2017-2019 KTM 250/300 EXC TPI går magert, här är lösningen, kanske!?

Kyng

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Sverige
Hoj
2019 KTM 300 EXC TPI
2017-2019 KTM 250/300 EXC TPI går tyvärr lite magert, speciellt vid start och fullgaskörning i mer än 3 sekunder, vilket har gjort att flera ägare fått problem med bl.a. förtida slitage i cylinderloppet och även en del ras, men det verkar nu finnas två lösningar på problemet.

Ett "large area fuel filter" som gör att man kan blanda in lite olja direkt i bensinen för att feta upp blandningen samt ett "high flow 90 degree tank fitting" som gör att den inte längre går magert vid fullgas längre än 3 sekunder.

En video från killen som skapat produkterna. Han ger också ett tips på hur man trycksätter systemet innan start för att underlätta och minska slitaget.

Någon här som har provat dessa eller andra lösningar?

Edit: Vill bara klargöra att jag inte har något samröre med personen i videon eller produkterna.
 
Last edited:
Varken jag eller flera andra haft någe problem me att de går magert eller att motorn rasat...
 
Varken jag eller flera andra haft någe problem me att de går magert eller att motorn rasat...

Och ni har fått detta bekräftat via mätning i bänk? Det verkar nämligen som att alla hojar går magert vid start och när man ger fullgas i mer än 3 sekunder.
 
Och ni har fått detta bekräftat via mätning i bänk? Det verkar nämligen som att alla hojar går magert vid start och när man ger fullgas i mer än 3 sekunder.

kolla om det finns några sådana prylar att köpa hos karlströms i sådana fall så kan det finnas någon substans i på ståendena annars så tror jag att det är billy-bob i ett plåtskjul i alabama som vill tjäna några dollar extra
 
Och ni har fått detta bekräftat via mätning i bänk? Det verkar nämligen som att alla hojar går magert vid start och när man ger fullgas i mer än 3 sekunder.

Va då bänk??

Hojen funkar kanon på full gas...
 
Filtret tror jag är bluff varför skulle 1% olja fastna i org filtret? Men köp 90 gradaren för de låter ju vettigt.

Men om de räcker för att få motorn safe i afr vet man ju inte. Du kan ju testa köra fullgaskörning på sista växeln så långt du törs och tvärstanna o kolla färgen på stiftet. Problemet full gas sista växel på en cross är ju att org drevning varvar ur snabbt. Jag brukar offra bromsklossar och bromsa kraftigt på bakbromsen och frambroms samtidigt som jag håller full gas såpass hårt att den ligger nära fulla varvtal men inte varvstopp. Om man kör stenhårt (värmer pipan) innan man gör full mutter körning så brukar stiftfärgen stämma bra. Kom ihåg att stanna motorn från full gas och fart så inte stiftet missfärgas av tomgångskörning! Obs lossa stiftet lite med kall motor så du inte drar lös gängorna när den är varm. Skruva inte åt stiftet hårt med varm motor,,vänta med det till den kallnat!
 
Alla TPI går magert vid start samt vid fullgas, det är ett faktum och ingen åsikt. Bor du där det är kallt så kommer du märka av detta snabbt för när du kollar kolven och cylinderloppet så kommer du märka av slitage som inte ska vara där på en sådan pass ny hoj. När du startar hojen och den bara står och snurrar i någon sekund så smörjer den inte som den ska vilket på sikt skadar kolv och cylinderloppet.

Ännu värre blir det när det är riktigt kallt och du måste hålla inne starten i 5 sekunder, sedan vänta 30 sekunder för att hålla in starten 5 sekunder igen (allt enligt KTM's instruktioner för att värma upp batteriet), det sliter på kolv och cylinderlopp. Blir inget sprutt i injektorn så minimalt med smörjning sker.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top