20 000 rattfulla på vägarna varje dag

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Saxat från Teknikens värld;

"Varje dag kör 20 000 berusade förare på vägarna i Sverige. Det är 50 procent mer än för tio år sedan. Alkohol är den främsta orsaken till att allt fler dör i trafiken och det kan inga fartkameror sätta stopp för.

Väg- och transportforskningsinstitutet har genom en ny undersökning beräknat att antalet rattonyktra förare på landets vägar har ökat från 0,19 till 0,24 procent. Statistiken bygger på 23 000 utandningsprov som genomförts i de tre länen Sörmland, Örebro och Östergötland. Efter en omräkning som Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) har gjort motsvarar det 20 000 berusade förare om dagen. Över 90 procent av dessa är män. Statistiskt omräknat sätter sig en berusad person bakom ratten var fjärde sekund.
Tom Bjerver på MHF vill att alla förare ska få den nödvändiga kunskap som behövs vid framförandet av fordon och då bland annat som körkortsutbildning redan på gymnasienivå.

20 000 personer kör alltså med otillåtna mängder alkohol i kroppen på svenska vägar varje dygn. Dessa är den enskilt största orsaken till att allt fler dör i trafiken, något som till exempel fler poliser på vägarna kan sätta stopp för. Där har landets cirka 900 fartkameror ingen som helst verkan."

Istället för att aktivt förebygga detta sänker VV hastighetsgränserna, skruvar upp så många hastighetskameror att man knappt ser omgivningen längre, och skyller på motorcyklister. Verksamheten utgår från en inkomstprioritering framför en säkerhetsprioritering, och VV bedriver, i mina ögon, ett hyckleri så pinsamt att det ligger nära gränsen till provokation. Att de inte skäms. Otroligt.
 
Hehe, hörde inte du den där fånen på vägverket som snackade i radio nån gång före jul? Moberg eller vad han hette? Han sa uttryckligen att farten var det stora problemet. Minns inte ordagrannt men nånting sånt här:
"Farten är det enskilt största problemet. Om alla höll hastighetsbegränsningarna skulle det göra betydligt mer än om vi t.ex fick bort alla rattfyllerister"
Tycker det säger allt om hur seriösa dom är på den firman.
 
Hehe, hittade det efter lite googlande:
"VV har gjort beräkningar som vilar på vetenskaplig grund och som
visar att om alla höll gällande hastighetsgränser så skulle vi spara 150 liv
om året - vilket är mer än vad som skulle bli effekten av att alla körde nyktra".

Det är alltså "trafiksäkerhetsexpert" Jan Moberg som uttalar sig.

http://forum.vibilagare.se/posts.aspx?postID=97
 
Tror inte det är så "lätt" fixat. I teorin, ja. I praktiken skulle det nog falla på att det skulle anses konkurrensbegränsande inom EG-rätten.

En variant skulle eventuellt vara obligatoriskt alkolås på samtliga fordon tillhörande tidigare fällda för rattonykterhet. Integritetskränkande? Möjligt, men å andra sidan kunde de undvikit problemet genom att inte kört berusade från början. Personer som hjälper de aktuella förarna kringgå systemet döms för medhjälp till rattonykterhet.

Utöver detta krävs naturligtvis ett bättre proaktivt arbete, men det kräver ju såväl kunskap som finansiering; saker som lyser med sin frånvaro när det handlar om VV.
 
Last edited:
Utan alkolås får man aldrig bort rattfylleriet.. Om det inte är praktiskt genomförbart för alla fordon, får man helt enkelt acceptera siffrorna..
 
Jag vet inte, jag.. Den relativa andelen rattonyktra har ju ökat, inte omöjligt ett resultat av att det bl.a. saknas utbildning på samma sätt som fanns tidigare. Så länge det skylls på hastighet, motorcyklister, och fan och hans moster kommer alkoholen i skymundan. Folk slutar bry sig då riskerna knappt nämns. Nuförtiden är ju närmare 70% positiva till ytterligare fartkameror; är det ett resultat av positiva effekter (knappast, de har inte haft någon nämnvärd påverkan på dödsfallen) eller aktiv kampanj från VV? Det handlar om vad VV prioriterar, vilket (återigen) är inkomster till staten, inte trafikanters välmående.
 
Utan alkolås får man aldrig bort rattfylleriet.. Om det inte är praktiskt genomförbart för alla fordon, får man helt enkelt acceptera siffrorna..

Man kan ju sätta lag på det på alla nya bilar till att börja med.
Är ute och reser mkt i jobbet och ser alltför ofta att folk tar sig en del på kvällarna och kör tidigt på morgonen.
 
Vart 16000 för några år sen så utvecklingen går tydligen framåt här med. :(

Undrar hur många som är dagen efter av dom 20?

Henrik
 
Alkohol

En sak som jag funderade på..
Det har ju skett en uppstramning av mängden alkohol man får ha i kroppen för att bli onykter.
Gör det att fler idag då räknas som rattonyktra så att det är därför som fler är olagliga trafikanter?
MVH
Roffe
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top