2017 topp på 2015 R1 - Hvorfor oppgradere?

Mincemeat

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2020
Hoj
2015 Yamaha YZF-R1
Hei!

Ser enkelte banekjørte R1er fra 2015 selges med oppgradert 2017 topp.

Noen som vet årsaken til dette og om det er absolutt nødvendig for lang varighet på motor?

Vurderer å gjøre det på en gate/litt banedager 2015 R1, men det er en meget dyr affere, så bør helst være nødvendig. :)

Har aldrig hört talas om detta. Min R1M -15 har snart gått 19.000km, varav 75% på bana utom några som helst problem.

Hört att dessa motorer har problem med en oljekanal. Vet om minst 3 motorer som sagt poff med stake ut ur blocket som resultat, sett 2st live varav legat bakom en på startrakan på Mantorp :brinnerup

Jag vill minnas att man bytte från enkel till dubbel ventilfjäder mellan 2016-2017. Topplocken har olika artikelnummer, men jag vet inte vad som skiljer. Inget relaterat till ventilfjädrar i alla fall, för båda passar.

Hört att dessa motorer har problem med en oljekanal. Vet om minst 3 motorer som sagt poff med stake ut ur blocket som resultat, sett 2st live varav legat bakom en på startrakan på Mantorp :brinnerup

Det där såg jag från depån, jävla vilket rökmoln det blev!

Det där såg jag från depån, jävla vilket rökmoln det blev!

Inte roligt någonstans, 200 blås, ser inget och troligtvis olja på banan? Allt gick bra trots allt, ingen vurpade men motorn på R1:an gick nog till metallcontainern. Har sett tillräckligt för att aldrig våga köpa en själv...

Jag har inte haft någon sedan säsongen 2017, men det var väl stötdämparmuttern, dataloggningen, backspeglarna och växellådan på första årsmodellen...? Har inte hört om något annat sedan dess...?

Jag har inte haft någon sedan säsongen 2017, men det var väl stötdämparmuttern, dataloggningen, backspeglarna och växellådan på första årsmodellen...? Har inte hört om något annat sedan dess...?

Jag har bara blivit kontaktad av Yamaha Sverige angående växellådan ( som är bytt på min ).:(

R1M levererad i maj 2015.

Det var recall på stötdämparens kolvmutter och på dataloggningens strömförsörjning - båda på R1M - ganska tidigt under säsongen 2015. Det är dock inte säkert att denna recall gäller alla chassienummer. Om din hoj misstänks vara påverkad så hade du garanterar hört något från Yamaha.

Recallen på backspeglarna verkar endast gälla de som får problem. Fjäderbrickan som låser backspegeln i utfällt läge var tydligen feltillverkad vilket fick till följd att en del började vibrera i hög hastighet.

Recallen på växellådan gäller alla R1 och R1M av årsmodell 2015 och under resten av deras livstid. Ett drev involverat i tvåans växel var felkonstruerat såväl som felhärdat med följd att det kan tappa kuggar som sedan kan tvärlåsa växellådan. Hojar som ej fått denna recall utförd har körförbud enligt Yamaha.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT