2 takt eller 4 takts cross

araben

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
göteborg
Hoj
ktm 525 sx, db7 ver.2
hej jag har lite problem med att välja vad jag ska köra för en cross. jag är 16 år och har sålt moppen och är intereserad av att köpa en cross men kan inte välja om jag vill ha 2 takts eller 4 takt. om det är en 2 takt hade jag tänkt mig en honda cr 250 om det är 4 takt hade jag tänkt mig antingen honda crf250 eller 450 vet inte vad jag ska välja. om jag ska ha 4 takt hade jag tänkt att köra motard. jag undar lite om det om mekandet för dom säger att man oftare får byta slitdelar på en 2 takt och är ganska lätt att byta men när en 4 takt rasar så ä det har man problem?


// jamil
 
Ska du ha den som motard oxå så är det 4T som gäller, å helst över 400cc så en 450 borde väll bli bra! 250 4T håller lite sämre än en 450! Nackdelen är inte bara att du får problem om 4T:aren rasar, du får även ett stort jävla hål i plånboken :( O smarkar det så kostar det, 4T kostar lite mer o köpa!

Men men, så länge du sköter hojen och servar den enligt anvisning så rasar den inte! jag har iaf aldrig haft nå problem med mina hojar! 450 funkar klockrent på crossbana oxå!
 
skulle satsa på en 4takt utan tvekan! hondas hojar e riktigt sjysta men mycket service kräver dom, som allt annat vill säga. lär man sej 4takt är det inte så stora problem att mecka, bara läsa på. själv e jag ktm freak och skulle satsat på en ktm 450... Mvh N
 
Farmer skrev:
skulle satsa på en 4takt utan tvekan! hondas hojar e riktigt sjysta men mycket service kräver dom, som allt annat vill säga. lär man sej 4takt är det inte så stora problem att mecka, bara läsa på. själv e jag ktm freak och skulle satsat på en ktm 450... Mvh N


jag är ochså ett ktm freak men hörde att honda är slittåliga och bra du har inte någon polare som säljer en 450 eller 520 ?
 
Hur håller sig en suzuki RM 125 från 1998? Helt nyrenoverad motor samt växellåda samt bra däck. Pris runt 15K

Hur fungarar 2-takt och enbart 125 cc, är denna cross körbar, finns det något vrid?
 
araben skrev:
jag är ochså ett ktm freak men hörde att honda är slittåliga och bra du har inte någon polare som säljer en 450 eller 520 ?

nope ingen till salu... men ktms 520/525 är grymt slittåliga bara man håller med service! snarare att hondas behöver mer service dom som kör crf 450in byter kolv lika ofta som jag byter olja/oljefilter!
 
Hur ofta byter du olja/filter på din 520? ..mycket sällan eller är hondas kolvar dåliga ;p
Ne, men en ktm 4-taktare kräver väl mera service än bara olja och filter? Hur är det med resten? Kamaxel, kedjan, ventilspel ...osv? Ska dom vara mycket krångligare att hålla efter än en 2T?

Lunkan säger "250 4T håller lite sämre än en 450!" är det mera hästar/cc i en 250 eller?
 
Mr R skrev:
Hur håller sig en suzuki RM 125 från 1998? Helt nyrenoverad motor samt växellåda samt bra däck. Pris runt 15K

Hur fungarar 2-takt och enbart 125 cc, är denna cross körbar, finns det något vrid?


Jag har en -02..

Vrid och vrid :rolleyes:

Den är lättkörd och med bra klipp i dom höga registren!
Om den är helt nyren. är 15000kr ett normalt pris, inget utöver det vanliga.

Jag och brorsan gav 28k för våran -02 för 2 år sedan, men då ingick en massa trams också.
 
Jag stod och funderade på 250 2-takt eller 250 4-takt när jag skulle köpa för några veckor sen.

Efter att ha provkört båda så var iaf mitt val enkelt, 2-takt alla gånger.
Enklare konstruktion och nyare 2-takt är inte så orkeslösa som dom en gång varit på lägre varv.
 
Farmer skrev:
nope ingen till salu... men ktms 520/525 är grymt slittåliga bara man håller med service! snarare att hondas behöver mer service dom som kör crf 450in byter kolv lika ofta som jag byter olja/oljefilter!



bor du i gbg? för att jag utbildar mig till vvsare i gbg kanske går på samma skola?
 
valet?

jarnkamin skrev:
Jag stod och funderade på 250 2-takt eller 250 4-takt när jag skulle köpa för några veckor sen...


Du testade alltså en 4takt 250 och en 2takt 250?
Varför valde du 2takt om man ser på hojjens egenskaper?
(bortse från pris/service)
Är 4taktaren mkt trögare och har mindre hästar?
Är den tung att hantera i skogen i jämförelse med 2taktaren?

Själv upplever jag 2takt 250 enkel, smidig att hantera, mycket lättkörd.
 
nait skrev:
Du testade alltså en 4takt 250 och en 2takt 250?
Varför valde du 2takt om man ser på hojjens egenskaper?
(bortse från pris/service)
Är 4taktaren mkt trögare och har mindre hästar?
Är den tung att hantera i skogen i jämförelse med 2taktaren?

Själv upplever jag 2takt 250 enkel, smidig att hantera, mycket lättkörd.

Japp, testade både en 250-4t och en 250-2t innan jag handlade min.

2-taktaren var roligare och känns som om den var vassare.
En mycket stor anledning till att jag köpte en 2-t är att det är sån enkel konstruktion, inga ventiler och sånt som kan strula och som ska kollas.
Båda upplevdes som smidiga att hantera och lättkörda.

Testade aldrig i skogen, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
 
Tja jag har åkt både 4-t och 2-t för närvarade åker jag GasGas 300 sm / enduro. Med den på banan så har man 10 kg mindre vikt att släpa runt på mot en 4-t .Reparationer på mc är åt h-vete vad man än kör. Skillnaden är att 2-t kostar mindre att repa när det rasar för att rasar gör det.Sen har 4-t fördelen att den LÅTER COOLT !!!!!!!
 
service

Okej, låter som att det inte ska vara så stor skillnad i hanterbarhet då.

Men varför ska en 2takt eller 4takt rasa?
Har aldrig hänt mig att mina motorer rasat hittills.
Jag har alltid följt service intervallerna enligt boken.
Direkt när något sett ut att vara slitet som kan orsaka fel så har jag bytt det.
Borde de rasa ändå eller vad?
 
Det är det som är problemet att allt för många skiter i servicen,för lite olja,skitigt luftfilter,glömde!! att byta kolv,ventilkontrollvadå,Oj sitter det en kammkedja där,osv.
Jag tycker personligen att dagens 2-t är så pass bra vrid/hk/hållbarhet att det överväger "risken" med en 4-t.
Till araben kan jag bara säga att det går utmärkt att åka SM med en 2-t.
Ps nati.Min motor har inte heller rasat "än".
 
nait skrev:
Hur ofta byter du olja/filter på din 520? ..mycket sällan eller är hondas kolvar dåliga ;p
Ne, men en ktm 4-taktare kräver väl mera service än bara olja och filter? Hur är det med resten? Kamaxel, kedjan, ventilspel ...osv? Ska dom vara mycket krångligare att hålla efter än en 2T?

Lunkan säger "250 4T håller lite sämre än en 450!" är det mera hästar/cc i en 250 eller?

var 5te timme byter jag olja och filter ventilspelet brukar inte behöva justeras särskillt ofta

edit:Lunkan säger "250 4T håller lite sämre än en 450!" är det mera hästar/cc i en 250 eller?
allt var det gäller encylindriga hojjar så håller dom som är störst bäst, ju mindre cykel destå mer får du plåga dom om du kan åka fort. om vi gämför ktms nya sxf 250 med sx 525 så har inte 525 så mkt mer häst på dom 260cc extra den har, dom är inte riktigt lika sköra i motorerna.

jarnkamin skrev:
Japp, testade både en 250-4t och en 250-2t innan jag handlade min.

