2006 Honda Cbr1000rr

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Honda har släppt bilder på 06 CBR1000RR.

Se hur de har ändrat sidorna till att visa mer motor. Faktiskt snyggare enligt mig då de förra kåporna var lite väl biffiga och täckande som såg lite uggly ut.

Nytt för 2006
- New cylinder-head porting for improved engine power in mid- and upper-rpm ranges.
- New cylinder-head combustion chamber shape raises the compression ratio.
- New intake cam increases power at high engine speeds.
- New intake valves help increase power.
- Intake valve springs change from a single spring to new double-spring design for optimum performance at high rpm.
- Redline increased for improved performance.
- Left engine ACG cover is made of magnesium for lighter weight.
- New transmission gears for improved engagement.
- New clutch needle bearings improve engagement feel and durability.
- Redesigned ram-air intake screen grid reduces air resistance for optimum flow.
- New exhaust system is lighter and increases flow for more power.
- New chassis geometry for improved handling.
- New, larger full-floating 320mm front disc brakes (up from 310mm) with four-piston radial-mounted calipers deliver superior braking performance and progressive feel.
- Revised front suspension settings for superior suspension action.
- Revised rear suspension includes new linkage for improved handling.
- All-new bodywork includes upper, middle and lower cowl for aggressive, race-ready look.
- Improved seat foam for additional rider comfort.
- Exciting new colors are: Candy Blue/Yellow, Red/Black, Silver/Metallic Silver and Black.
Övrig info finns här:
http://hondanews.com/CatID7102?mid=2005090679951&mime=asc

http://hondanews.com/CatID7102

HON2005090649249_pv.jpg


HON2005090649259_pv.jpg


HON2005090649633_pv.jpg


HON2005090649269_pv.jpg


Tror ovan är de amerikanska färgerna endast.
 
:drool :drool :drool Underbar!

Dom har inte släppt några effektuppgifter än?
 
Hmm... njao vet inte om ja gillar att kåporna täcker mindre yta..

Sen vill man veta om det blir någe flås i den, nya bromsar låter nice! Men den behöver ju ett starkt lyft i motorn för att man ska överväga ett märkesbyte :tummenupp
 
Får faktiskt lyfta på hatten! De har spart det som var bra och ändrat det som var tveksamt. Riktigt fin!
Är det inte hondas tur nu att komma med en kraftskräll?


:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Snygg, men jag håller med föregående talare att det är lite lite kåpa kvar.
Jag tror tyvärr inte att Honda lägger sig först i 1000cc-ligan. (den lär ju räcka till för 99,9% av oss här på SH)
 
Svårt o få nåt grepp om design på dessa "rakt från sidan utan bakrund" bilder...men det låter ju lovande om man kollar vad som ändrats.

Undra hur det är med vikten...

/N
 
Jäkligt fresch! Dom nya kåporna är ett klart lyft. Men Honda måste väl ha världens största generatorkåpa? Tar man bort den lär hela innehållet gå att dra ut ;)
 
Verkar som de gjort mycket då även om det inte syns så mycket på utsidan. Kanske man kan sammanfatta med att Suzukin är oförändrad, Yamaha rätt små förändringar, Kawasaki och Honda rätt stora förändringar.
 
Mer bilder

Ska kolla om jag kan hitta någon på avgasröret också.. Mycket snyggt!
 

Bifogat

  • CBR1000RR6.jpg
    CBR1000RR6.jpg
    52.4 KB · Visningar: 129
  • CBR1000RR61.jpg
    CBR1000RR61.jpg
    45.4 KB · Visningar: 249
  • CBR1000RR62.jpg
    CBR1000RR62.jpg
    61.6 KB · Visningar: 233
  • CBR1000rr63.jpg
    CBR1000rr63.jpg
    59.8 KB · Visningar: 153
isse skrev:
Svårt o få nåt grepp om design på dessa "rakt från sidan utan bakrund" bilder...men det låter ju lovande om man kollar vad som ändrats.

Undra hur det är med vikten...

/N

175Kg / 175Hk enligt Motorcycle news
 
Vid närmare eftertanke... Vilken jäkla R1-wannabeeeeee! Kolla lyktorna i kombination med det röda fältet... R1-08 polka.. och nere på sidokåporna ser den nästan exat likadan ut som nua Rettan...

Fin men ha egen form på grejjerna..



edit: Var fan är luffarturbon? :va
 
Teo skrev:
Vid närmare eftertanke... Vilken jäkla R1-wannabeeeeee!


Precis!! Förutom lyktorna så känns den nästan identisk med nya rettan..


Edit: Eller kanske inte ändå, nu när jag kollade närmare på åkbilden här ovan. Men nog är kåpornas linjer lika Rettans iaf..
 
Last edited:
Äntligen! Lite julaftonskänsla detta har man väntat länge på :tummenupp

Men jag är dock lite tveksam ang de mindre kåporna ( lite halvkåpa varning ) med den lackeringen?

Hade velat sett blinkers ala Kawwa -06

Annars skönt att de behållt det snygga från -04, 05!

Hoppas på effekten, absolut värt en tanke i vår :)
 
Fina hojar men jag tycker det är synd att ha flera färger på kåporna. En enhetlig färg framhäver formen bättre. Blir lite grötigt.

Hoppa nu inte på mig för att jag har en enfärgad hoj. Detta gäller för övrigt bilar också. Vem utom bilens ägare tycker att det är snyggt med tribaler på exempelvis en SAAB 9-3?

Mina två öre.
 
Till skillnad från Yamaha och Kawasaki har Honda lyckats bygga en snygg lösning för sina seat pipes :tummenupp

Motorkåpan på sidan med en massa skruvar i en annan färg var dock inget som föll mig på läppen :tummenner
 
Snyggt rör!

lite slankare...
 

Bifogat

  • baken06.jpg
    baken06.jpg
    51.8 KB · Visningar: 134
  • cbr bak06.jpg
    cbr bak06.jpg
    108 KB · Visningar: 207
Fakkverk skrev:
Vem utom bilens ägare tycker att det är snyggt med tribaler på exempelvis en SAAB 9-3?
.


Vem bryr sig om vad andra tycker då? Så länge man själv är nöjd.. :tungan
Så himla grötigt är väl ändå inte lackeringen tycker jag. Ska ju va lite racing med hondavingen och så... Det är ju inte direkt motorcyklarnas jämförelse med bilarnas Saab 9-3.
 
snygg.. särskillt den blågula... men jag tycker att motorkåpan på högersidan borde döljas lite...
å bakdelen va snygg som få :yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top