2009 års R1 i raceutförande

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Inte mycket att säga bortsett att ramen ser väldigt prototypmässig ut och att tankatrappen har luftgälar.

Bifogat

• 11-2.jpg
    11-2.jpg
    125.4 KB · Visningar: 1,543
Och luftintagen till airboxen är enorma....

Finns där någon bakram öht eller är det en monocoque ?

Last edited:
509530.jpg

111rrrr.jpg

Men knappast större än original. För man får väl inte modifiera formen på kåpan?

Det får bara skilja nån % (1-4% ?) från homologiseringen i arean eller nått. Har för mig det finns en sån regel. Så väldigt likt som orgnal. Var så på Supersport iaf.

Last edited:
gränsen till MotoGp känns mindre o mindre...
Var är detta någonstans? Detta måste ju vara Bens första test med nya R1an va?

Framkåpan ser ju ut som någon tagit gatkåpor och tagit bort lysena bara.

I övrigt... i sidprofil så är den ju som alltid en snygg R1a... men jag tror inte den klår 07-08 i utseende, långt ifrån faktiskt.

Ska dock bli intressant och se hur den presterar.

gränsen till MotoGp känns mindre o mindre...
Var är detta någonstans? Detta måste ju vara Bens första test med nya R1an va?

Yes, det är i Yamahas depåbox i Portimao, Portugal. Det är både Ben Spies & Tom Sykes första test för Yamaha.

Dessutom körde Scumacher, Nina Prinz (Womens Road Racing champion), Randy Mamola, Alan Catchart med flera Hagas & Corsers -08 hojar.

Det är ju där man ska vara med!!! aaahhhhgghhh

En sån där vill jag tävla på nästa år, men jag vet inte riktigt hur det ska gå till än....

Och luftintagen till airboxen är enorma....

Axxexs jämförelse med "DarkWeiibull" är briljant. Den frontkåpan vinner aldrig något skönhetspris, men cykeln kan ju va snabb för det och det skulle ju vara d som räknas då..

Last edited:
I nya Bike finns bilder på den i gatutförande.. (kollade hastigt i kön i affären) Den kommer ha xenon lampor ala BMW offroad... Ser faktiskt snygg ut, och man kan alltid hoppas dom håller bakdelen så som på bilderna för den R6 wannabie röven den har haft nu i två år är till stor del bidragande till att jag inte hade alls intresse av att köpa den....

Dart Wader är grymmt om den kommer i helsvart med ram o allt svareloxerat :yoparty

Lite Whos our daddy - "Im your farther"

Det va inte många varv dom fick köra med den nya R1an första dagen :)

Tom Sykes and Ben Spies got their first taste of the all new big bang Yamaha R1 they will be campaigning in next years World Superbike championship on Monday. The two WSB rookies got out on track a day earlier than planned with Spies completing two laps and Sykes just one.

The two men first went out on the current 2008 spec Yamaha Italia R1 to acquaint themselves with the spectacular Parkalgar circuit before turning their attentions to the new bike.

Yamaha will start testing in earnest tuesday morning and are expected to focus on the new machine with each rider having one 2009 bike at their disposal. The reason for testing the bike one day early was to get initial feedback so that the technicians could begin work analysing the data immediately.

Neither rider was available for comment at time of writing, but MCN will be at the test for the next two days where Yamaha will be joined by Max Biaggi on the new Aprilia, Shane Byrne on the Sterilgarda Ducati, Leon Haslam on the Stiggy Honda and Eugene Laverty on the Parkalgar Honda.

Tom Sykes and Ben Spies got their first taste of the all new big bang Yamaha R1 they will be campaigning in next years World Superbike championship on Monday. The two WSB rookies got out on track a day earlier than planned with Spies completing two laps and Sykes just one.

Är det verkligen en big-bang konfiguration på veven eller är det bara journalisterna som fabulerar nu igen?

Det är väl inte "big bang", utan en "asyncron tändföljd" väl?

Jag vet inte men skulle jag gissa så har de fortfarande en 90 graders vev precis som på alla andra R4 men sen eldas cylindrarna av i någon form av longbang arrangemang på samma sätt som man provade med i BSB i fjol.

Ni som varit och lystnat på cykeln, hur låter den?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park