats, råd eller tid för att bygga en banbil!![]()
Precis, det är ju inte en F1-motor som de säger i reportaget, utan en 3,5L på drygt 500 hästar.
Gäller slå till vid rätt tillfälle. T.ex. när det är dags för stor stor service omfattande byte av vevaxel, vevlager, vevstakar, kolvar, ventiler, ventilfjädrar, kamaxlar, och lite annat smått och billigt. Är det dessutom så att motorn är snurrat färdigt genom nya formelregler och tillhört ett stall som aldrig varit på pallen, de flesta inte hört talas om, ja då kostar motorn nog inte mycket mera än vad skroten erbjuder.Det första jag undrar är, hur får man tag på en F1 motor halvbilligt till ett hemmabygge?![]()
Dyker säkert upp fler gamla formula student rävar här snart men, från någon som varit i ett team som byggt en formula-bil:s alla beståndsdelar, förutom motorn, så kan jag säga att han inte har byggt den själv.
Hur dimensionerade han ramen till exempel? Hur gjorde han jiggarna för att passa in motorn i ramen? Det han gjorde själv var nog kevlar/kolfiber delarna.
Kul att det verkar gå bra för grabben i alla fall. Det är ju inte ens säkert att han själv vinklade det han sa som reportern la fram det.
Aha, det är bilderna på F1-bilar samtidigt som de säger V6 som lurar folk.I videon säger dom ju bara Renault Race Car.![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |