2004 nytt år, nya försäkringspremier

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Så har vi fått ett nytt år...2004.

Ett nytt år betyder också nya regler och bestämmelser vilket inte minst kommer visa sig i våra premier vi betalar för att få åka motorcykel :kär

Ni som tittar på försäkringar får gärna skriva en rad vad ni fått för bud, upptäckt några nya regler hos bolagen osv.

Har du fått höjd försäkring?

Har du hittat något bolag som räknar på något nytt sätt?

Fyll på med era erfarenheter.

/955i

IF höjer troligen i maj enligt sista samtalet jag hade. Jag betalar dryga 3000 i månaden påställd och 300 avställd så jag HOPPAS det inte blir någon chockhöjning igen isf.

Ah! Visste väl att jag kunde hitta någon fördel med att inte äga en hoj. :D

Freppa skrev:
IF höjer troligen i maj enligt sista samtalet jag hade. Jag betalar dryga 3000 i månaden påställd och 300 avställd så jag HOPPAS det inte blir någon chockhöjning igen isf.

3000 kr/mån :D

Försäkringsåret börjar första april ;) tror jag (kan vara första maj också).

Förra året var dom extremt gnälliga speciellt IF, med att säga vad det skulle kosta efter höjningen. Så när jag bytte till IF var jag inte hundra på att det skulle bli billigare. T.o.m. dagen innan premiehöjningen vill dom inte säga vad det skulle kosta. Det är vad jag kallar kundservice

Men ringa gärna och påminn dom vem som väljer. Lite som i gammal sovjet; välj på IF, IF eller IF (Om man inte tillhör någon minoritet typ, gammal, tjej, bonde eller ful)

Det är bara som vanligt att vända sig om och bita i pinnen :arsele

1400:-

Fick den nya försäkringen idag, de hade höjt premien 1400:-.
725:-/månad helförsäkrad hela året R1a-2003

Last edited:
McB skrev:
Ah! Visste väl att jag kunde hitta någon fördel med att inte äga en hoj. :D

Det är gratis att sitta hemma och längta efter en hoj! :död
...som när man var tolv bast och ville ha en sporthoj - lite frustrerande...!

Jag har oxå iiiiiiiiiiiiffffffffffffffff med trepappimånadenpåställdmenmedenmassaavochpåställningarsåblirdetganskabilligtändå! :)
Men det är väl lika säkert som ett brev på posten var förr - att IF kommer att börja jävlas med alla sporthojägare som Trygg-Hansa gjorde förra året och som Susab gjorde dessförinnan...
Förföljd...? :4skrika
Om folk kunde sluta med att bli invalider av sporthojåkande så kanske det skulle bli lite billigare...? ...eller sluta ge bort sina sporthojar parkerade på gatan... (har provat det senare tyvärr)
Annars kan man ju bygga om hela Sveriges vägnät till en gigantisk enkelriktad roadracingbana med bollhav i varje kurva. Där alla har ett stort leende på läpparna, full gas och sjungande effektsystem... :tomten

highsider1 skrev:
Det är gratis att sitta hemma och längta efter en hoj! :död
...som när man var tolv bast och ville ha en sporthoj - lite frustrerande...!

Grejen är ju att jag inte kommer behöva betala något annat än stöldförsäkring när jag har köpt ny, eftersom det blir en räserhoj som ska inhandlas. Fram till dess sparar jag 3500/mån på att inte ha hoj. Försäkring + månatlig avbetalning på lånet. Fina pengar som ska läggas undan för nästa års RR-budget. :rolleyes:

McB skrev:
Grejen är ju att jag inte kommer behöva betala något annat än stöldförsäkring när jag har köpt ny, eftersom det blir en räserhoj som ska inhandlas. Fram till dess sparar jag 3500/mån på att inte ha hoj. Försäkring + månatlig avbetalning på lånet. Fina pengar som ska läggas undan för nästa års RR-budget. :rolleyes:

Räjshojen måste ju nästan vara färdigmekad och nyvaxad såhärårs för att man ska hinna vara redo för säsongen... För januari till mars ska man ju åka runt till alla MotoGP-banorna för att köra in den och fintrimma lite med sitt hundramannateam... ;)
Nu är det ju faktiskt så att avbetalning på ett lån inte är en kostnad, utan en investering! :7peta ;)

Lite inside information..

Trygg-Hansa kommer snart att komma med ett nytt försäkringssystem där premien baseras på hur länge du har haft hojen!!

Nackdelen är då att om du byter hoj till en exakt likadan så kommer premien att bli högre.

Jag vill ju veta Nu vad förs kommer kosta nästa år så jag vet om jag kommer ha råd att byta upp mig.... :Bugar

//Lännström :näsblod

Ja då får du vänta länge om du vill ha nästa års premie :crash

Iceman1975 skrev:
Jag vill ju veta Nu vad förs kommer kosta nästa år så jag vet om jag kommer ha råd att byta upp mig.... :Bugar

//Lännström :näsblod

collision skrev:
Lite inside information..

Trygg-Hansa kommer snart att komma med ett nytt försäkringssystem där premien baseras på hur länge du har haft hojen!!

Nackdelen är då att om du byter hoj till en exakt likadan så kommer premien att bli högre.

Hmm... låter skumt. Känns inte som det direkt kommer gynna folk :gnissla Säg att man behåller en mc i 2 år sen kanske du vill ha något annat? 2 år är ju inte mycket att basera någon sorts erfarenhet på i mina ögon.

Själv har jag ägt 2 mc innan min nuvarande, funderar eventuellt på att byta till något annat men det är ju av egen fri vilja inte för att jag fått dom stulna eller klotat sönder dom :va

Vi får vänta ett tag och se om det stämmer .
Annars så får ni ta fram rep och leta upp landets högsta träd och släpa mig dit :(

955i skrev:
Hmm... låter skumt. Känns inte som det direkt kommer gynna folk :gnissla Säg att man behåller en mc i 2 år sen kanske du vill ha något annat? 2 år är ju inte mycket att basera någon sorts erfarenhet på i mina ögon.

Själv har jag ägt 2 mc innan min nuvarande, funderar eventuellt på att byta till något annat men det är ju av egen fri vilja inte för att jag fått dom stulna eller klotat sönder dom :va

Billigare i år!

Sänkt premie till 11500/år. :tummenupp

TryggHansa ska införa klass 1-14. När är dock inte klart. Det där med att premien skulle baseras på hur länge du haft hojen var "nytt" för min kompis på TH. :confused:

*host harkel* Någon som läst nya MC-Folket :fakta

Ducatiracer skrev:
Sänkt premie till 11500/år. :tummenupp

TryggHansa ska införa klass 1-14. När är dock inte klart. Det där med att premien skulle baseras på hur länge du haft hojen var "nytt" för min kompis på TH. :confused:

jag fick det fina priset.. grygt 29 000 2400/mån ungefär:) vet inte om det berodde på att jag skrev att jag hade 2 skadefria år..?? dom skule iaf skicka hem offerten.kan dom höja fast man har fått en offert på vad det skulle kosta /året?...

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!