2-taktsförgasare

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
1976 Honda Z50a
Har en kompis som köpt på sig en gammal Honda MTX 125. Det finns fungerande separatsmörjning men förgasare saknas.
Jag har en förgasare liggandes som kan passa men ingen anslutning för oljeslang.
Ska oljan bara pumpa in i insuget eller ska det ledas in i flottörhuset och blanda sig med bensinen?
Jag har bara kört hojar med oljeblandning i tanken så jag har dålig koll på hur separatsmörjning brukar fungera.
Någon som kan sprida ljus?

Det brukar gå genom ett litet rör i insuget efter förgasaren, det kan även finnas flera slangar och insprut i motorn vilket man bör hålla koll på om man tar bort pumpen och blandar i tanken istället. Då kan man behöva kompensera för dessa och borra och slipa kanaler osv.

Det brukar gå genom ett litet rör i insuget efter förgasaren, det kan även finnas flera slangar och insprut i motorn vilket man bör hålla koll på om man tar bort pumpen och blandar i tanken istället. Då kan man behöva kompensera för dessa och borra och slipa kanaler osv.
Ok så då räcker det med att det droppar in i insuget då. Kom på att jag faktiskt ägt både en RGV250 och en RD500 för en herrans massa år sedan så jag har inte bara kört hojar med oljeblandning i tanken men har helt glömt vilka slangar som gick var.

Tack för svaren.

Försök få tag på en orginalförgasare. Ebay, eller någonstanns.
Klart det går att mickla dit en annan förgasare, men det brukar vara mer jobb än man tror innnan bestyckning och som i det här fallet oljeblandningen fungerar.
Oljeblandning i bensinen är ingen bra lösning på landsvägshoj. Finns en annledning till att man använder pump. Det är helt enkelt bra!

Men ett rör in i insuget funkar bra för smörjningen.! (y)

Det går absolut att sätta i oljenipplar, har själv gjort det på två st dellorto 30mm till min gamla RD350. Jag vill minnas att tumregeln är att de ska sitta mitt på både i längs- och höjdled och man ska gärna borra med ett fåtal graders uppåtvinkel så att inte alltför mycket olja rinner in i insuget vid längre stillastående.

Här är en bild på min ena förgasare efter utförd operation:
dsc01089-jpg.386332

Frågan är bara om original oljenippel har oljebegränsning dvs ett vist flöde. Så är de på skotermotorer ivf så om man bara sätter dit ett rör med random dim så kan den dränkas i olja samt rinna ur hela separattanken om den sitter ovanför röret. Dessa oljenipplar på skotermotorer går inte blåsa igenom för de måste ha ett rel högt tryck för att öppna. De sitter en fjäder med kula inv i dessa som hindrar att de dräneras när man stänger av motorn samt ger ett vist flöde.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman