2-(skit)takt problem

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
Har nu kommit hem från landet och har kört en sväng för att få koll på alla fel. :mad:
Lista på fel:
*Svår att starta utan väldigt mycket chokande och tur.
*Man kan inte göra några bra starter från stillastående, den bara bluddrar om man försöker få en ok start.
*Om man har den på tomgång (t.ex. vid rödlysen) så tenderar den att lägga av och blir sen otroligt svår att få igång igen (går lättare att starta om man stänger av den själv innan den lägger av).
*Drar man på fullgas när den går på mindre än 4000 rpm så bluddrar den bara.
*Hamnar man under 3000 rpm på nån växel över 1 så stannar den.

Det blir lätt frustrerande i stads trafik, om ni förstår vad jag menar... :zpy
/Ludde
 
Låter som skit i förgasaren eller möjligtvis att lågfartsmunstycket har lossnat å ligger å skramlar i flottörhuset.
 
Kan jag som oerfaren "vetingentinghurmanmeckar" fixa till det där själv? Hur isåfall?, tänkte börja med att tvätta luftfiltret, va lite sand och sånt på det när jag kolla idag. Tror du det hjälper?
/Ludde
 
Lurvas skrev:
Kan jag som oerfaren "vetingentinghurmanmeckar" fixa till det där själv? Hur isåfall?, tänkte börja med att tvätta luftfiltret, va lite sand och sånt på det när jag kolla idag. Tror du det hjälper?
/Ludde

Har du haft isär en förgasare förut?
 
Lurvas skrev:
Kan jag som oerfaren "vetingentinghurmanmeckar" fixa till det där själv? Hur isåfall?, tänkte börja med att tvätta luftfiltret, va lite sand och sånt på det när jag kolla idag. Tror du det hjälper?
/Ludde
Klart du kan fixa det där själv!
Börja med att stänga av bensinkranen så att du kan plocka bort förgasaren utan att det sprutav bensin över hela golvet! plocka sedan av förgasaren! På bilden ser du en förgasare ifrån en TZR -87 men det spelar ingen roll! Det är samma prinsip på alla försagare! när du står med förgasaren i handen bör du tömma den ifrån bensin! (det är några cl bensin i den och du kan spara många kronor genom att andvända den till att tillexempel göra rent luftfiltret! Plocka sedan av flotörhuset (25 på bilden) Om det nu ligger en liten liten sak där i så har du hittat problemet! Det är troligen Luftmunstycket (19 på bilden) eller Huvudmnunstycket (18 på bilden) som ligger och skrammlar! Sätt nu tillbaka det som rammlat bort där det hör hemma! Finns bara ett ställa att skruva in den! så det klarar du nog! Sedan är det bara stt skruva ihop allt igen och starta så kommer den gå som en dröm!
Om du vill veta vad alla sakerna heter som sitter i försgasaren så kommer här en lista plus en bild!

Förklaring
1. Juster mutter
2. Vad ska mam kalla den?
3. Gummihatt
4. Bricka, 2 st
5. Trottellock
6. O-ring
7. Trottelfjäder
8. Gaswire fäste
9. Nållåsningsplatta
10. Skruv, 2 st
11. Bricka
12. Nålclips
13. Bricka
14. Trottelnål
15. Trottel
16. Nålmunstycke
17. Bricka
18. Huvudmunstycke
19. Luftmunstycke
20. Tätningsbricka
21. Flottörmunstycke
22. Flottörnål
23. Flottör
24. Flottörfäste
25. Flottörhus
26. Skruv, 4 st
27. Bricka
28. Slanghållare
29. Dräneringsskruv
30. Choke knapp
31. Tomgångsskruv
32. Luftskruv
33. Slang
34. Clips, 2 st
 

Bifogat

  • ss_forgasare.gif
    ss_forgasare.gif
    17.2 KB · Visningar: 197
Nice...
Tackar, nu ska jag nog kunna fixa det och få lite erfarenhet också.
Vad skulle jag göra utan sporthoj.com?! :tummenupp
/Ludde
 
Last edited:
Nu har jag plockat isär flottörhuset och kollat, men där låg inga lösa munstycken... :(
Det va rättså tight när jag skulle få bort förgasaren, men det gick tillslut, bara ett litet problem, när jag sen skulle sätta tillbaka den finner jag tre slangar som bara går från gasaren och slutar mitt i luften, alla genomskinliga, 2 av dem va ganska smala och gick ut på varsin sida om toppen vid trottelvajern. Den sista satt underst i flottörhuset och va lite grövre.
När jag tog bort tanken såg jag att det va en slang som inte satt i. Bränsleslangen och mätarkabeln va i så jag antar att den lösa va avluftningsslangen? eller har jag fel? Kan det va den som orsakat allt? :confused:
/Ludde
 
Lurvas skrev:
Nu har jag plockat isär flottörhuset och kollat, men där låg inga lösa munstycken... :(
Det va rättså tight när jag skulle få bort förgasaren, men det gick tillslut, bara ett litet problem, när jag sen skulle sätta tillbaka den finner jag tre slangar som bara går från gasaren och slutar mitt i luften, alla genomskinliga, 2 av dem va ganska smala och gick ut på varsin sida om toppen vid trottelvajern. Den sista satt underst i flottörhuset och va lite grövre.
När jag tog bort tanken såg jag att det va en slang som inte satt i. Bränsleslangen och mätarkabeln va i så jag antar att den lösa va avluftningsslangen? eller har jag fel? Kan det va den som orsakat allt? :confused:
/Ludde
Dom tre slangar du ser lösa ska va lösa så oroa dig inte för de!
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top