2-takts förgasare?

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Hej alla.. Är på jakt efter en ny förgasare till mitt projekt, en YZ125 1981'a.

Är det någon som vet vart jag kan hitta teknisk information om keihin och mikuni förgasare eller bara om 2-t's förgasare i allmänhet?

Eller någon klok person som orkar förklara skillnaden på då och nu. Grunden om förgasare har jag redan koll på men är alltid kul och fördjupa sig lite.

Vill ju gärn veta vad och hur stor skillnaden är mellan min snart 30år gamla Mikuni VM34SS och tex en ny TMX35 skulle vara.

Motard nissen skrev:
2634516 Hej alla.. Är på jakt efter en ny förgasare till mitt projekt, en YZ125 1981'a.

Är det någon som vet vart jag kan hitta teknisk information om keihin och mikuni förgasare eller bara om 2-t's förgasare i allmänhet?

Eller någon klok person som orkar förklara skillnaden på då och nu. Grunden om förgasare har jag redan koll på men är alltid kul och fördjupa sig lite.

Vill ju gärn veta vad och hur stor skillnaden är mellan min snart 30år gamla Mikuni VM34SS och tex en ny TMX35 skulle vara.

2-t's förgasare:va :va :va :D

lasse kongo skrev:
2634538 2-t's förgasare:va :va :va :D

Jaja ska du va petig så, skrev så mest för att förtydliga att jag inte är ute efter någon vakum förgasare eller nått med acc pump osv.

UrbanTiger skrev:
2634540 Frågan är väl inte om det är skillnad mellan gasarna utan om det är värt det att sätta dit den. Det är fortfarande en -81:a.

Om du nu har en gasare till övers så kanske det är bättre att sälja den och lägga pengarna på nått annat roligt.

-81:a'n e ett projekt som jag håller på med för o kräma ut så mycket åkbar effekt som möjligt ur, det är det roliga som jag vill lägga pengarna på :)

Har googlat rätt mycket men är sämst på att hitta grejor på nätet.

En till sak, någon som känner till någon 125cc 2-t som använder sig av förgasare med TPS, är ju rätt vanligt på större 250 motorer och 4-t men inte på småmotorer.

Last edited:
Skillnaden är faktiskt inte så stor mot en 20 år gammal förgasare dock är där en del:
*Powerjet (en del) elektroniskt styrt munstycke som fettar upp där det behövs
* Flatslide. Flat trottel vilket ger kortare förgasare och mindre turbulens
* Fler munstycken för att finlira i övergången mellan de olika distrubutionsystemen. (endast vissa förgasare)

I övrigt är det dock ingen större skillnad skötselmässigt men givetvis är nyare förgasare bättre men fortfarande så klår en väl bestyckad VM en kass bestyckad TMX. Så att hänga i en TMX med en halvhygglig standardbestyckning ger ingen effektökning.

Motard nissen skrev:
2634546
En till sak, någon som känner till någon 125cc 2-t som använder sig av förgasare med TPS, är ju rätt vanligt på större 250 motorer och 4-t men inte på småmotorer.

Finns inte mycket anledning att åka med TPS på små tvåtaktare i cross då de 99% av tiden går med hissad trottel och åkbarhet på små trottelöppningar är inte direkt prioriterat.

I de flesta fall är TPS dessutom inget som ger mer effekt utan det sitter på många cyklar för att klara buller/miljö krav. Bullerprov=små trottelöppningar= snäll tändning för tyst gång. Ex så går yamaha yz 450 bättre med urkopplad TPS

Last edited:
Boris JR skrev:
2634562 Skillnaden är faktiskt inte så stor mot en 20 år gammal förgasare dock är där en del:
*Powerjet (en del) elektroniskt styrt munstycke som fettar upp där det behövs

Powerjeten är inte inviduell utan kopplas till cdi boxen och styrs efter varvtal eller är jag ute och cyklar? Har svårt att se hur den ska agera självständigt utifrån förgasaren. Anledningen att jag frågar är att TM Flatslide förgasarna säljs med valbart powerjet kit

Motard nissen skrev:
2634730 Powerjeten är inte inviduell utan kopplas till cdi boxen och styrs efter varvtal eller är jag ute och cyklar? Har svårt att se hur den ska agera självständigt utifrån förgasaren. Anledningen att jag frågar är att TM Flatslide förgasarna säljs med valbart powerjet kit

Skippa att köpa till powerjet det är bara en paratemter till att skruva bort sig på. Powerjeten styrs vanligtvis via signaler från CDI men där finns även exempel på att den styrs från en egen box som i sin tur hämtar data från TPS.

Hade powerjet på min gamla Rm 125 -99. Hade ingen tps den, så den hämtade nog signalen via cdi:n som fick info via pulsgivaren/varvtal! Antar jag iaf.

*/ ?>
Back