2-taktaren var roligare och känns som om den var vassare.
En mycket stor anledning till att jag köpte en 2-t är att det är sån enkel konstruktion, inga ventiler och sånt som kan strula och som ska kollas.
Båda upplevdes som smidiga att hantera och lättkörda.

Testade aldrig i skogen, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
sen kör inte 250f och 250 tvåtakt i samma klass heller just för att 250fen motsvar en 125 tvåtakt(mx2) och en 250 tvåtakt en 450 fyrtakt(mx1). vad det gäller cross

araben skrev:
bor du i gbg? för att jag utbildar mig till vvsare i gbg kanske går på samma skola?
nope sthlm
 
Trevligt

Farmer skrev:
sen kör inte 250f och 250 tvåtakt i samma klass heller just för att 250f:en motsvar en 125 tvåtakt(mx2) och en 250 tvåtakt en 450 fyrtakt(mx1). vad det gäller cross


Nice, där sa du nå! :)
Jag kör ju 250 2T nu så för att jag ska få samma
tokvilda hästar så måste jag köra en 450 säger du. (om jag ska byta till 4T) :confused:
 
nait skrev:
Nice, där sa du nå! :)
Jag kör ju 250 2T nu så för att jag ska få samma
tokvilda hästar så måste jag köra en 450 säger du. (om jag ska byta till 4T) :confused:
de är lite si och så med det. Nu körs flera olika tävlingar i sverige i åldersklass,erfarenhetsklass. men vad det gäller dom stora tävlingarna sm, vm, lite seriösare tävlingar med deltävlingar osv så körs dom i mx1 mx2 och mx3 som det numer heter. 4taktarna har kommit ifatt 2taktarna rejält sedan milleniumskiftet kanske innan dess också. om vi tar en ktm sx 450 och 250 och gämför skulle jag villja påstå att 450in är snabbare, inte mer effekt men effekten används på ett annat sätt i motorn är gämnare utdragen och har bättre botten. vad det gäller cross kör ju faktist dom flesta 4takt nu, för att dom är lättare och mindre stötiga o köra än en tvåtakt som kan framstå som lite jobbigare att köra jämfört 4takt. men svar på tal nu vill du jämföra en ktm 250 med en fyrtaktare så måste du ha en 400/450, en 250f har inte lika mkt effekt som 250 2t men är likförbannat tillräckligt snabb för att du inte ska ha en susning att nå topp på den på långa vägar.
 
Farmer skrev:
sen kör inte 250f och 250 tvåtakt i samma klass heller just för att 250fen motsvar en 125 tvåtakt(mx2) och en 250 tvåtakt en 450 fyrtakt(mx1). vad det gäller cross

Näe, det vet jag mycket väl. Jag var först inne på en 250 4-t men sen testade jag en 2-t och tyckte den var så mycket roligare. Jag har min för motionskörning och för att ha lite lattjo, inte för tävling.
Skulle nog tagit med det på en gång tror jag....
 
intressant :)

Farmer skrev:
de är lite si och så med det...

Okej, du menar liksom att en 2T blir jobbig eftrsom man varvar och den skenar och drar lätt. Mera som en hätsigara och mera tempofylld körning?

Medans 4T är mera direkt vrid från botten och då kan hålla mera lugn i körningen men ändå ha hästarna springande?


Jag tycker min 250 har bra botten, iof har jag ju drevat ner den lägst
och förspännt avgasportarna max när jag är ute i skogen och busar.

När jag testade 250F så känndes den hojjen tyngre att köra, mera vikt att släpa runt på.


Tolkat dina "långa vägar" som en lång vägsträcka, bortse från detta ifall du menar de andra "långa vägar" :tungan

Man når väl lätt topfart på en 250F utan problem om man nu far ut på en väg och kör en sträcka?

Min Hoj, 250 2T (mätt efter STD mätaren på hojjen)
Lägsta drevning: 120-125 km/h 13/52 i drevning
Högsta drevning: 155-160 km/h med 14/42 i drevning

Varför skulle jag då inte kunna maxxa ur en 250F? eller mera att varför skulle jag inte få kännslan att det känns orkeslöst efter att man fått vridet ur sista vxln och sen kommer det bara varv och bröööl...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top